مدیریت کسب‌وکار

رشد ارگانیک (Organic Growth) چیست؟

رشد ارگانیک

رشد ارگانیگ (Organic Growth) چیست؟

رشد ارگانیک، به معنای انجام مجموعه اقدامات درون سازمانی است که موجب افزایش خروجی و رشد داخلی شاخص‌های عملکردی KPI است. از نمونه شاخص‌های عملکردی که برای فروشگاه‌ها اهمیت دارد، افزایش مشتری، تعداد تکرار خرید و افزایش درآمد است.

برای یک شبکه اجتماعی، شاخص عملکرد کلیدی متفاوت است. KPI آن، افزایش تعداد دنبال‌کنندگان و یا مقدار مشارکت کاربر است.

رشد غیرارگانیک (Inorganic Growth) چیست؟

هرگونه اقدام خارج از شرکت که در رشد شرکت تاثیرگذار باشد، رشد غیرارگانیک نام گرفته می‌شود. به مانند جذب سرمایه، ادغام و تملیک (Merge and Acquisition)

افزایش خدمات یا محصولات یک کسب‌وکار بدون وجود آمارهای مثبتی از چرخش یکی از نشانه‌های رشد غیرارگانیک است.

تفاوت رشد ارگانیک با غیرارگانیک چیست؟

برای تشریح کردن تفاوت این دو اصطلاح مثالی پزشکی می‌زنیم:

در طب قدیم گفته می‌شد که «بیماری‌ که با دردهای شدید آغاز می‌شود، معمولا کشنده نیست». می‌بینیم که شناسایی نشانه‌های سرطان در ابتدا منجر به مرگ نمی‌شود اما با گذشت زمان و رشد غیرطبیعی سلول‌های سرطانی، این بیماری فرد را از پا در می‌آورد. در این مثال، مورد اول مشابه رشد ارگانیک است و مورد دوم مشابه رشد غیرارگانیک.

  • در رشد ارگانیک، به منابع داخلی اعم از توانایی افراد تیم، سرمایه ناشی از فروش، دارایی‌های شرکت و …. برای افزایش سود و فروش تکیه می‌شود.
  • سرعت رشد ارگانیک پایین‌تر از رشد غیرارگانیک است.
  • رشد ارگانیک، پایدارتر از رشد غیرارگانیک است.
  • در رشد ارگانیک تلاش می‌شود تا با افزایش کیفیت محصول یا خدمات آن کسب‌وکار به افزایش فروش و سودآوری رسید.
  • رشد ارگانیک توسط محاسبه درآمد و فروش قابل مقایسه است.
  • استراتژی رشد ارگانیک شامل بهینه‌سازی فرایندهای موجود، اختصاص دوباره منابع مالی کسب شده و ایجاد محصولات (خدمات) جدید است.
دیسکورد (Discord) چیست و چگونه کار می‌کند؟
بخوانید!

سرمایه‌گذاری روی کدام؟!

شرکت‌ها به طور معمول، شاخص فروش و سودآوری در بازه‌های سه ماهه یا سالیانه را به عنوان معیاری برای سنجش رشد ارگانیک اندازه می‌گیرند.

حال دو شرکت A و B را با رشد به ترتیب 5% و 25% سودآوری در بازه‌ی یک ساله‌ای را در نظر بگیرید. به نظر برای سرمایه‌گذاری، شرکت B مورد بهتری است؛ چراکه سرعت رشد بالاتر و در نتیجه چشم‌انداز بهتری برای بازگشت سرمایه دارد. بنابراین بهتراست که روی شرکت B سرمایه‌گذاری شود.

حال سناریو را مقداری تغییر می‌دهیم؛ همان نرخ رشد‌های قبلی را در نظر بگیریم، با این تفاوت که سود 25% شرکت B ناشی از ادغام و تملیک شرکت رقیبش به مبلغ 12 میلیارد دلار باشد چه؟ اگر دلیل خرید شرکت رقیب توسط شرکت B این باشد که درآمد و رشد خود را در معرض خطر کاهش 5% می‌دید چه؟

در این صورت می‌توان گفت که خرید شرکت A توسط سرمایه‌گذار، دارای ریسک کمتر و سرعت پایین‌تری نسبت خرید شرکت B است. درادامه انتخاب بین دو شرکت برمی‌گردد به تیپ شخصیتی سرمایه‌گذاری؛ فردی ریسک‌پذیر است یا محافظه کار؟

رشد ارگانیگ چیست؟

انواع روش‌های رشد ارگانیک

۱- بهبود وب‌سایت

هر نوع وب‌سایتی که دارید، سعی کنید تا UX مناسبی داشته باشید تا کاربر موقع اولین بازدید از وب‌سایت شما حس خوبی داشته باشد. اگر وب‌سایتی فروشگاهی دارید، بااستفاده از کوکی‌ها، هوش مصنوعی و … سلیقه‌ کاربر را دریابید و محصولات مورد علاقه‌اش را به وی نشان دهید. در این صورت، وب‌سایت ارزشمندی دارید که نظر کاربر را می‌داند.

۲- بررسی رقبا

رقبا را بررسی کنید. از نقاط ضعف و قوت آن‌ها استفاده کنید و سریع‌تر رشد کنید.

۳- فعالیت در شبکه‌های اجتماعی

هرجا که مشتری احتمالی شما وجود دارد، آن جا باشید. از ایجاد تبلیغات آزاردهنده دوری کنید و برای کاربران مفید باشید. بازاریابی درونی یکی از راه‌های خوب برای جذب مخاطب است.

۴- برگزاری رویدادهای حضوری

رویدادی ترتیب بدهید؛ برای مخاطبنتان ارزش قائل و با آن‌ها رودرو شوید. کارگاه یا سمیناری مفید برگزار کنید. با اینکار Brand awareness خود را افزایش می‌دهید.

۵- افزایش مهارت منابع انسانی

تیم شما تشکیل شده از مهارت‌های افراد درون آن است. بنابراین، گروه‌تان را به رشد تشویق کنید و هر از چند گاهی کارگاه‌های آموزشی برای به‌روز نگه داشتن آن‌ها برگزار کنید. اینگونه، بازدهی کاری افزایش یافته و در نتیجه رشد ارگانیک بهتر و سریع‌تری خواهید داشت.

توجه: بهتر است که اجباری در شرکت آنان در این رویدادها نباشد. می‌توانید به صورت تشویقی آنان را ترغیب به حضور کنید.

۶- سرمایه‌گذاری مجدد سود شرکت

با سرمایه‌گذاری مجدد سود شرکت، نیاز به سرمایه خارجی را کاهش می‌دهید.

۷- تعیین KPI و OKR مناسب

برای رشد بهتر، حتما شاخص کلیدی عملکردی (KPI) و OKR را تعیین کنید. بدون هدف شاید بتوانید حرکت کنید، اما جابجا نخواهید شد.

۸- بهبود و اتومایزیشن فرایندها

سعی کنید تا فرآیندها را ساده کنید، زمان انجام آن را کاهش دهید و در هزینه‌ها صرفه‌جویی کنید.

مثال: حذف نقش اپراتور و افزودنی منشی تلفنی که از گذشته تاکنون بسیاری از شرکت‌ها توسط آن در هزینه‌‌های نیروی انسانی خود صرفه‌جویی کرده‌اند.

۹- صرفه‌جویی در خرج‌ها

خرج‌ها را کنترل کنید. بهتر است که یک کیف پول ۱۰۰ دلاری با ۱۹۰۰ دلار داخل آن داشته باشید تا یک کیف پول ۱۹۰۰ دلاری با ۱۰۰ دلار داخل آن!

۱۰- ایجاد شبکه

هر هفته چندین ساعت را صرف ارتباط با همکاران، متخصصان و سرمایه‌گذاران کنید تا شبکه‌ای از افراد را تشکیل دهید. رویدادهای مرتبط با حرفه‌ی خود را دنبال و در آن شرکت کنید. با این کار با مشتریان احتمالی، منتورها و … زیادی آشنا خواهید شد.

۱۱- گرفتن کمک از منتور

هر کسب‌وکاری نیاز به منتور دارد.

۱۲- ساخت بوم کسب‌وکار

بوم کسب‌وکار خود را بسازید؛ با اینکار بیشتر با جزئيات کسب‌وکارتان آشنا می‌شوید؛ روند کار شفاف‌تر می‌شود. خطر شکست را کاهش می‌دهد؛ و در یک چارچوب عملی اقدام خواهید کرد.

۱۳- بررسی کانال‌های فروش

کانال‌های فروش خود را بررسی کنید. مخاطب شما در کجا وجود دارد که شما در محیط فعالیتی ندارید؟ یکی از راه‌ها آن، بررسی و تحلیل رقبا است که به کمک آن دریابید که رقیب‌تان در کجا به بازاریابی پرداخته است؟ تبلیغات بنری در چهارراه‌ها یا تبلیغات گوگل؟!

آیا جذب سرمایه جزئي از فرایند رشد ارگانیک است؟

رشد ارگانیک به معنای انجام فرایند‌ها با اسفتاده از منابع موجود سازمان است. بنابراین جذب سرمایه برون‌سازمانی، رشدی غیرارگانیک (In Organic) است.

نتیجه

رشد ارگانیک حاصل فعالیت‌های درون سازمانی است که در آن تماما از منابع مالی و انسانی استفاده می‌شود. رشد ارگانیک، معمولا هزینه کمتری دارد، اما رشد کندتر اما پایدارتری به نسبت رشد غیرارگانیک خواهید داشت. یکی از موارد رشد ارگانیک، تبلیغات دهان به دهان (WOMM) است که مستلزم داشتن محصول یا خدمات باکیفیتی می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 − 17 =