مدیریت کسب‌وکار

شاخص کلیدی عملکرد (KPI) چیست؟

kpi چیست

KPI چیست؟

KPI مخفف چیست؟ KPI مخفف Key Performance Indicator یا به فارسی شاخص کلیدی عملکرد است. این شاخص، رابطه معناداری با بهبود عملکردی شرکت‌ها دارد. در واقع به سنجش میزان موفقیت شرکت‌ها مربوط است.

به وضوح، هر شرکت اهدافی دارد. اهدافی مانند سطح مشخصی از سود و درآمد، افزایش میزان رضایت مشتریان یا … . KPI شاخص(های)ی است که کمک می‌کند تا شرکت‌ها از حرکت به سمت اهداف خود اطمینان یابند.

تعیین KPI درست، از مهم ترین مسائل و تصمیمات در یک شرکت است. چراکه انتخاب KPI نادرست می تواند شرکت مورد نظر را به سمت و سویی غیر از اهداف خود سوق دهد.

KPI باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟

یک KPI مناسب باید SMART باشد. به زبان ساده باید، ۱- Specific (مشخص) ۲- Measurable (قابل اندازه‌گیری) ۳- Attainable (قابل دستیابی) ۴- Relevant (مرتبط) ۵- Time-Bound (دارای محدودیت زمانی) باشد.

به کمک ارزیابی های دقیق میتوانیم SMART KPI داشته باشیم.[1]

• تعداد KPI باید محدود باشد. K ابتدایی آن، برای تعیین و سنجش مهم ترین شاخص های یک کسبوکار است.

• نکته قابل تامل در KPI ،کمّی بودن آن است.

KPI های رایج فروش

۱- رشد فروش ماهانه

در این باره پیشنهاد میکنیم مقاله رشد ارگانیک را بخوانید.

۲- میانگین حاشیه سود

۳- رزرو فروش

۴- فرصت‌های فروش

۵- فرصت فروش (به تعداد کالایی که نیاز است که به فروش برسد تا شرکت به سود خالص هدف گذاری شده برد.)

۶- عملکرد محصول

۷- میانگین رقم خرید

۸- فروش به ازای هر تیم یا نیروی فروش

۹- تعداد فروش با استفاده از راه های ارتباطی (مانند ایمیل، ارتباط مستقیم یا تماس تلفنی)

۱۰- میانگین زمان تبدیل

۱۱- هزینه هر مشتری بالقوه (پیشنهاد می‌کنیم که مقاله ارزش طول عمر مشتری را بخوانید)

۱۲- نرخ نگهداری و چرخش (Retention and Churn Rates)

تعداد مشتریانی که در یک بازه‌ی زمانی مشخص، از استفاده از خدمات شما منصرف شده‌اند.

شاخص کلیدی عملکرد kpi

KPI های رایج E-Commerce

۱- نرخ تبدیل سبد خرید طبق گزارش Monetate [2] ، میانگین نرخ تبدیل سبد خرید 10/9% ، در گوشی های هوشمند 9.4% و در
دسکتاپ 12.5% است.

۲- سبد خرید رها شده

۳- درآمد ناشی از مشتریان قدیمی

۴- درآمد به ازای هر بازدیدکنندهی یکتا

۵- نرخ خرید ناموفق

۶- زمان هر خرید

۷- بازگشت مشتری (تخمین تعداد مشتریانی که مجدد به سایت باز می گردند.)

۸- تعداد محصول بازدید شد ه به ازای هر نشست

OKR چیست و چه تفاوتی با KPI دارد؟
بخوانید!

۹- تعداد مشتریان یکتا

۱۰- هزینه هر سفارش (میانگین هزینه تبلیغاتی که منجر به هر خرید می شود.)

۱۱- تعداد آیتم خرید به ازای هر سفارش

KPI های رایج منابع انسانی

۱ -نرخ جنسیت

۲ -محدوده کنترل (تعداد زیردستان هر مدیر را مشخص می کند.)

۳ -نرخ تنوع قومیتی

۴ -سرشماری

۵ -درخواست استخدام هر جای خالی (محبوبیت آگهی های شغلی خود را پیگیری کنید.)

۶ -هزینه پاداش هر استخدام (اندازه گیری متوسط هزینه پاداش و مزایای هر استخدام)

۷ -شغل‌های در دسترس

۸ -نرخ پذیرش شغل پیشنهادی

۹ -هزینه هر استخدام

KPI های رایج بازاریابی محتوا

۱- تعداد بازدید کنندگان یکتا

۲- میزان ماندگاری کاربر در سایت

۳- تعداد صفحات بازدید توسط هر کاربر یکتا

۴- نرخ تبدیل (Conversion Rate)

۵- بانس ریت (Bounce Rate)

۶ -نرخ دانلود

انواع KPI شبکات اجتماعی به طور خاص اینستاگرام

۱ -تعداد دنبال‌کنندگان

۲ -میانگین تعداد الیک

۳ -میانگین تعداد کامنت

۴ -میزان بازدید از صفحه

۵ -تعداد ذخیره پست

۶ -تعداد به اشتراک‌گذاری

۷ -تعداد بازدید از استوری

۸ -تعداد reaction استوری

انواع KPI ایمیلی

۱ -نرخ بازدید از ایمیل (CTR)

۲ -تعداد کلیک روی لینک (COTR) [3]

گزارش KPI چیست؟

گزارش KPI معمولا توسط تیم بازاریابی جمع‌آوری شده و به سوپروایزر خود، یعنی سرپرست تیم بازاریابی تحویل داده می‌شود. CMO نیز گزارش KPI را به رده‌های بالاتر می‌دهد. تیم بازاریابی به کمک دیگر تیم‌های شرکت باید تلاش کنند تا به بهبود KPI بپردازند.

نتیجه

در این مقاله متوجه شدیم که kpi چیست و برای چه تعیین می‌شود. در واقع، تعیین KPI یا شاخص کلیدی عملکرد برای هر شرکت و استارتاپی واجب است. شرکت باید بتواند KPI های خود را به درستی تعیین کند.

 

منابع:

[1] webramz.com/blog/kpi-%DA%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA

[2] smartinsights.com/ecommerce/ecommerce-analytics/typical-average-add-cart-conversion-rates

[3] infogramacademy.com/blog/kpi-%D9%85%D8%AD%D8%AA%D9%88%D8%A7

[4] klipfolio.com/resources/kpi-examples

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده − سه =