مخاطب هدف چیست؟
مخاطب هدف (Target Audience) به گروهی از مشتریان اطلاق میشود که جزوی از مشتریان احتمالی ما هستند و احتمالا به محصولات یا خدمات ما بیشتر علاقه دارند. شناخت مخاطبان هدف بحث بااهمیتی است. چراکه یک مدیر دیجیتال مارکتینگ، باید استراتژی خود را به گونهای تنظیم کند که پیام درست را به فرد درست در زمان مشخص و درستی انتقال دهد.
اطلاعات مربوط به مخاطب هدف شامل چه مواردی است؟
مخاطب هدف شامل شناخت اطلاعاتی از مشتریان مانند سن، جنسیت، میزان درآمد، تحصیلات لوکیشن و … اما در پرسونا به موارد ریزتر و عمیقتری توجه میشود. به عنوان مثال در پرسونا به علایق، شخصیت، روحیات، سبک زندگی، ترسها و هرگونه اطلاعات شخصیتر توجه میشود.
پرسونا، تصویری ایدهآل از مشتری مورد علاقهی شماست.
اهمیت شناخت مخاطبین هدف چیست؟
باید بدانید که چه پیامی را در قالب چه پلتفرمی، چگونه و با چه مضمونی به چه کسی برسانید. اینگونه میتوانید از هزینهکردهای بیهوده و کم بازده جلوگیری کنید؛ نرخ تبدیل (Conversion Rate) خود را بالا ببرید و از هدررفت زمان جلوگیری کنید.
مزایای شناخت مخاطبین هدف شامل موارد زیر است:
- جلوگیری از تولید محتوای بیهوده
- رسیدن به کاربرانی که به دنبال محصول یا خدمات شما است
- جلوگیری از ازدیاد کاربران گذری
- افزایش نسبی مشتری
- افزایش نرخ تبدیل
- افزایش مشتریان وفادار
به کمک شناخت مخاطبین هدف میتوانید مفید عمل کنید. به عنوان مثال اگر مشتریان احتمالی شما سرپرستان خانوار در حدود سنی ۴۰-۵۰ سال هستند، بازدهی بازاریابی شما بیشتر خواهد بود اگر که در تلگرام یا به صورت آفلاین تبلیغ کنید؛ تا اینکه به سراغ SEO یا تبلیغات اینستاگرامی بروید.
سوالاتی که به شناخت مخاطبین هدف کمک میکند؟
۱- مخاطب من کیست؟
۲- مخاطب من به کدام بخش از محصول یا خدمات من علاقهمند است؟
۳- مخاطب من وقتش را چگونه میگذراند؟
۴- چرا به محصول من نیاز دارد؟ Pain و Gain او چیست؟
چگونه مخاطبین هدف کسبوکار خود را بشناسیم؟
نظرسنجی و مصاحبه: برای مشتریان خود پرسشنامهای فراهم کنید؛ حتی جایزهای بگذارید تا تشویق به مشارکت در آن شود.
از رقبا کمک بگیرید. آنها در کدام پلتفرم فعالیت دارند؟ از چه طریق به مشتریان خود میرسند؟ از چه استراتژی بازاریابی استفاده میکنند؟ کدام محصول آنها پر استقبالتر است؟ یکی از ابزارهای شناخت راههای رسیدن رقبا از طریق وبسایت خود به مشتریان، ابزار Alexa است.
از اطلاعات پیشین موجود استفاده کنید؛ آنها را طبقهبندی کنید و برای کسب اطلاعات بیشتر تلاش کنید.
براش شناخت مخاطبین، یکی از ابزارها، ابزار Google Analytics است. پلتفرم اینستاگرام نیز به شما اجازه میدهد تا به مشخصات مخاطبین خود شامل سن و جنسیت آنها دست پیدا کنید.
از دیگر ابزارهای شناخت مخاطبین هدف میتوان به Facebook Insights ، Hubspots ، Ahrefs و Hotjar اشاره کرد.
خودتان را جای مشتریان بگذارید و به نیازهای آنها پی ببرید.
شناخت کافی نسبت به محصولات و خدمات خود: محصول یا خدمات شما چه نیازی از مشتریان را برطرف میکند؟ چرا آنها به تهیه آن میپردازند؟ چه ارزشی برای آنها به ارمغان میآورد؟
گپ بازار را پیدا کنید: مداد و خط کش بردارید؛ نمودار x-y تحت عناوین درآمد و سن بکشید. رقبای خود را روی نمودار براساس مشتریان آنها درج کنید. گپ بازار را پیدا کنید. آنجا متعلق به فعالیت شماست.
منابع:
[1] databox.com/how-to-identify-the-target-audience-for-your-website
[2] contentop.ir/digital-marketing/%D9%85%D8%AE%D8%A7%D8%B7%D8%A8-%D9%87%D8%AF%D9%81