متفرقه

IP ثابت چیست؟ ۱۰+ کاربرد آیپی ثابت برای کاربران ایرانی!

ip ثابت چیست

آی پی ثابت مفهومی است که کمتر کسی در دنیای تریدر وجود دارد که آن را نشنیده باشد. آی پی ثابت (Static IP) آدرسی است که به یک سیستم معین اختصاص داده می‌شود و در گذر گذر زمان این IP ثابت می ماند. خرید آی پی ثابت علیرغم هزینه زیادی که دارد، ویژگی های بسیاری را با خود به همراه دارد. بااینکه ایپی ثابت هزینه بیشتری نسبت به ایپی داینامیک دارد، بسیاری از بیزینس‌ها از این نوع آدرس آیپی با قابلیت‌های آن استفاده می‌نمایند.

آدرس IP چیست؟

 دستگاهی که به شبکه اینترنت وصل می‌گردد، ارقام منحصر به فردی مثل آدرس پروتکل اینترنت (Internet Protocol) اختصاص می‌یابد. این سیستم‌ها بوسیله این آی پی در شبکه جهانی وب شناخته می شوند و به آنها امکان اتصال به شبکه وب داده می‌شود.

آی پی را می توان مانند آدرس یک مکان دانست. تصور نمایید در دنیای اینترنت قصد دارید بسته ای را برای شخص دیگر ارسال نمایید. در این فضا باید آی پی شخص دوم را داشته باشید تا بسته به دست ایشان برسد. آی پی ها برای هر فرد منحصر بفرد می باشند. این موارد توسط ISP ها یا ارائه دهنده های سرویس های اینترنت در اختیار افراد قرار داده می شوند.

شما به عنوان یک کلاینت می توانید از طریق ISP ها با دنیای اینترنتی ارتباط برقرار نمایید. ISP مخفف عبارت Session Initiation Protocol است. البته در این  تعریف  Protocol به استانداردهای جهانی اشاره دارد که ارتباط کامپیوترها را ممکن می سازند.

آدرس آی پی به دو نوع تقسیم بندی می شود: ۱- آی پی ثابت ۲- آی پی داینامیک

آی پی ثابت چیست

آدرس آی پی ثابت غیر پویا است ولی آدرس آی پی داینامیک به صورت مرتب و چرخشی عوض می شود. هر یک از این نوع آدرس های آی پی مزایا و معایبی دارند که می توانید هماهنگ با احتیاجات خود، بهترین آی پی ثابت یا پویا را برای فعالیت خود برگزینید.

آدرس آی پی ثابت چیست؟

آدرس آی پی ثابت آدرسی است که به یک دستگاه معین اختصاص داده می شود. همچنین با گذشت زمان Static و ثابت می‌ماند. بعضی از عوامل مهمی که افراد آی پی ثابت را برمی گزینند، دستیابی راحت به این نوع آدرس از مسافت طولانی و همچنین برقراری یک رابطه امن بوسیله آن می باشد.

اگر آی پی شما ثابت باشد، در زمان ریستارت نمودن سیستم یا مودم ثابت باقی می‌ماند و تغییر نمی کند. عموما از آی پی های ثابت برای موارد زیر استفاده می شود:

  • نهادهای عمومی یا تجاری
  • سرویس دهندگان ایمیل
  • سرویس های FTP و پایگاه های داده
  • سایت های ارائه دهنده هاست و سرور

مزایای آیپی ثابت

امتیازاتی که سبب می‌گردد خرید ip ثابت با وجود قیمت‌های مختلف آن در بازار عرضه می گردد را در زیر مرور می‌کنیم:

میزبان هاست راحت: فرایند هاستینگ سایت، ایمیل یا سرور پروتکل FTP را سرعت می‌دهد.

دستیابی راحت از مسافت طولانی: این مشخصه به کاربران مجوز فعالیت از فاصله دور را می دهد.

ایجاد رابطه‌ای امن: به کمک آی پی ثابت، ایجاد رابطه با پروتکل (VoIP) Voice over Internet مثل گوگل ویس و سرویس‌های صوتی دیجیتال ممکن می‌گردد.

انتقال راحت فایل‌ها: به کمک IP ثابت دانلود و آپلود  سریع‌تر صورت می‌گیرد.

معایب آیپی ثابت

مشکلات امنیتی: به دلیل اینکه آی پی ثابت ممکن است راحت تر در معرض حملات هکری قرار گیرد، بایستی قابلیت مهمی مثل فایروال را در شبکه اعمال نمود.

هزینه بالا: کاربرد آی پی استاتیک به این معناست که سرورتان همواره روشن می باشد. در نهایت مخارج بیشتری نسبت به ایپی داینامیک خواهد داشت.

تنظیمات بیشتر: در ابتدای امر نصب و تنظیم آی پی ثابت زمانبر می‌باشد.

آدرس Dynamic IP چیست؟

زمان متصل شدن به شبکه، آدرس آی پی داینامیک به شما تخصیص می یابد که به طور دوره‌ای عوض می‌شود. آی پی های داینامیک به طور پیش‌فرض به شما تخصیص می یابد و احتیاجی به هیچ گونه پرداختی نمی‌باشد. البته مگر اینکه تقاضای آی پی ثابت یا ابزار تغییر ایپی بدهید؛ درآن صورت لازم است مخارج آن را نیز بپردازید.

مزایای آی پی داینامیک

تنظیمات اتوماتیک: به کمک آی پی داینامیک، زمان و مخارج پایین تری را جهت راه‌اندازی و ست تنظیمات صرف خواهید کرد. چون اکثر سیستم‌ها به نوعی تنظیماتشان از قبل پیاده سازی شده است.

عدم نیاز به پرداخت هزینه اضافه: با انتخاب آی پی‌های داینامیک احتمالا نیازی به پرداخت هزینه نخواهید داشت و نسخه رایگان برنامه‌های زیادی هست که نیاز شما را برطرف می‌سازد.

دستگاه‌های نامحدود: قادر هستید در چند سیستم آنها را به کار برید.

معایب آی پی داینامیک

Downtime بالاتر: برخی اوقات ISP شما قادر نمی باشد آدرس آی پی غیرثابت به شما تخصیص دهد. این موضوع می تواند پیوند بین شما و اینترنت را برهم زند.

دستیابی ضعیف از مسافت دور: دستیابی از مسافت دور به آی پی پویا سخت است. همچنین ایمنی پایین‌تری نسبت به آی پی ثابت دارند.

آی پی ثابت چیست

چه کسانی به آیپی ثابت نیاز دارند؟

حال که با مفهوم آی پی ثابت آشنا شدید، نوبت آن است که کاربرد این آی‌پی‌ها را نیز بدانید. در ادامه می‌توانید موارد کاربرد آیپی ثابت را مطالعه نمایید:

۱- اغلب طراحان سایت مقیم در ایران در پنل گوگل آنالیتیکس خود ارور های 404 متعددی را مشاهده می نماید. قطعا می دانید که گوگل برخی از خدمات خود را در اختیار ایرانیان نمی گذارد و در واقع آنها را تحریم نموده است.

در همین راستا نمی توانید با آی‌پی ایرانی از خدمات گوگل استفاده نمایید. محدودیت های مذکور برای خدمات پرداختی چون گوگل ادز شدت بیشتری دارند. از همین رو در صورت عدم استفاده از آی پی استاتیک ممکن است حساب شما مسدود گردد.

۲- البته این محدودیت ها فقط به سایت گوگل مربوط نمی شوند و سایت هایی چون سمراش  و moz نیز ایران را تحریم نموده‌اند. لذا اگر در زمینه سئو و طراحی سایت کار می‌کنید لازم است تا از آی پی ثابت کشور دیگری استفاده نمایید تا مشکلی برایتان ایجاد نشود.

۳- افرادی که داد و ستد های بین المللی دارند روی بحث آی پی بسیار حساس می باشند؛ زمانیکه آی پی شما متغیر باشد و بین چند کشور تغییر نماید، این امکان وجود دارد که حساب شما مسدود گردد. برخی از نهادها نیز در برابر آی پی ایرانی بسیار حساس‌تر بوده و در صورت استفاده از آن، حساب شما را به صورت دائمی تعلیق می نمایند.

دو نمونه از معروف ترین سیستم های پرداخت آنلاین بین المللی ویزا کارت و اکانت پی پال هستند که هر تغییر آی پی را که مشاهده نمایند با آن برخورد می‌نمایند. لذا اگر آی پی شما مکررا تغییر یابد، این موضوع را به عنوان هشدار در نظر می گیرند و روی فعالیت های شما حساس می گردند.

۴- در حال حاضر بسیاری از فریلنسرها از داخل کشور به صورت بین المللی در وب سایت Upwork، فرلنسردات کام، سایت peopleperhour، سئو کلرک و ….  فعالیت و به کسب درآمد ارزی می‌پردازند.

این افراد برای دریافت حق الزحمه پروژه های خود و به دست آوردن درآمد ارزی باید دارای آی پی ثابت باشند که موقعیت آنها را در کشوری غیر از ایران نشان دهد. در این صورت درگاه های بین المللی امکان نقد کردن پول را برایشان فراهم می آورند.

۵- شاید بتوان به جرات بیان نمود که یکی از کاربردهای مهم آی پی ثابت، انجام ترید از داخل کشور است. اینکه در کدام بازار مالی مثل ارز دیجیتال، فارکس یا … فعالیت می نمایید، اهمیتی ندارد. در هر صورت شما برای ترید نمودن نیاز به IP استاتیک دارید.

در واقع برای کار در بازارهای مالی بین المللی (مثل صرافی های ارز دیجیتال خارجی و بروکرهای خارجی) داشتن آی پی ثابت یک الزام می باشد. آی پی ایران در اینگونه بازارها جایگاهی ندارد. با استفاده از این آی‌پی‌ها تنها حساب خود را مسدود می نمایید.

ip ثابت چیست

سایر کاربردهای آیپی ثابت

چگونه آی پی ثابت بگیریم؟

با توجه به مواردی که در بالا بیان شد، داشتن آی پی ثابت برای برخی از افراد خیلی مهم می باشد. قطعا اگر شما هم تمایل به دریافت آی پی استاتیک دارید، این سوال را مطرح می نمایید که چگونه می توان یک IP استاتیک تهیه کرد؟ در ادامه روش های تهیه آی پی ثابت بیان شده و با یکدیگر مقایسه می شوند. تا بتوانید با در نظر گرفتن آنها بهترین روش تهیه آی پی را برای خود انتخاب نمایید:

راهکار اول: استفاده از قندشکن

شما به کمک قندشکن هم می توانید یک آی پی ثابت داشته باشید. با تهیه قندشکن حین استفاده از اینترنت، ابتدا به سرور ارائه دهنده های قندشکن متصل می شوید و پس از اینکه اطلاعات شما در این سرور ها رمزگذاری شدند، به سمت مقصد ارسال می شوند. لینک های ارتباطی در این روش قابل اعتماد می باشند.

با استفاده از این راهکار می‌توانید مطمئن باشید که فعالیت های شما در دنیای وب قابل ردیابی نیستند و اطلاعات هویتی شما فاش نمی شوند. با استفاده از قندشکن، شرکت های isp دیگر نمی‌توانند سوابق فعالیت شما در دنیای وب را بررسی نمایند.

به همین دلیل می توانید مطمئن باشید که اطلاعات شما به صورت ناشناس باقی می ماند. البته این اطلاعات توسط ارائه دهندگان قندشکن قابل ردیابی می باشد.

یکی از معایب قندشکن این مورد می باشد که معمولا روی سرعت آپلود و دانلود شما تاثیر منفی می گذارد. زیرا شما به شبکه اینترنت به صورت مستقیم متصل نمی باشید و از یک واسط بهره می برید. از همین رو سرعت انتقال داده های شما کاهش می یابد.

به عنوان یک نکته باید این مورد را هم در نظر داشته باشید که تمام قندشکن‌ها نمی توانند آی پی استاتیک در اختیار شما قرار دهند. عموما مواردی که پولی هستند امکان ارائه آی پی ثابت را دارند. البته میزان امنیت نیز در شبکه های پولی بیشتر از موارد رایگان می باشد.

راهکار دوم: استفاده از VPSها

ip ثابت چیست

برای داشتن آی پی ثابت شما می توانید از vps ها یا سرور های مجازی نیز استفاده نمایید. vpsها یک بخش کوچک از سرورهای فیزیکی می باشند که با مجازی سازی ایجاد شده اند. مجازی‌سازی، تکنولوژی می‌باشد که به کمک آن می توان چند سرور کوچک با مشخصات سرور های فیزیکی ایجاد نمود که هر کدام منابع و امکانات مختص به خود را داشته باشند.

زمانی که شما یک سرور مجازی دارید، در واقع بخشی از سرور فیزیکی به شما اختصاص داده شده است. سرورهای مجازی با یک IP اختصاصی در اختیار خریداران قرار داده می شوند. این سرورها به صورت 24 ساعته در حال فعالیت می باشند و هیچگاه خاموش نمی شوند.

از لحاظ هزینه ای باید بدانید که VPSها نسبت به راهکار اول گران تر می باشند. اما امنیت و کاربردهای یک سرور مجازی نیز نسبت به قندشکن بیشتر می‌باشد. البته سهولت استفاده آیپی ثابت‌های از نوع قندشکن‌ها از VPSها بالاتر است.

آیپی ثابتِ مناسبِ تریدِ مجموعه جک‌بلک

با توجه به افزایش تعداد کاربران ایرانی بایننس (و سایر صرافی‌ها، سایت‌ها و بروکرهای خارجی)، ما در مجموعه جک‌بلک سرویس اختصاصی آی پی ثابت مخصوص ترید را پیاده‌سازی نموده‌ایم.

این سرویس جهت ترید کردن بایستی ویژگی های ویژه‌ای مخصوص تامین امنیت تریدرها باشد. چراکه دارایی این افراد در صرافی‌ها وجود دارد. لذا کارشناسان جک‌بلک این سرویس را به عنوان گزینه‌ای مناسب برای برطرف‌سازی نیاز فعالان داخلی با بهایی مناسب در نظر گرفته‌است.

از مزایای این سرویس، تست شدن آن توسط کارشناسان ترید مجموعه در زمینه عدم برخورداری از نشتی آیپی، دارای قابلیت کیل سوییچ و … می‌باشد.

خرید ip ثابت خارجی مثل آی پی کشور آمریکا جهت ترید در بایننس مناسب نیست.

بررسی مزایای VPS:

برخی افراد بین خرید VPS و Virtual Private Network دچار شک و تردید می شوند. از همین رو توصیه می شود تا مزایا و معایب سرور های مجازی را خوانده و سپس تصمیم گیری نمایند:

  • سرورهای مجازی سرعت بالایی دارند.
  • امنیت بیشتری نسبت به قندشکن‌ها داشته و قابل اعتماد ترند.
  • می توانید هر کانفیگی را روی سرور پیاده سازی نمایید زیرا در این سرویس ها دارای دستری روت می باشید.
  • به جز شخص شما هیچ کس به داده هایتان دسترسی ندارد. از این حیث امن محسوب می شوند.
  • می توانید هرگونه نرم افزاری را روی سرور مجازی خود اجرا نمایید.
  • اگر سرور مجازی با آی پی ثابت تهیه کنید، مثل این می‌ماند که با سیستم خود در لوکیشن مدنظر حضور دارید.

بررسی معایب VPS:

  • نسبت به قندشکن‌ها دارای هزینه بیشتری می باشند.
  • برای مدیریت آنها نیاز به دانش فنی است. مگر اینکه سرور مجازی مدیریت شده تهیه نمایید که در این صورت شرکت های ارائه دهنده وظیفه مدیریت سرور را دارند.
  • لازم است تا بالاترین سطح امنیت را برای سرور خود پیاده نمایید.

اگر مایلید تا در خصوص سرور های مجازی اطلاعات بیشتری به دست آورید، می توانید مقاله سرور مجازی چیست و کاربرد سرور مجازی را مطالعه نمایید. به صورت کلی در نظر داشته باشید که سرور های مجازی می توانند در دسته های مختلف مانند ویندوزی، لینوکسی یا میکروتیک طبقه بندی شوند. افراد بر اساس نیازهای خود سرور مناسب را خریداری می نمایند. قیمت هر کدام از این موارد نیز با یکدیگر متفاوت است.

به طور کلی افرادی که قصد تنظیم ربات تریدر برروی پلتفرم معاملاتی خود دارند از VPS استفاده می‌نمایند. چراکه سرویس وی پی اس به صورت شبانه‌روز روشن می‌باشد و ۲۴ ساعته ترید انجام می‌دهد. با اینحال افرادی که قصد ترید ندارند از گزینه به صرفه، ساده و سریع ایپی ثابت از نوع Virtual Private Network دارای قابلیت Kill Switch استفاده می‌نمایند.

سوالات متداول

از آیپی رایگان استفاده کنیم؟ امن هست؟

هزینه و نگهداری یک سرور نسبتا بالاست و علاوه بر آن، به یک تیم توسعه و پشتیبانی نیاز دارد. بطور کل، دو دسته آیپی امن رایگان وجود دارد:

۱- آیپی رایگان فریمیوم:

یعنی شرکت‌های معتبر بخشی از سرورهای خود را با محدودیت رایگان ارائه می‌دهند. به مانند Proton, AdGuard windscribe , tunnelbear

این  موارد سند حریم خصوصی دارند؛ مقر شرکت مشخص هست، ثبت شده هستند و غیره

۲- نوع دوم آیپی‌هایی هستند که هزینه آن‌ها از طریق پروژه‌های اینترنت آزاد، داوطلبان و خبرگزاری‌ها تامین می‌شود. مثل Tor ، لنترن و …

چگونه ای پی ثابت بگیریم

حال به‌ نظر شما ایپی که نام و نشانی ندارد و بسیار هم خوب کار می‌کند و تبلیغاتی هم ارائه نمی‌دهد، برای چه این مقدار هزینه سرور می‌کند؟ در حقیقت این دسته هزینه‌ خود را به طور مستقیم از فردبه‌فرد استفاده کنندگان بدست می‌آورند. حداقل کار این هست که به فروش اطلاعات بسنده کنند. اگه ولت شما رو خالی نکنند، بد افزار نفرستند، با دولت‌ها و نهادهای اطلاعاتی همکاری نکنند و …

بنابراین توجه کنید که آیپی رایگانی که از آن استفاده می‌کنید جزو کدام دسته است.

برای فعالیت های ترید، قندشکن بهتر است یا VPS؟

به طور کلی هر دو گزینه مناسبی هستند. در صورتیکه قصد استفاده از ربات تریدر دارید، نیاز به تهیه VPS و فعالیت به کمک آن دارید، در غیر این صورت می‌توانید جهت مدیریت بهتر منابع مالی خود و همچنین فعالیتی راحت‌تر از طریق آیپی ثابت از نوع قندشکن به ادامه فعالیت بپردازید.

نتیجه‌گیری

در این مقاله تلاش شد تا در مورد  آی پی ثابت اطلاعات مفید در اختیارتان قرار داده شود. این IP می تواند در بحث ترید و فعالیت در سایت‌های خارجی بسیار مفید باشد.

به عنوان یک نکته در نظر داشته باشید که اگر تمایل دارید وارد دنیای ترید شوید، نمی توانید از آی پی ایرانی اقدام نمایید. زیرا خطر مسدود شدن حساب های شما وجود دارد. از همین رو می بایست از آی پی ثابت استفاده نمایید. شما به کمک ابزار تغییردهنده آیپی می توانید به آی پی مد نظر خود دسترسی داشته باشید.

برای اینکه شما آی پی ثابت خارجی تهیه نمایید، لازم است یک سرور مجازی یا یک Virtual Private Network مناسب تهیه کنید. برای انتخاب یکی از این راهکارها لازم است تا مزایا و معایب هر کدام از آن‌ها را مطالعه نمایید تا انتخاب صحیحی داشته باشید.

در صورت داشتن هرگونه سوال می توانید از بخش نظرات آنها را مطرح نمایید تا در سریع ترین زمان پاسخ داده شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × چهار =