مدیریت کسب‌وکار

انواع بازاریابی: معرفی 172 استراتژی بازاریابی

انواع بازاریابی

شناخت انواع روش های بازاریابی برای مدیران بازاریابی بسیار حیاتی و مهم است. در این مقاله، به طور جامع به معرفی انواع مدل های بازاریابی با مثال می‌پردازیم. بنابراین تا پایان با ما همراه باشید تا با انواع مارکتینگ (که شامل انواع بازاریابی نوین نیز می‌باشد) و اصطلاحات آن آشنا شوید.

بازاریابی چیست؟

طبق تعریف انجمن بازاریابی آمریکا (2004)، بازاریابی فرایند برنامه‌ریزی و اجرای فعالیت‌های مربوط به شکل‌گیری، قیمت گذاری، ترویج و توزیع ایده‌ها، کالاها و خدمات است. به شکلی که در تبادلات انجام شده، اهداف فردی و سازمانی تامین شوند. [1]

انواع بازاریابی

۱- بازاریابی درونگرا (Inbound Marketing): در بازاریابی درونگرا، فرایند اطعام تبلیغاتی کاربر توسط خود آغاز می‌شود.

از نمونه‌های بازاریابی درونگرا می‌توان به SEO، تولید محتوا، بازاریابی ایمیلی و خبرنامه، شبکه‌های اجتماعی، وبینارها، ویدیوهای آنلاین،  و….

۲- بازاریابی برونگرا (Outbound Marketing): در بازاریابی برونگرا، اولین اقدام توسط تبلیغ‌کننده انجام می‌شود.

به مانند تبلیغات تلویزیونی و بنری، تبلیغاتی که به یکباره روی اپلیکیشن موبایل می‌آیند، Ads موتورهای جستجوگر، تبلیغات بنری در گوشه و کنار سایت‌های مختلف، بازاریابی تلفنی، نمایشگاه‌های تجاری و …

انواع روش های بازاریابی

انواع استراتژی های بازاریابی

به طور کلی می‌توان انواع بازاریابی در دو مدل کسب‌وکار B2B و B2C چندان باهم تفاوتی ندارند؛ با اینحال در نحوه اجرا و سیاست‌ها، اختلافاتی بین این دو وجود دارد.

۱- بازاریابی عمومی یا همگانی (Communal Marketing)

بازاریابی عمومی یا همگانی  شامل مشارکت عمومی در توسعه یک کمپین تبلیغاتی-بازاریابی است. در این نوع بازاریابی مصرف‌کنندگان به همکاری در تبلیغ می‌پردازند.

به عنوان مثال در یک بازاریابی عمومی، فروشگاه کفش از مشتریان خود برای انجام تبلیغات درخواست می‌کند تا تصاویر و ویدیوهای خود از کفش خود را در هنگام انجام فعالیت‌های روزمره ارسال کنند.

اجازه دهید تا مثال دیگری از این نوع بازاریابی بزنیم. نمونه ایرانی بازاریابی همگانی، بازاریابی تبلیغاتی تکنولایفت است. در ادامه به تحلیل آن می‌پردازیم:

تکنولایف کمی بهتر در ایجاد کمپین!

در زمانه ای که خلاقیت کمپین ها به “و… و تگش کن و صداش کن و دوستت رو منشن کن! خلاصه می‌شوند، تکنولایف کمپینی را شروع کرده که هیچ کدام از فاکتورهای خسته کننده و بعضا دور از شان را ندارد.

تکنولایف همواه نشان داده تلاش می‌کند که متفاوت تبلیغ کند (برخلاف تبلیغات تکراری بزرگراهی معمول در تهران) و در این کمپین، با ایجاد انگیزه (با اهدای جایزه به شخص دعوت‌شده و دعوت‌‌کننده) در اشتراک‌گذاری قرعه‌کشی آن سعی در حرکت در همین مسیر دارد.

شاید این کمپین، یک کمپین فوق العاده جذاب نباشد اما حداقل گامی در جهت بهبود روند تبلیغات تکراری و غیرخلاقانه‌ی سال‌های متمادی شرکت‌های بزرگ ایرانی برداشته. آنها که همواره با ده ها کارمند مارکتر در نهایت به ایده‌ای جدید نرسیده و به برگزاری مجدد کمپین‌های گذشته می‌پردازد.

سیستم فشل و کم ریسک مارکتینگ در ایران همواره مورد انتقاد افراد حرفه‌ای در این حوزه بوده و با وجود کمپین‌های موفق گذشته، چرا هنوز بسیار از شرکت‌ها تمایل به آن ندارند؟ شاید تا حد زیادی مساله از عدم تمایل آنها به ریسک باشد و نتوانیم قصور خاصی را به مسیولین آن نسبت دهیم.

امیدواریم سیستم مارکتینگ کشور در جهت پیشرفت حرکت کند تا موجب کمک به فروش و انتخاب بهتر مشتریان شود.

مخاطب هدف (Target Audience) کیست؟ 6 ابزار شناسایی مخاطب هدف
بخوانید!

۲- بازاریابی همکاری در فروش: (Affiliate Marketing)

از انواع روش های بازاریابی، بازاریابی برای یک محصول، وب‌سایت، برند و یا یک برند که برای صاحب آن سودده است و در نتیجه بازاریاب نیز از سود آن سهمی (پورسانتی) دارد.

۳ بازاریابی چابک: (Agile Marketing)

این نوع بازاریابی در مورد انعطاف‌پذیری و عدم پایبندی به یک برنامه سفت‌ و سخت ارائه می‌شود.

۴ بازاریابی محاسباتی: (Computational Marketing)

این نوع بازاریابی به کمک قدرت محاسباتی خود و تحلیل داده‌ها به انتخاب استراتژی بازاریابی مناسب خود می‌پردازد.

۵ بازاریابی اکتسابی (Acquisition Marketing)

به انجام استراتژی‌های خاص برای به بازار عرضه کردن محصولات یا خدمات به مشتری جدید، بازاریابی اکتسابی می‌گویند.

۶ بازاریابی پیوسته (Affinity Marketing)

بازاریابی پیوسته مفهومی است که از مشارکت بین یک شرکت (تأمین کننده) و سازمانی تشکیل شده است که اشخاصی را که از همان منافع مشترک برخوردارند جمع می کند تا مشتری بیشتری را به خدمات ، محصول یا نظر خود برساند.

۷ بازاریابی اتحاد (Alliance Marketing)

به مانند بازاریابی پیوسته است؛ با این تفاوت که همکاری دو شرکت با یکدیگر عمیق‌تر است.

۸ بازاریابی کمینی (Ambush Marketing)

بازاریابی در کمین یا تبلیغات در کمین یک استراتژی بازاریابی است که در آن یک تبلیغ کننده رویدادی را “به کمین” می گذارد تا در معرض نمایش (در برابر سایر تبلیغ کنندگان) قرار بگیرد.

۹ بازاریابی مقاله‌ای (Article Marketing)

بازاریابی مقاله شاخه ای از بازاریابی محتوا است. نوعی تبلیغ است که در آن شرکت ها مقاله های کوتاه را به طیف وسیعی از رسانه ها مانند بانک مقالات ، انجمن ها و ناشران خبرنامه توزیع می کنند.

۱۰ بازاریابی افزوده (Augmented Marketing)

بازاریابی افزوده، ایده افزودن ارزش به یک پیشنهاد، از طریق یک پیشنهاد نوآورانه اضافی است. کلمه “افزوده شده” به معنای “در اندازه یا ارزش بیشتر شده” می‌باشد. بنابراین با استفاده از مزایای اضافی ، بازاریابی افزوده احتمال فروش را افزایش می دهد.

۱۱ بازاریابی رفتاری (Behavioral Marketing)

بازاریابی رفتاری مجموعه اقداماتی است که با هدف ارتقا و فروش محصولات بر اساس تعاملات کاربران با تبلیغات برند شما ، وب سایت ، ایمیل ها ، صفحات رسانه های اجتماعی ، چت بات ها و غیره انجام می شود. این کانال های بازاریابی دیجیتال ابزارهای مختلفی را برای استفاده از الگوهای رفتاری افراد به شرکت شما ارائه می دهند.

۱۲ بازاریابی زیر خط (Below the Line Marketing)

تبلیغات زیر خط یک استراتژی تبلیغاتی است که در آن محصولات در رسانه های دیگر غیر از رادیو یا تلویزیون تبلیغ می شوند. کمپین های تبلیغاتی زیر خط شامل کمپین های پست مستقیم ، نمایشگاه های تجاری ، کاتالوگ ها و بازاریابی هدفمند موتور جستجو هستند.

OKR چیست و چه تفاوتی با KPI دارد؟
بخوانید!

۱۳ بازاریابی بالای خط (Above the Line Marketing)

این نوع بازاریابی، عکس بازاریابی زیر خطر (Above the Line Marketing) است.

۱۴ بازاریابی کلاه سیاه (Black Hat Marketing)

انواع استراتژی بازاریابی

اصطلاحی است که عموما به پیش گرفتن متدهای ممنوع برای پربازده کردن بازاریابی (که موتور جستجوگر گوگل آن‌ را تعیین کرده) اطلاق می‌شود.

۱۵ بازاریابی برند (Brand Marketing)

۱۶ بازاریابی خشت و ملات (Brick And Mortar Marketing)

این بازاریابی توسط مشاغل خرده‌فروش استفاده می‌شود تا ترافیک محل فروش خود را از مشتریان احتمالی افزایش دهند.

۱۷ بازاریابی تجاری (Business Marketing)

این نوع بازاریابی که به عنوان Industrial Marketing یا B2B Marketing نیز شناخته می‌شود، راهی برای ترویج کسب‌وکار و افزایش سود است.

۱۸ بازاریابی متقاعدسازی یا اقناعی (Persuasive Marketing)

به نوعی اختصاص دارد که به‌طور خاص به مصرف‌کنندگان خواهد پرداخت و با رویکردهایی که اعمال می‌کند سبب متقاعد کردن خریداران خواهد شد.

۱۹ بازاریابی مردمی (People Marketing)

بازاریابی مردمی یعنی دانستن اینکه کاندیداها و کارمندان هدف شما به چه چیزی نیاز دارند. برای جذب و حفظ افرادی که کسب و کار شما برای موفقیت نیاز دارد ، نه تنها باید انتظارات آنها را در هر مرحله برآورده کنید بلکه از آنها نیز فراتر بروید.

۲۰ بازاریابی کلامی (Buzz Marketing)

جزو روش‌های بازاریابی می‌باشد که به رشد ارگانیک (Organic Growth) منجر می‌شود.

۲۱ بازاریابی مرکز تماس (Call Center Marketing)

۲۲ بازاریابی کنشی (Action Marketing)

۲۳ بازاریابی کاتالوگ (Catalogue Marketing)

ارزش طول عمر مشتری (CLV) چیست؟ 5 راه بهبود آن
بخوانید!

۲۴ بازاریابی سببی ( Cause Marketing)

نوعی از بازاریابی است که نگاه خیرخواهانه یا الهام‌بخش و مثبت به یک محصول می‌دهد. به مانند سایت اموزش زبان FreeRice که کاربران با درست جواب دادن به سوالات زبان، باعث اهدای تعدادی دانه‌ی برنج به گرسنگان آفریقایی می‌شوند.

۲۵ بازاریابی سلیبریتی (Celebrity Marketing)

۲۶ بازاریابی کانال (Channel Marketing)

بازاریابی کانال ، روال کار با شخص ثالث برای انتقال محصولات یا خدمات به بازار است. این روش می تواند سریعتر و موثرتر از مدلهای سنتی رشد باشد. و می تواند برای مشاغل بزرگ و کوچک در چندین صنعت به خوبی کار کند

۲۷   بازاریابی از راه دور (Close Range Marketing)

انواع مدل های بازاریابی

بازاریابی از راه دور یک فناوری نوظهور است که به مشاغل اجازه می دهد هم کالاها و خدمات را تبلیغ کنند و هم مشتریان خود را در تعامل با تجارت مشارکت دهند. معمولاً از فناوری بلوتوث برای انتقال محتوا به دستگاه های تلفن همراه یا لپ تاپ های موجود در محدوده فرستنده استفاده می کند.

۲۸ بازاریابی حلقه بسته (Closed Loop Marketing)

بازاریابی حلقه بسته نوعی بازاریابی است که به داده ها و بینش متکی است. به عبارت ساده ، “بستن حلقه” به این معنی است که تیم های فروش آنچه برای سرنخ های دریافت شده اتفاق افتاده است ، به تیم بازاریابی گزارش می دهند، که به بازاریابان کمک می کند تا بهترین و بدترین منابع جذب مشتریان احتمالی را درک کنند.

۲۹ بازاریابی ابری (Cloud Marketing)

نوع ابری با استفاده از تمام ابزارهای مدرن در اینترنت برای ارتباط مداوم و بازاریابی به مشتریان صورت می گیرد.

۳۰  بازاریابی فردی (Account Based Marketing):

در این نوع بازاریابی، ابتدا مشتری احتمالی شناسایی می‌شود، سپس روش بازاریابی شخصی‌سازی شده (مختص به خود او) تعیین می‌شود.

مخاطب این نوع بازاریابی بیشتر کسب‌وکارهای B2B هستند.

۳۱ بازاریابی جامعه یا گروه اجتماعی (Community Marketing)

بازاریابی عمومی یک استراتژی برای جذب مخاطب در یک چشم انداز فعال و غیر سرزده و مکالمه با مشتری است. در حالی که استراتژی های ارتباطی بازاریابی مانند تبلیغات، ترویج، روابط عمومی و فروش همه بر دستیابی به مشتری متمرکز هستند، بازاریابی عمومی بر نیازهای درک شده مشتریان موجود متمرکز است.

اندازه بازار (Market Size) چیست و چگونه محاسبه می‌شود؟
بخوانید!

۳۲ بازاریابی متمرکز (Computational Marketing)

۳۳ بازاریابی مصرف کننده (Consumer Marketing)

فعالیت و تلاش برای فروش کالا یا خدمات به مردم برای استفاده شخصی خود ، و نه به شرکت های دیگر: راه اندازی قرعه کشی یکی از بزرگترین کمپین های بازاریابی مصرف کننده در انگلیس بود.

۳۴ بازاریابی محتوا (Content Marketing)

۳۵ بازاریابی متنی یا مفهومی (Contextual Marketing)

انواع مارکتینگ چیست

مانند تبلیغات هوشمند فیسبوک و اینستاگرام که با تحلیل رفتار و علایق کاربر، تبلیغ مناسب به او را نمایش می‌دهند.

۳۶ بازاریابی مکالمه (Conversational Marketing)

۳۷ بازاریابی نرخ تبدیل (Conversion Rate Marketing)

۳۸ بازاریابی مشارکتی ( Cooperative Marketing)

دو کمپانی با یکدیگر برای فروش محصولات یکدیگر همکاری می‌کنند.

توجه: با بازاریابی پیوسته اشتباه گرفته نشود.

نحوه پیش بینی مالی آینده استارتاپ ها
بخوانید!

۳۹ بازاریابی شرکتی (Corporate Marketing)

بازاریابی شرکتی روشی است که توسط آن یک شرکت یا سازمان مشتریان بالقوه را جذب می کند. یک تیم بازاریابی شرکتی وظیفه دارد نحوه دستیابی به مشتریان مورد نظر شرکت را تعیین کند و تعیین کند که کدامیک از انواع تبلیغات و تاکتیک های پیام رسانی برای آنها جذاب است.

۴۰ بازاریابی متقابل رسانه‌ای (Cross Media Marketing)

بازاریابی رسانه ای متقابل به قرار دادن پیام بازاریابی در اشکال مختلف در مقابل مشتری است. معمولاً این به معنای چاپ ، ایمیل ، تلفن همراه و آنلاین است. چالش بازاریابان این است که همه ما هر روز مملو از تبلیغات هستیم. مردم با اکثر تبلیغات سازگار می شوند.

به مانند اپرا وینفری که در برنامه تلویزیونی خود به تبلیغ کتاب، مجله و وب‌سایت خود پرداخت.

۴۱ بازاریابی فرهنگی (Cultural Marketing)

بازاریابی فرهنگی نوعی بازاریابی است که در آن پیام به گروه خاصی از مشتریان بالقوه که متعلق به یک فرهنگ خاص یا جمعیتی هستند، تبلیغ می شود.

۴۲ بازاریابی داده (Data Marketing)

این نوع بازاریابی بر اساس تحیل و بررسی داده‌های گسترده است که به کمک آن می‌توان به فعالیت‌های بازاریابی اثر بخشید.

۴۳ بازاریابی بانک اطلاعاتی (Database Marketing)

بازاریابی بانک اطلاعاتی عملی است که از داده های مشتری استفاده می کند تا پیام های بازاریابی شخصی تر ، مرتبط تر و موثرتری را به مشتریان (چه مشتریان موجود و چه مشتریان بالقوه) ارائه دهد.

۴۴ دی مارکتینگ (De-Marketing)

فرهنگ لغت وبستر می گوید “دی‌مارکتینگ” استفاده از تبلیغات برای کاهش تقاضا برای کالایی است که کمبود آن وجود دارد. اصولاً هر تلاشی که باعث شود مصرف کنندگان از خرید یک محصول خاص منصرف شوند ، دی‌مارکتینگ نامیده می شود. [3]

۴۵ بازاریابی دفاعی (Defensive Marketing)

بازاریابی دفاعی به اقدامات یک برند ، به ویژه یک رهبر بازار ، برای محافظت از سهم خود در بازار ، سودآوری ، موقعیت محصول و سهم ذهنی برند در برابر یک رقیب نوظهور اشاره دارد. اگر یک برند نتواند از موقعیت خود دفاع کند ، در این صورت احتمالاً برخی از مشتریان خود را به رقبا از دست می دهد.

۴۶ بازاریابی دیفرانسیل (Differentiated Marketing)

بازاریابی متمایز زمانی اتفاق می افتد که یک شرکت کمپین هایی را ایجاد می کند که مورد توجه دو یا چند مخاطب مختلف ، جمعیتی یا بخش های بازاریابی قرار گیرد. با هدف قرار دادن چندین نمایه کاملاً مشخص مشتری ، یک برند می تواند مشتری خود را ایجاد کند ، بر جایگاه خود مسلط شود و آگاهی از برند را به صورت ارگانیک شروع کند.

۴۷ بازاریابی دیجیتال (Digital Marketing)

شاخص کلیدی عملکرد (KPI) چیست؟
بخوانید!

۴۸ بازاریابی مستقیم (Direct Marketing)

بازاریابی مستقیم شامل هر بازاریابی است که متکی بر ارتباط مستقیم یا توزیع بین مصرف کنندگان است ، نه از طریق شخص ثالث مانند رسانه های جمعی. رسانه‌های جمعی، ایمیل، رسانه های اجتماعی و پیام کوتاه از جمله سیستم های تحویل مورد استفاده هستند.

۴۹ بازاریابی پستی مستقیم ( Direct Mail Marketing)

۵۰ بازاریابی مختل کننده (Disruptive Marketing)

بازاریابی مختل کننده به معنای زیر و رو کردن همه قوانین بازاریابی ، تغییر دادن اوضاع و نه تنها در مورد یک شرکت مشخص، بلکه به طور کلی در مورد یک صنعت . علاوه بر این ، بازاریابی مختل کننده، شرکت ها را ترغیب می کند تا در مورد کل برند ، نه فقط در زمینه تبلیغات و بازاریابی ، تجدید نظر کنند.

۵۱ بازاریابی متنوع (Diversity Marketing)

۵۲ بازاریابی خانه به خانه (Door-To-Door Marketing)

انواع روشهای بازاریابی و فروش

۵۳ بازاریابی قطره‌ای (Drip Marketing)

بازاریابی قطره ای یک استراتژی بازاریابی مستقیم است که در آن مواد بازاریابی به طور پیوسته و در یک بازه زمانی خاص برای مشتریان احتمالی ارسال می شود. بازاریابان قطره ای در درجه اول مشتریان را از طریق پست مستقیم هدف قرار می دادند ، اما اکنون ایمیل و رسانه های اجتماعی روش ارتباطی ترجیحی هستند.

۵۴ بازاریابی تجارت الکترونیکی (Ecommerce Marketing)

بازاریابی تجارت الکترونیکی عملی است که از روش‌های تبلیغاتی برای هدایت ترافیک بازدید به فروشگاه آنلاین، تبدیل این میزان ترافیک به مشتریانی که به آنها پول پرداخت می کنند و حفظ مشتریان پس از خرید استفاده می شود. یک استراتژی بازاریابی تجارت الکترونیک جامع از روش های بازاریابی چه در وب سایت شما و چه در خارج از آن تشکیل شده است.

۵۵ بازاریابی ایمیل (Email Marketing)

ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی ایمیل از جمله انواع بازاریابی است که تاکنون بسیار به آن برخورده‌ایم و سال‌هاست که توسط کسب‌وکارهای مختلف در ایران استفاده می‌شود. حتما تا به حال به ایمیل‌های بازاریابی تخفیفان و نت برگ برخورده‌اید! این دو مجموعه‌ای نمونه‌ای جذاب از نمونه‌ بازاریابی ایمیلی است. پیشنهاد می‌کنیم که حتی برای مدتی کوتاه در ایمیل‌های آن‌ها مشترک شوید.

۵۶ بازاریابی کارمندان (Employee Marketing)

۵۷ بازاریابی کارآفرینی (Entrepreneurial Marketing)

بازاریابی کارآفرینانه شناسایی فعالانه و بهره برداری از فرصتهای جذب و حفظ مشتریان سودآور از طریق رویکردهای نوآورانه در مدیریت ریسک ، استفاده اهرمی از منابع و ایجاد ارزش است.

۵۸ بازاریابی قومی (Ethnic Marketing)

نام دیگر این نوع بازاریابی، Multicultural Marketing است.

۵۹ بازاریابی تبلیغی-ترویجی (Evangelism Marketing)

از انواع مدل های بازاریابی، بازاریابی تبلیغی-ترویجی است که نوعی بازاریابی دهان به دهان است که در آن شرکت ها مشتریانی را توسعه می دهند که به شدت به یک محصول یا خدمت خاص باور دارند؛ به گونه ای که آزادانه سعی در ترغیب دیگران به خرید و استفاده از آن دارند. مشتریان داوطلبانه به تبلیغ شرکت می‌پردازند.

۶۰ بازاریابی رویدادی (Event Marketing)

انواع روشهای بازاریابی و فروش

۶۱ بازاریابی تجربی (Experiential Marketing)

یک استراتژی بازاریابی که مخاطبان را به تعامل با یک کسب‌و‌کار در یک دنیای واقعی دعوت می‌کند. این کسب‌وکار به مشتریان خود، نه تنها پیشنهاد (محصول یا خدمات) خود را نشان می‌دهد، بلکه ارزش‌های خود را به آن‌ها می‌نمایاند.

مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) چیست؟
بخوانید!

۶۲ بازاریابی فیس‌بوک (Facebook Marketing)

شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام و فیسبوک ارائه‌دهنده سرویس‌های بازاریابی درون‌برنامه‌ای مختص به خود هستند. شما می‌توانید در درون برنامه فیسبوک یا اینستاگرام به اجرای کمپین‌های تبلیغاتی هدفمند متناسب با مخاطب هدف خود بپردازید. به انواع تبلیغ در فیس بوک (چه خود در فیس بوک یک صفحه داشته باشید و به تبلیغ بپردازید و یا از طریق فیس‌بوک تبلیغ کنید) بازاریابی فیس‌بوک می‌گویند.

۶۳ بازاریابی میدانی (Field Marketing)

از انواع روش های بازاریابی، بازاریابی میدانی است که شاخه ای از بازاریابی است که در آن برندها محصولات خود را در معرض دید مصرف کنندگان در مکان های خرده فروشی ، رویدادها ، دانشگاه ها یا مکان های عمومی قرار می دهند. ابتکارات بازاریابی میدانی شامل تبلیغات ، نمایش دموها و فروش مستقیم است.

۶۴ بازاریابی رو در رو یا پایدار (Flanking Marketing)

نوع پایدار، که هدف آن جذب بخش‌هایی از بازار است که به خوبی از رقابت موجود برخوردار نیستند.

۶۵ بازاریابی نمونه رایگان (Free Sample Marketing)

مانند بازاریابی یک نرم افزار که اجازه می‌دهد تا کاربر به بخشی از ویژگی‌های نرم افزار به طور رایگان دسترسی داده باشد؛ اما برای بقیه ویژگی‌ها باید دست به جیب شوند!

۶۶ بازاریابی مفتی (Freebie Marketing)

بازاریابی Freebie به عنوان هر نوع تبلیغات ، کالایی با قیمت پایین یا ارائه محصولی که فروش یک محصول با ارزش بالاتر را تشویق می کند ، تعریف می شود.

در قیف فروش از روش بازاریابی Freebie Marketing استفاده می‌شود.

۶۷ بازاریابی جغرافیایی (Geographic Marketing)

نوع جغرافیایی (یا جغرافیایی بازاریابی) شامل ترکیب اطلاعات جغرافیایی در یک کمپین بازاریابی است.

۶۸- بازاریابی جهانی ( Global Marketing)

۶۹ بازاریابی کالا (Goods Marketing)

۷۰ بازاریابی سبز ( Green Marketing)

نوع سبز از دیدگاهی سازگار با محیط زیست برای تبلیغ یک برند یا محصول استفاده می‌شود.

۷۱ بازاریابی چریکی (Guerrilla Marketing)

نوع چریکی بازاریابی یک برند، محصول یا خدمات را به روشی خلاقانه و غیر متعارف انجام می‌دهد.

مقاله در مورد انواع بازاریابی

۷۲ بازاریابی افقی (Horizontal Marketing)

نوع افقی وقتی اتفاق می افتد که دو یا چند شرکت تجاری هم سطح که در یک حوزه مرتبط فعالیت می‌کنند، با یک دیگر برای بازاریابی یک محصول یا خدمات همکاری کنند.

۷۳ بازاریابی انسان دوستانه (Humanistic Marketing)

بازاریابی که میل ما به عشق، نوع‌دوستی، دانش، دلسوزی، صداقت، همدلی، احترام، اعتماد و عدالت را هدف قرار می‌دهد.

۷۴ بازاریابی ورودی (inbound Marketing)

استراتژی اصلی نوع ورودی، بهینه‌سازی موتور جستجو توسط تولید محتوای ارزشمند است.

سایت G2G چیست؟ آموزش خرید و فروش در سایت G2G
بخوانید!

۷۵ بازاریابی صنعتی (industrial Marketing)

زمانی اتفاق می‌افتد که یک کسب‌وکار تلاش می‌کند محصولات یا خدمات صنعتی را به شرکت دیگری بفروشد.

۷۶ بازاریابی مؤثر یا اینفلوئنسر مارکتینگ (influencer Marketing)

بازاریابی اینفلوئنسرها نوعی بازاریابی در شبکه های اجتماعی است که شامل تایید و قرار دادن محصول از طرف اینفلوئنسرها، افراد و سازمان هایی که ادعا می کنند دارای سطح تخصصی دانش یا تأثیرگذاری اجتماعی در حوزه خود هستند.

۷۷ بازاریابی اطلاعاتی (informational Marketing)

بازاریابی اطلاعاتی توضیح می‌دهد که یک محصول دارای چه نوع اطلاعاتی است. مزایای آن چیست و چرا باید این محصول را خریداری و یا انتخاب کنید.

۷۸ بازاریابی درون بازی ( in-game Marketing)

بازاریابی درون بازی تاکتیک تبلیغاتی چیزی در داخل یک بازی است. کنسول های بازی و بازی ها در این روزها بسیار رایج است؛ بنابراین کسب و کارها می توانند با قرار دادن تبلیغات استاتیک و یا فیلم های تبلیغاتی، بسیار خلاقانه عمل کنند.

۷۹ بازاریابی درون فروشگاهی (in-Store Marketing)

بازاریابی درون فروشگاهی هر نوع بازاریابی است که در یک فروشگاه خرده فروشی انجام می شود. نام دیگر آن Shopper Marketing است.

۸۰ بازاریابی یکپارچه (integrated Marketing)

بازاریابی یکپارچه فرآیندی است برای متحد کردن همه جنبه های ارتباطات بازاریابی – مانند تبلیغات ، روابط عمومی و رسانه های اجتماعی – و استفاده از ترکیب مربوط به آنها از رسانه ها ، کانال ها و تاکتیک ها برای ارائه یک تجربه یکپارچه و مشتری مدار.

۸۱ بازاریابی تعاملی (interactive Marketing)

بازاریابی تعاملی یک عمل بازاریابی یک به یک است که متمرکز بر فعالیت‌های مشتری کنونی و آینده است. بازاریابی تعاملی شامل ابتکارات بازاریابی است که ناشی از رفتارها و ترجیحات مشتریان است. به همین دلیل ، این یک تغییر بزرگ در تلاش های سنتی بازاریابی مبتنی بر کمپین است.

۸۲ بازاریابی بین‌المللی (international Marketing)

این نوع بازاریابی برخلاف بازاریابی آفلاین است.

۸۳ بازاریابی اینترنتی (internet Marketing)

انواع بازاریابی نوین

۸۴ بازاریابی مغز چپ (Left-Brain Marketing)

بازاریابی مغز چپ بازاریابی است که مخاطبان علاقه‌مند به عمل را به خود جلب می کند. علم به ما می گوید که افراد راست مغز خلاق هستند، در حالی که چپ مغزها عملی اقدام می‌کنند. بازاریابی مغز چپ بیش از خلاقیت برای سازمان ارزش دارد.

۸۵ بازاریابی محلی (Local Marketing)

۸۶ بازاریابی دم بلند (Long Tail Marketing)

بازاریابی دم طولانی به استراتژی هدف قرار دادن تعداد زیادی از بازارهای گوشه (Niche) با یک محصول یا خدمات اشاره دارد. این عمدتا توسط کسب‌وکارهایی که رهبر بزرگ بازار هستند استفاده می شود. در مواجهه با نبرد برای رشد ، یک شرکت می تواند تمرکز خود را به بازارهای مختلفی که تقاضای کمتری دارند تغییر دهد.

گوگل ویس چیست؟ آموزش استفاده از گوگل ویس
بخوانید!

۸۷ بازاریابی وفاداری (Loyalty Marketing)

بازاریابی وفاداری از طریق ارائه مشوق‌های مختلف بر حفظ مشتری متمرکز است.

منطق بازاریابی وفاداری این است که هزینه دستیابی به مشتریان جدید به مراتب بیشتر از حفظ مشتریان وفادار است.

۸۸ بازاریابی گسترده (Mass Marketing)

بازاریابی گسترده هدفش فروش بیشتر در سطح گسترده و انبوه است. تمرکز این نوع بازاریابی بر حجم فروش است.

۸۹ بازاریابی موبایل (Mobile Marketing)

۹۰ بازاریابی چند سطحی (Multi-Level Marketing)

بازاریابی چند سطحی (MLM) ، بازاریابی شبکه ای یا فروش هرمی نیز نامیده می شود ، یک استراتژی بازاریابی بحث برانگیز است. برای فروش محصولات یا خدمات از نیروی کار غیر حقوق بگیر، درآمد شرکت حاصل می شود. در حالی که درآمد شرکت کنندگان از سیستم کمیسیون جبران خسارت هرمی شکل یا باینری حاصل می شود. استراتژی MLM ممکن است یک طرح هرمی غیرقانونی باشد.

نام دیگر این نوع بازاریابی، بازاریابی شبکه‌ای (Network Marketing) است.

۹۱ بازاریابی بومی (Native Marketing)

معمولاً به‌صورت آنلاین است، نوع بومی هر نوع تبلیغی است که مطابق با ظاهر و نوع قالب رسانه‌ای به شکل بومی است.

۹۲ – بازاریابی رسانه‌ای جدید (New Media Marketing)

بازاریابی رسانه های جدید رسانه های مختلفی را شامل می شود، از جمله تبلیغات نمایشی ، بازاریابی محتوا و تبلیغات رسانه های اجتماعی. هدف از همه بازاریابی های رسانه ای جدید این است که مشتری ها با برند تجاری تعامل داشته باشند و آنها را به گونه ای درگیر کند که آگاهی را افزایش داده و با فروش ارتباط برقرار کنند.

۹۳ بازاریابی خبرنامه (Newsletter Marketing)

۹۴ بازاریابی بهترین قدم بعدی (Next-Best-Action Marketing)

بازاریابی بهترین اقدام بعدی (همچنین به عنوان بهترین اقدام بعدی یا بهترین فعالیت بعدی یا اقدام پیشنهادی شناخته می شود) ، به عنوان مورد خاص تصمیم گیری بعدی بهترین اقدام ، یک الگوی بازاریابی مشتری محور است که اقدامات مختلفی را که می تواند برای یک مشتری خاص در نظر گرفته شود را زیر نظر گرفته و مورد “بهترین” مورد تصمیم گرفته می‌شود.

۹۵ بازاریابی گوشه (Niche Marketing)

هنگامی که در بازار کالایی یا خدماتی مشاهده می‌شود که فقط برای مخاطب خاصی اعمال می‌شود، از بازاریابی گوشه استفاده می‌شود.

۹۶ بازاریابی غیر سنتی ( Non-Traditional Marketing)

 بازاریابی غیر سنتی در مورد این است که جرات دارد با استراتژی‌های بازاریابی سنتی متفاوت باشد و کاملاً خارج از عرف عمل کند.

۹۷ بازاریابی توهین‌آمیز (Offensive Marketing)

نوع توهین آمیز غالباً غیر اخلاقی، هنگامی اتفاق می افتد که یک برند به نقاط ضعف یک رقیب حمله کند و نقاط قوت خود را برجسته کند. به مانند تبلیغات سامسونگ علیه اپل

۹۸ بازاریابی آفلاین (Offline Marketing)

نوع آفلاین، که به دور از اینترنت اتفاق می افتد، مواردی مانند صحبت در مورد تبلیغات تلویزیونی، تابلوهای تبلیغاتی، تبلیغات رادیویی، آگهی‌های تبلیغاتی یا استفاده از روزنامه‌ها است.

اسکایپ (Skype) چیست؟ 7 قابلیت نرم افزار اسکایپ
بخوانید!

۹۹ بازاریابی فرد به فرد (One-To-One Marketing)

نوع فرد به فرد، که به طور مستقیم و مستقل با مشتری تعامل دارد.

۱۰۰ بازاریابی آنلاین (Online Marketing)

از انواع مارکتینگ، بازاریابی آنلاین است که در مقابل بازاریابی آفلاین (Offline Marketing) است. مفهومی مشابه بازاریابی سنتی Traditional Marketing دارد.

۱۰۱ بازاریابی سازمانی (Organization Marketing)

بازاریابی سازمانی را می توان بازاریابی کسب‌وکار به کسب‌وکار یا بازاریابی B2B تعریف کرد. این بدان معناست که مشتری هدف هر سازمانی یک سازمان است. شما به جای تمرکز بر نیازهای فرد ، بر نیازهای کل سازمان تمرکز می کنید.

۱۰۲ بازاریابی برون مرزی (Outbound Marketing)

نوع برون مرزی، بازاریابان محصول یا خدماتی را برای افرادی که به دنبال خرید کالایی مخصوص در خارج از کشور هستند را ترویج می‌کند.

۱۰۳ بازاریابی در فضای باز (Outdoor Marketing)

بازاریابی در فضای باز به کمپین های تبلیغاتی گفته می شود که از رسانه های بیرونی مانند بیلبوردها ، وسایل نقلیه و انواع دیگر بیرونی، از جمله علائم خارج از مشاغل استفاده می‌کنند.

به مانند تبلیغات پرداخت یار «تاپ» روی تاکسی‌های زرد

این نوع بازاریابی همان بازاریابی خارج از خانه (Out-of-Home Marketing) است.

۱۰۴ بازاریابی مشارکت (Partnership Marketing)

بازاریابی مشارکتی همکاری با کسب‌وکار دیگری برای ایجاد یک کمپین بازاریابی است که به نفع هر دو طرف است. کمپین های مشارکت دو طرف سودمند هستند و به هر دو طرف کمک می کند تا به اهداف خود برسند.

انواع بازاریابی با مثال

۱۰۵ بازاریابی [PPC] کلیکی یا پرداخت با هر کلیک

بازاریابی PPC مخفف (Pay-Per-Click Marketing) یکی از انواع بازاریابی آنلاین است که در آن تبلیغ‌کننده به ازای هر کلیک روی تبلیغ وی، مبلغی به تبلیغ‌دهنده می‌دهد. از نمونه این تبلیغات می‌توان به Google Ads اشاره کرد.

۱۱۱ بازاریابی عملکرد (Performance Marketing)

بازاریابی عملکرد اصطلاحی جامع است که به برنامه های بازاریابی و تبلیغات آنلاین اشاره دارد که در آن تبلیغ کنندگان با اتمام یک اقدام خاص ، به شرکت های بازاریابی پرداخت می کنند. مانند فروش، مشتری بالقوه یا کلیک

۱۱۲ بازاریابی اجازه‌ای (Permission Marketing)

نوع اجازه‌ای، فروش کالاها و خدمات به شخصی است که به طور خاص [از قبل] موافقت کرده است تا اطلاعات بازاریابی را دریافت کند.

به مانند نمایشگاه‌ها که پس از مراجعه مردم به آن غرفه، در صورت تمایل اطلاعات تماس مشتری بالقوه را دریافت می‌کنند تا اطلاعات بازاریابی محصول یا خدمات را برای شخص ارسال کنند.

همه چیز درباره شرکت ای‌بی (ebay)، بزرگ‌ترین سایت حراجی دنیا!
بخوانید!

۱۱۳ بازاریابی فردی ( Person Marketing)

این استراتژی برای ترویج افراد مشهور، سیاستمداران و شخصیت‌های ورزشی استفاده می‌شود.

۱۱۴ بازاریابی شخصی ( Personalized Marketing)

بازاریابی شخصی، اجرای استراتژی‌ای است که شرکت ها از طریق جمع آوری داده ها ، تجزیه و تحلیل و استفاده از فناوری اتوماسیون، محتوای شخصی را به گیرندگان می رسانند.

۱۱۵ بازاریابی ترغیبی (Persuasion Marketing)

بازاریابی ترغیبی ایده ای است که افراد می توانند بعضی اوقات تصمیمات منطقی خرید بگیرند ، اما در بیشتر اوقات ، چنین نمی کنند. در عوض، مردم بر اساس احساسات و عواملی تصمیم می گیرند که دلایل منطقی نیستند، مانند این واقعیت که افراد دیگر کالایی را خریداری کرده اند.

بازاریابی که بطور دقیق نحوه کار بشر را درک می کند. به عنوان مثال ، شرکتی که محصولی باقیمت 9.99 پوند دارد از بازاریابی ترغیبی استفاده می کند. تصور این است که محصولی با این قیمت زیر 10 پوند قیمت دارد؛ بنابراین احتمال اینکه آن را به صورت لحظه‌ای خریداری کنیم بیشتر است. در واقع ، قیمت آن فقط یک پنی کمتر است.

۱۱۶ بازاریابی بشردوستانه یا خیرخواهانه (Philanthropic Marketing)

بسیاری از شرکت‌ها به‌صورت خیرخواهانه عمل می‌کنند؛ و این نوع بازاریابی از این تعهد استفاده می‌کند تا اساساً نمایه و جایگاه خود را در بین مشتریان فعلی و آینده نگر بالا ببرد.

به عنوان مثال، اگر کامپیوتر تولید می کنید ، یک مدرسه محلی با آزمایشگاه رایانه جدید تهیه کنید. اگر صاحب نانوایی هستید، غذاهای مانده و ناخوشایند را به یک پناهگاه بی خانمان عرضه کنید. هرگونه توجه رسانه ای که در نتیجه کمک های مالی شما حاصل شود، از محصولات شما به عنوان بخشی از اخبار و در نتیجه بازاریابی رایگان نام می برد.

۱۱۷ بازاریابی مکانی (Place marketing)

بازاریابی مکانی برای ایجاد، حفظ یا تغییر افکار عمومی در یک مکان خاص است.

۱۱۸ بازاریابی نقطه فروش (Point-Of-Sale Marketing)

بازاریابی نقطه فروش به کلیه تلاش‌هایی که باعث افزایش فروش در نقطه واقعی خرید می شود اشاره دارد. می‌تواند به صورت پیشنهاد کالاهای مکمل در هنگام خرید مشتری باشد، یا یک ادامس در نزدیکی محل پرداخت سوپرمارکت‌ها!

۱۱۹ بازاریابی پس از کلیک (Post-Click Marketing)

بازاریابی پس از کلیک به عنوان یک روش شناخته شده در حال ظهور است که هدف آن بهبود نتایج فروش و بازاریابی با تمرکز بر بازدیدکنندگان وب سایت است. زماینکه آنها به فعالیت های بازاریابی آنلاین، مانند تبلیغات پرداخت به ازای هر کلیک PPC ، ایمیل ها و جستجوهای پولی، پاسخ می دهند. KPI این بازایابی، افزایش نرخ تبدیل (Conversion Rate) است.

۱۲۰ بازاریابی روابط عمومی (PR Marketing)

بازاریابی روابط عمومی برای افزایش آگاهی از برند یا محصول با رسانه‌ها همکاری می‌کند.

۱۲۱ بازاریابی محصول (Product Marketing)

بازاریابی محصول نوعی است که سعی در افزایش تقاضا و استفاده از یک محصول دارد.

۱۲۲ بازاریابی تبلیغاتی ( Promotional Marketing)

بازاریابی تبلیغاتی برای گسترش دانش در مورد یک نام تجاری ، محصول یا خدمات به مخاطبان گسترده ای با هدف افزایش آگاهی و فروش برند طراحی شده است. بازاریابی تبلیغاتی بخشی از مخلوط معروف بازاریابی است که به گروهی از تاکتیک ها اشاره دارد که یک شرکت برای بردن محصول یا خدمات خود به بازار انتخاب می کند.

چگونه از سایت آمازون خرید کنیم؟
بخوانید!

۱۲۳ بازاریابی مجاورتی ( Proximity Marketing)

بازاریابی مجاورت ، توزیع محلی و بی سیم محتوای تبلیغاتی مرتبط با یک مکان خاص است. انتقال ها توسط افرادی در آن مکان که مایل به دریافت آنها هستند و تجهیزات لازم برای این کار را دارند می تواند دریافت شود.

۱۲۴ بازاریابی کششی-فشاری (Push–pull marketing)

بازاریابی کششی مربوط به مجموعه اقداماتی است که باعث می‌شود که مصرف‌کننده (consumer) ترغیب به خرید محصول شود.

بازاریابی فشاری مربوط به تجهیز خرده‌فروش با انواع اقدامات جهت افزایش فروش است.

Walmart نمونه ای از شرکتی است که از استراتژی فشار در برابر کشش استفاده می‌کند.

۱۲۵ بازاریابی در زمان واقعی (Real-Time Marketing)

بازاریابی در زمان واقعی بازاریابی است که “در حین پرواز” انجام می شود تا رویکرد مناسب یا بهینه نسبت به مشتری خاص در یک زمان و مکان خاص تعیین شود.

۱۲۶ بازاریابی ارجاعی (Referral Marketing)

بازاریابی ارجاعی یک ابتکار دهان به دهان است که توسط یک شرکت طراحی شده تا مشتریان فعلی را برای معرفی خانواده ، دوستان و مخاطبین خود برای تبدیل شدن به مشتریان جدید ترغیب کند.

۱۲۷ بازاریابی رابطه‌ای (Relationship Marketing)

بازاریابی رابطه ای نوعی بازاریابی است که از طریق کمپین های بازاریابی با پاسخ مستقیم ایجاد می شود و به جای معاملات فروش، بر حفظ و رضایت مشتری تأکید دارد.

خبر خوب این است که هزینه های مرتبط با تجارت مکرر، به طور کلی به طور قابل توجهی کمتر است. 70٪ شرکت ها می گویند که حفظ مشتری ارزان تر از دستیابی به مشتری جدید است؛ در حالی که دیگران اظهار داشتند که هزینه جذب مشتری جدید می تواند 7 برابر بیش‌تر از حفظ آن باشد.

۱۲۸ بازاریابی مجدد (Re Marketing)

بازاریابی مجدد به شرکت‌ها کمک می‌کند با افرادی که قبلاً از یک وب‌سایت بازدید کرده‌اند، ارتباط برقرار کنند. این نوع بازاریابی بسیار قدرتمند است؛ زیرا اگر کسی قبلاً در یک وب‌سایت حضورداشته باشد، او مستعد خرید از شما است.

۱۲۹ بازاریابی پاسخگویی (Reply Marketing)

بازاریابی پاسخگویی، نوعی بازاریابی viral است که در آن یک تبلیغ کننده / بازاریاب مستقیماً با یک تبلیغ یا پیام شخصی به کاربر نهایی پاسخ می دهد.

۱۳۰ بازاریابی خرده فروشی (Retail Marketing)

دیسکورد (Discord) چیست و چگونه کار می‌کند؟
بخوانید!

۱۳۱ بازاریابی معکوس (Reverse Marketing)

بازاریابی معکوس مفهومی از بازاریابی است که در آن مشتری به دنبال شرکت است؛ به جای انیکه بازاریاب مشتری را جستجو کند. معمولاً این کار از طریق تبلیغات سنتی ، مانند تبلیغات تلویزیونی، تبلیغات مجله های چاپی و رسانه های آنلاین انجام می شود.

۱۳۲ بازاریابی کمبود (Scarcity Marketing)

انواع بازاریابی چیست

بازاریابی کمبود ، بازاریابی است که از ترس مشتری برای از دست دادن چیزی تأمین می شود. این مبتنی بر این اصل روانشناختی است که مردم می خواهند چیزی را بدست آورند که دشوار باشد. فروشگاه ها همیشه محصولاتی دارند که به زودی پایان می یابد. یا تخفیف هایی را ارائه می دهند که در تاریخ معینی منقضی می شود.

۱۳۳ بازاریابی علمی (Scientific Marketing)

بازاریابی علمی، مطالعه و کاربرد سیستماتیک فعالیت‌های بازاریابی و تأثیر آنها بر رفتارهای مشتری است. به عبارت دیگر، بازاریابی علمی رویکرد متفکرانه تری برای بازاریابی است.

۱۳۴ بازاریابی فصلی (Seasonal Marketing)

بازاریابی فصلی، تبلیغات محصولات یا خدمات در فصل‌های معینی از سال است.

۱۳۵ سرچ مارکتینگ ( Search Marketing)

سرچ ماکتینگ باعث ایجاد ترافیک می‌شود و منجر به حضور در نتایج موتورهای جستجو خواهد شد. در سرچ مارکتینگ می‌توان از استراتژی‌های رایگان یا پولی استفاده کرد.

رایگان یعنی SEO ، پولی به مانند Google Ads

۱۳۶ خود بازاریابی (Self Marketing)

خود بازاریابی فرآیند ارتقاء یک شخص است تا یک محصول.

این نوع بازاریابی می‌تواند برای محصولاتی که نیازمند اعتماد کاربران است بسیار مفید باشد. به مانند فروش محصولات وابسته به زنبورعسل

از نمونه‌های self marketing می‌توان به ایلان ماسک اشاره کرد.

۱۳۷- بازاریابی خدمات (Services Marketing)

بازاریابی خدمات شاخه تخصصی بازاریابی است. بازاریابی خدمات به دنبال این شناخت که ویژگیهای منحصر به فرد خدمات در مقایسه با بازاریابی کالاهای فیزیکی به استراتژیهای مختلفی نیاز دارد؛ این نوع بازاریابی در اوایل دهه 1980 بعنوان یک زمینه جداگانه برای مطالعه ظاهر شد.

6 کاربرد سرور مجازی چیست؟
بخوانید!

۱۳۸ بازاریابی سایه‌ای (Shadow Marketing)

بازاریابی سایه هر بازار خصوصی غیرقانونی را به خاطر می آورد که مردم می توانند منابع یا املاکی را که در بازار آزاد معامله نمی شود بخرند. دلیل تبلیغات سایه ای محافظت از اعضا در برابر نظارت مراکز تجاری مرسوم است که بطور منظم مستندات قابل توجهی را در خود جای می دهند.

 از آنجا که جابجایی و مبادلات در مدل سایه تقریباً نظارتی ندارد ، این درب باز را برای برنامه ها در هر صورت غیرقابل دسترس در بازارهای روز روشن به اعضا ارائه می دهد.

۱۳۹ بازاریابی خریدار (Shopper Marketing)

نوع خریدار هنر تبلیغ کالاها یا خدمات در یک محیط خرده فروشی است.

۱۴۰ بازاریابی اسلحه ( Shotgun Marketing)

استراتژی های بازاریابی اسلحه به جای تبلیغ در جمعیت های خاص، سعی در افزایش آگاهی در مورد یک محصول در گروه گسترده ای از افراد غیر خاص دارد. این اصطلاح به یک تفنگ ساچمه ای اشاره دارد، که در مقایسه با یک گلوله، تعداد زیادی گلوله کوچکتر را در یک منطقه وسیع شلیک می کند. درست مثل گلوله های یک تفنگ ساچمه ای واقعی ، این استراتژی بازاریابی نیز یک انفجار منفرد است که جمعیت‌های بزرگ را تحت تأثیر قرار می دهد.

۱۴۱ بازاریابی اجتماعی (Social Marketing)

در بازاریابی اجتماعی هدف اصلی دستیابی به “خیر اجتماعی” است. اهداف سنتی بازاریابی تجاری در درجه اول مالی هستند ، گرچه می توانند تأثیرات اجتماعی مثبتی نیز داشته باشند. در زمینه بهداشت عمومی ، بازاریابی اجتماعی موجب ارتقا سلامت عمومی ، افزایش آگاهی و ایجاد تغییر در رفتار می شود.

۱۴۲ بازاریابی رسانه‌های اجتماعی (Social Media Marketing)

نوع رسانه‌های اجتماعی تجارت خود را از طریق یک یا چند سیستم عامل رسانه اجتماعی بازاریابی می‌کند.

۱۴۳ بازاریابی ورزشی (Sports Marketing)

بازاریابی ورزشی یکی از زیرمجموعه های بازاریابی است که هم در ارتقا رویدادها و تیم های ورزشی و هم تبلیغ سایر محصولات و خدمات از طریق رویدادهای ورزشی و تیم های ورزشی متمرکز است. این سرویسی است که در آن عنصر تبلیغ شده می تواند یک محصول فیزیکی یا یک نام تجاری باشد.

۱۴۴ بازاریابی مخفیانه (Stealth Marketing)

از انواع استراتژی های بازاریابی، بازاریابی مخفیانه که به آن buzz marketing و Undercover marketing نیز گفته می شود، هر استراتژی بازاریابی است که کالایی را برای افراد تبلیغ می کند بدون اینکه آنها بدانند که به بازار عرضه شده است. تکنیک های زیادی در بازاریابی مخفیانه وجود دارد که رایج ترین آنها قرار دادن محصول و بازاریابی مخفی است.

به مانند بازارابی مخفیانه‌ی Mini Cooper در فیلم سینمایی شغل ایتالیایی (the Italian Job)

انواع مدل های بازاریابی

۱۴۵ بازاریابی خیابانی (Street Marketing)

انواع مارکتینگ

بازاریابی مربوط به تبلیغ محصولات به روش‌های غیر متعارف در اماکن عمومی است. این یکی از انواع بازاریابی‌های عالی برای جلب توجه و برندینگ است.

۱۴۶ بازاریابی همزمان ( Synchrony Marketing)

نوع هم زمان هنر ارائه نوعی پیشنهاد یا تبلیغ قیمت گذاری در صنایعی است که فروش پایدار را در تمام طول سال نمی‌بینند.

به عنوان مثال شرکتی را انتخاب کنید که وسایل استخرهای شنا را بفروشد. در طول زمستان، این شرکت بسیاری از محصولات را به فروش نمی‌رساند. با این حال، آنها تابستان فروش خوبی خواهند داشت، بنابراین هم زمانی نیز عامل بسیار مهمی است.

اموزش افتتاح حساب دمو فارکس
بخوانید!

۱۴۷ بازاریابی هدفمند (Targeted Marketing)

۱۴۸ بازاریابی فنی یا تکنیکی (Technical Marketing)

نوع فنی، بر روی مشخصات و ویژگی‌های اصلی یک محصول متمرکز است.

۱۴۹ تله مارکتینگ (TeleMarketing)

همان بازاریابی تلفنی است.

۱۵۰ بازاریابی آزمون محور ( Test-Driven Marketing)

۱۵۱ بازاریابی زمانی (Time Marketing)

بازاریابی زمانی ، تحقیق در مورد زمان بندی برای عرضه یک محصول جدید به بازار است.

۱۵۲ بازاریابی تجاری (Trade Marketing)

بازاریابی تجاری رشته ای از بازاریابی است که به افزایش تقاضا در سطح عمده فروش ، خرده فروش یا توزیع کننده مربوط می شود تا سطح مصرف کننده.

۱۵۳ بازاریابی تراکنشی (Transactional Marketing)

بازاریابی معاملاتی یک استراتژی تجاری است که بر معاملات منفرد و “نقطه فروش” متمرکز است. تأکید بر به حداکثر رساندن کارایی و حجم فروش فردی است نه ایجاد رابطه با خریدار.

۱۵۴ بازاریابی ایجاد شده توسط کاربر (User-Generated Marketing)

بازاریابی تولید شده توسط کاربر را می توان به عنوان هر استراتژی تعریف کرد که به مصرف کنندگان امکان شرکت در یک کارزار بازاریابی را می دهد. با ایجاد یک تجربه تعاملی و جذاب تر برای مخاطبان هدف ، بازاریابی تولید شده توسط کاربر به اندازه هر چیز دیگری یک تمرین روابط عمومی است.

۱۵۵ بازاریابی عمودی و افقی (Vertical and horizontal Marketing)

بازار عمودی ، بازاری است که در آن فروشندگان کالا و خدمات ویژه صنعت، تجارت، حرفه یا گروه دیگری از مشتریان با نیازهای تخصصی را ارائه می دهند.

 بازاریابی افقی، بازاری است که در آن یک کالا یا خدمات نیاز طیف وسیعی از خریداران را در بخشهای مختلف اقتصاد برآورده می کند.

۱۵۶ بازاریابی ویدیویی ( Video Marketing)

۱۵۷ بازاریابی ویروسی (Viral Marketing)

بازاریابی ویروسی یک تکنیک فروش است که شامل انتشار اطلاعات ارگانیک یا دهان به دهان درباره یک محصول یا خدمات است که با سرعت فزاینده‌ای گسترش می یابد. اینترنت و ظهور شبکه های اجتماعی میزان پیام های ویروسی را به میزان زیادی افزایش داده است.

کلاب هاوس چیست و چگونه کار می‌کند؟
بخوانید!

۱۵۸ بازاریابی صوتی (Voice Marketing)

۱۵۹ بازاریابی دهان به دهان (Word-of-Mouth Marketing)

انواع استراتژی های بازاریابی

نوع دهان به دهان زمانی انجام می‌شود که مشتریان راضی بدون نیت مالی، درباره یک برند، محصول یا خدمات خاصی صحبت می‌کنند.

۱۶۰ بازاریابی جوانان (Youth Marketing)

۱۶۱ بازاریابی تحلیلی (Analytical Marketing)

یک طرح بازاریابی تحلیلی با کسب بینش در مورد مشتریان یک تجارت آغاز می شود. استراتژیست های تحلیلی برای تصمیم گیری در مورد آنچه می خواهند از مشتری بدانند ، مدیریت و سازماندهی داده ها و ایجاد نمایه های مشتری برای کسب بینش، باید تصمیم بگیرند. شرکت ها می توانند رفتار مصرف کنندگان را از داده های خود پیش بینی کنند

۱۶۲ بازاریابی دانشگاهی (University Marketing)

این نوع توسط دانشجویان صورت می‌گیرد و کاملاً در یک محیط علمی رخ می‌دهد.

۱۶۳ بازاریابی شرکت‌های بزرگ (Corporate Marketing)

۱۶۴ بازاریابی پایگاه داده‌ها (Database Marketing)

بازاریابی پایگاه داده نوعی بازاریابی مستقیم با استفاده از پایگاه داده های مشتریان یا مشتریان بالقوه برای ایجاد ارتباطات شخصی به منظور تبلیغ محصول یا خدمات برای اهداف بازاریابی است. روش ارتباط ، مانند بازاریابی مستقیم ، می تواند هر رسانه ای باشد که بتواند آدرس دهی کند.

۱۶۵ بازاریابی اخلاقی (Ethical Marketing)

بازاریابی اخلاقی به فرآیندی گفته می شود که در آن شرکت ها، کالاها و خدمات خود را با نه تنها تمرکز بر سود، بلکه توجه به مسئولیت اجتماعی یا زیست محیطی به بازار عرضه می کنند.

۱۶۶ بازاریابی شرکت با خریدار (B2C)

یک شرکت محصول اصلی خود را به خریدار نهایی می‌فروشد. معمولاً محصولات یا خدماتی مانند غذا، مواد بهداشتی و آموزش های تخصصی از این نوع محصولات یا خدمات محسوب می‌شوند.

بلوبانک چیست و چگونه می‌توان در آن حساب باز کرد؟
بخوانید!

۱۶۷ بازاریابی انگیزشی (Cause Marketing)

اینکه با استفاده از انگیزه دادن به مشتری بتوانید فروش را بالا ببرید.

۱۶۸ بازاریابی کلید واژه (Word Stream Marketing)

نوعی از بازاریابی است که به کلید واژه‌های خاصی تمرکز می‌کند تا در سرچ اینترنت به راحتی و بیشتر در نتایج ظاهر شود.

۱۶۹ بازاریابی چند کانالی (Multichannel Marketing)

۱۷۰ بازاریابی جذب کننده (Attractive Marketing)

بازاریابی جذاب اوج تلاش های بازاریابی شما برای جلب مشتری به سمت خود و برند شماست. مانند هر استراتژی بازاریابی دیگر ، بازاریابی جاذبه به دنبال متمایز کردن برند شما از رقبا با ایجاد جذابیت شرکت شما برای خریداران احتمالی است.

۱۷۱ بازاریابی تحت وب (Web-Based Marketing)

۱۷۲ بازاریابی دستمال کاغذی (Paper Napkin Marketing)

نوعی است که بر روی دستمال کاغذی‌ها هر نوع پیامی را می‌نویسند.

می‌توان گفت که زیرمجموعه‌ای از بازاریابی چریکی (Guerrilla Marketing) است.

پادکست انواع بازاریابی موثر در ایران

در پادکست زیر با عنوان «بازاریابی چیست؟» از فرهام علی پناه به انواع بازاریابی با تمرکز بر بازار ایران پرداخته می‌شود.

 

منابع:

[1] journals.sagepub.com/doi/10.1509/jppm.26.2.243

[2] vidone.ir/blog/types-of-marketing-learn-about-180-types-of-marketing

[3] marketing91.com/demarketing

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 − 11 =