سرور مجازی

6 کاربرد سرور مجازی چیست؟

کاربرد سرور مجازی

یکی از بهترین راه حل ها برای شرکت ها و اشخاصی که سرور شخصی خود را ندارند، استفاده از سرورهای اشخاص دیگر می باشد. بنابراین برای تامین نیاز خود، اشخاص و شرکت ها گزینه های زیادی را پیش روی خود دارند. این افراد می توانند راه حل خود را از میان سرورهای اختصاصی، سرور های مشارکتی و سرورهای مجازی یا VPS انتخاب کنند. در این مقاله، ما به معرفی کاربرد سرور مجازی VPS (که کاملا با شبکه های مجازی یا VPN متفاوت هستند) خواهیم پرداخت و شش مورد رایج از این کاربردها را مرور خواهیم کرد.

سرور مجازی چیست؟

قبل از پرداختن به کاربرد این نوع از سرور، باید بدانیم که سرور مجازی چیست. سرور شخصی مجازی یک کامپیوتر مجازی است که شرکت هاستینگ آن را به مشتریان خود اجاره می دهد. شرکت هاستینگ چندین کامپیوتر مجازی را بر روی سرور های خود ایجاد کرده است که با خرید یکی از آنها توسط مشتری، این ماشین مجازی به یک سرور مجازی یا VPS تبدیل می شود. یک مرکز داده بزرگ را با تمامی سرورهایش تصور کنید که در یک سالن بزرگ قرار گرفته اند. سرور مجازی شما در چنین محیطی قرار دارد.

سوالی که ممکن است در این مرحله پیش بیاید این است: ماشین مجازی یا کامپیوتر مجازی چیست؟ ماشین مجازی در واقع یک برنامه است که می تواند فضای یک کامپیوتر واقعی را شبیه سازی کند. این برنامه از منابع فیزیکی، مانند RAM، CPU، و فضای داخلی استفاده می کند تا فضای شبیه سازی شده را برایتان به وجود آورد. در این فضا شما می توانید تمام کارهایی که بر روی یک کامپیوتر واقعی انجام می دهید، را اجرا کنید. این شامل اجرای برنامه ها و اپلیکیشن های کامپیوتری و حتی میزبانی از وب سایت ها نیز می شود.

کاربرد سرور مجازی چیست؟

حالا که به شکل مختصر با سرور مجازی آشنا شدیم، می توانیم در خصوص کاربردهای آن صحبت کنیم. Vps، به طور کلی، کاربردهای بسیار زیادی دارد اما در این مقاله، ما تنها شش مورد از آن ها را پوشش خواهیم داد. نکته مهمی که باید در اینجا به یاد داشته باشید این است که سرور مجازی مانند یک کامپیوتر معمولی است تنها با این تفاوت که، به صورت مجازی و از راه دور می توانید به آن دسترسی داشته باشید.

1- هاستینگ وب سایت

شاید یکی از مهم ترین و رایج ترین کاربردهای vps، میزبانی از وبسایت باشد. در حالی که بسیاری برای این منظور از هاستینگ های مشترک استفاده می کنند، برخی از شرکت ها با محدودیت هایی مواجه هستند. مشکل رایج این شرکت ها، عبور از محدودیت هایی است که مدل هاستینگ پیاده کرده است. این افراد به منابع بیشتری احتیاج دارند اما این نیاز به قدری نیست که بخواهند از سرورهای مخصوص خود استفاده کنند. حد فاصل میان سرورهای اختصاصی و هاستینگ های مشترک، سرور مجازی است.

از آنجایی که vps منابع بیشتری را در اختیار کاربران خود قرار می دهد، می تواند انتخابی ایده آل برای میزبانی از وب سایت هایی با ترافیک بالا باشد. امروزه، بسیاری از افراد و به ویژه کابران موبایل، از وب سایت هایی استقبال می کنند که زیر سه ثانیه بارگذاری شوند. در واقع، با توجه به آمار گوگل، 53 درصد از کاربران موبایل معمولا از صفحه هایی که بیش از سه ثانیه برای بالا آمدن زمان صرف می کنند، خارج شده و آن را بررسی نمی کنند.

پیشنهاد مطالعه: تغییر ای پی در بایننس

2- پشتیبان گیری از داده ها

اگر داده های زیادی دارید و احتیاج دارید از آن ها یک نسخه پشتیبان تهیه کنید، خرید یک vps می تواند بسیار گران قیمت باشد. اگر صرفا پشتیبانی گیری از داده ها مد نظرتان است، استفاده از سرویس های ابری (cloud) می تواند انتخاب به مراتب مناسب تری برایتان باشد. اما اگر از vps برای اهداف دیگری استفاده می کنید و فضای اضافی بر روی سرور دارید می توانید از آن برای تهیه نسخه های پشتیبانی از اطلاعات خود نیز استفاده کنید.

کاربرد سرور مجازی چیست

3- سرورهای گیمینگ (بازی)

بازی های چند نفره در دهه های اخیر بسیار پیشرفت کرده اند. پس از یک روز کاری طولانی و بازگشت به خانه، بسیاری از افراد مشتاقند تا با دوستان خود به صورت آنلاین بازی کنند. بر اساس آمار Statista ، ۲۲ درصد از گیمر های کامپیوتری بین 61 تا 81 درصد از زمان خود را صرف بازی های آنلاین می کنند. VPS یکی از بهترین راه حل های برای میزبانی از یک سرور خصوصی برای چنین جلسات بازی می باشد.

میزبانی از یک بازی کار چندان دشواری نیست (بر خلاف آنچه که دیگران به شما می گویند) و به همین دلیل vps می تواند بهترین انتخاب باشد. بازی های محبوبی که معمولا بر روی سرورهای مجازی میزبانی می شوند عبارتند از: Minecraft، Runescape و World of Warcraft. علاوه بر آن، شما می توانید بدون هیچ مشکلی، به طور همزمان از چندین کاربر در vps میزبانی کنید.

اگر گیمر هستید، می‌توانید از طریق جک‌بلک نسبت به خرید سرور دیسکورد نیز اقدام کنید.

4- هاستینگ VPN

از vps ها همچنین برای میزبانی از یک شبکه خصوصی (VPN) نیز استفاده می شود. شباهت زیاد میان این دو عبارت، می تواند هر کسی را به راحتی گیج کند. VPN برای ایجاد یک اتصال امن در یک شبکه عمومی استفاده می شود. علاوه بر اتصال امن، دلایل بسیار زیادی وجود دارد که می توانند شما را مجاب به میزبانی از VPN در VPS کنند.

کاربرد سرور مجازی

به عنوان مثال، بسیاری از افراد از VPN استفاده می کنند تا بتوانند به محتواهای آنلاینی دسترسی داشته باشند که در محل زندگیشان مسدود شده اند. اگر می خواهید به وب سایتی دسترسی داشته باشید که تنها برای ساکنان کشور انگلیس قابل دسترسی است، VPN می تواند به شما کمک کند تا تمام سد های وب سایت برای افراد غیر محلی را دور بزنید و از وب سایت دیدن کنید.

VPN های تجاری مختلفی در بازار وجود دارند که شما می توانید از آن ها استفاده کنید. این موارد معمولا برای استفاده روزانه کاربران عالی هستند. با این حال، اگر مهارت ها و تکنیک های لازم را می دانید (و یا فرد متخصصی را استخدام کرده اید)، VPS می تواند فضایی عالی برای ساخت VPN  شخصی شما باشد. چراکه به کمک آن از یک ip ثابت با قابلیت کیل سوییچ بهره‌ خواهید برد.

پیشنهاد مطالعه: ip ثابت چیست

5- میزبانی از یک سرور

از جمله متداول ترین کاربردهای VPS، هاستینگ یک سرور است. تمام امکانات یک سرور بر روی VPS نیز در دسترس است. علاوه بر کاربرد سرور مجازی به عنوان سرور خصوصی شما برای میزبانی از بازی ها، شما همچنین برای نگه داری و بررسی فایل های تصویری، اسناد و برنامه های وب نیز می توانید از این سرور مجازی استفاده کنید. حتی برخی از افراد از vps به عنوان سرور VoIP برای ایجاد تماس های سریع استفاده می کنند. با این کار نیازی به سرمایه گذاری در زیرساخت های پر هزینه نیست.

هتزنر (Hetzner) چیست؟
بخوانید!

6- توسعه و آزمایش کد

تصور کنید کسب و کاری در زمینه ساخت اپلیکیشن دارید. فارغ از اینکه شما اپلیکیشن هایی را برای موبایل، وب و یا دسکتاپ توسعه می دهید، vps می تواند یک فضای کاری ایده آل برایتان باشد. شما می توانید به راحتی تمام ابزار مورد نیاز خود، مانند IDEs و کتابخانه های توسعه دهنده را نصب کنید و به تمام اعضای تیم خود اجازه دهید تا به این ابزار در یک مکان مرکزی و مشخص دسترسی داشته باشند. این شرایط می تواند کار کردن از راه دور و توسعه چنین برنامه هایی را آسان کرده و سرعت بخشد.

علاوه بر آن، پیش از راه اندازی یک برنامه، شما باید آن را در یک محیط واقعی آزمایش کنید. در این فرایند، شما و تیمتان می توانید اشکالات به وجود آمده را شناسایی کرده و آن ها را حل کنید. به جای سرمایه گذاری هنگفت روی راه اندازی سرور شخصی برای انجام چنین آزمایش هایی، شما می توانید از یک vps استفاده کنید.

خرید اکانت وریفای شده هتزنر

نتیجه‌گیری

در این مقاله به معرفی 6 کاربرد سرور مجازی پرداختیم. هاستینگ وب‌ساییت، گرفتن بکاپ، سرور گیمینگ، VPN، دسترسی به کامپیوتری مجازی و توسعه و کدزنی از جمله مهم‌ترین کاربردهای سرور مجازی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده − شش =