متفرقه

آموزش خرید از ebay در ایران

خرید از ایبی

ایبی یک فروشگاه آنلاین بسیار معروف است که افراد و کسب و کارها می‌توانند در آن اجناس جدید و یا دسته دوم را خرید و فروش کنند. به طور کلی برای خرید از ایبی دو راه وجود دارد:

۱- خرید از حراجی ها: بدین شکل که شما یک قیمت را پیشنهاد می‌دهید و در نهایت فردی که بالاترین قیمت را ارائه دهد، جنس را خریداری می کند.

۲- خرید از طریق “Buy it now”: در این روش قیمت اجناس ثابت است و فرایند خرید مشابه با خرید از هر فروشگاه آنلاین دیگری می‌باشد.

در ادامه چگونگی خرید از ایبی، چه از طریق حراجی و چه از طریق خرید با قیمت ثابت را شرح خواهیم داد. برای خرید از سایت ایبی شما به موارد زیر نیاز دارید:

  • یک کامپیوتر متصل به اینترنت
  • یک کارت اعتباری بانکی یا حساب ارزی مثل پی پال

این دستورالعمل قدم به قدم را دنبال کنید تا با چگونگی خرید از سایت ایبی آشنا شوید.

راهنمای خرید از ebay: پیشنهاد قیمت در یک حراجی آنلاین

مرحله یک: به وب سایت ایبی (eBay website) مراجعه کنید.

مرحله دو: تنها افرادی که در این سایت ثبت نام کرده اند، می توانند در آن خرید و فروش انجام دهند. بنابراین اگر برای اولین بار است که به این وبسایت مراجعه می کنید، بر روی کلمه Register (که در بخش فوقانی لوگوی ebay قرار دارد) کلیک کنید.

(اگر قبلا در این وبسایت ثبت نام کرده اید، بر روی گزینه Sign in کلیک کنید. سپس نام کاربری و گذرواژه خود را وارد کنید و این دستور العمل را از مرحله چهارم به بعد دنبال کنید).

خرید از ایبی

مرحله سه: برای ثبت نام، شما باید نام خود و آدرس ایمیل را در وب سایت ثبت کنید و یک رمز عبور انتخاب کنید. پس از تکمیل این اطلاعات، بر روی دکمه آبی رنگ Register در پایین صفحه کلیک کنید.

خرید از ایبی

مرحله چهار: در این مرحله، یک پنجره جدید باز می شود که شما را به سایت ایبی باز می‌گرداند. شما در این صفحه می توانید به دنبال کالای مد نظر خود بگردید و یا با تایپ کردن نام محصول مورد نظر در نوار جستجو و کلیک کردن بر روی عبارت Search، جستجو را آغاز کنید. اگر به دنبال جنس خاصی هستید، عنوان دقیق را در نوار جستجو تایپ کنید. به عنوان مثال، اگر تنها کلمه iPad را تایپ کنید، لیست بلند بالایی از محصولات به شما ارائه خواهد شد. اما اگر به دنبال محصول خاصی از خانواده iPad، مثلا iPad mini هستید، بهتر است نام کامل آن را در نوار جستجو تایپ کنید.

سایت خرید از ebay

مرحله پنج: در این مرحله لیستی از اقلامی که با جستجوی شما مطابقت دارند، نشان داده خواهد شد. شما می توانید این لیست را با کمک فیلتر کردن آن ها به دو دسته مزایده یا خرید، کوتاه تر کرده و دسته بندی کنید.

سایت فروش ebay

با انتخاب دسته مزایده، لیستی از اجناس ارائه می شود که در کنار تصویر و نام کالا، اطلاعاتی در خصوص تعداد پیشنهاد های موجود و بالاترین رقم پیشنهاد شده را ارائه می دهد. در ستون آخر نیز زمان باقیمانده تا انتهای مزایده و یا برداشته شدن کالا از لیست پیشنهادی، نمایش داده می شود. به عنوان مثال عبارتی مانند “6d 20h” به این معناست که مزایده برای این کالای خاص شش روز و 20 ساعت دیگر به پایان می رسد.

خرید از ایبی

این لیست همچنین جدید بودن یا دسته دوم بودن اجناس را برایتان مشخص می‌کند. همچنین اطلاعاتی در خصوص هزینه ارسال کالا و یا مجانی بودن آن نیز در این لیست ارائه می شود.

شما در لیست اجناسی که با روش معمول (Buy it now) به فروش می‌رسند نیز اطلاعات مشابهی را مشاهده خواهید کرد. قیمت هر کالا نیز در این لیست مشخص شده است. اگر چندین محصول مختلف با خصوصیات مشترک در سایت وجود داشته باشد، یک بازه قیمت به شما ارائه می شود که با توجه به ویژگی های محصولی که در نهایت انتخاب می کنید، می تواند تغییر کند.

چگونه از سایت آمازون خرید کنیم؟
بخوانید!

معمولا هزینه ارسال برای اجناسی که در لیست Buy it now ارائه می شوند، رایگان است.

خرید از ایبی

مرحله شش: بر روی تصویر کالا یا اسم آن کلیک کنید تا بتوانید جزئیات بیشتری را در خصوص کالا و همچنین قیمت مزایده مشاهده کنید. با این کار شما می توانید قیمت جدیدی را برای مزایده اعلام کنید و یا آن را بخرید. پیش از آنکه قیمتی را پیشنهاد دهید، مطمئن شوید که فروشنده قابل اطمینانی را انتخاب کرده اید. برای این کار می توانید بر روی شناسه کاربری فروشنده (در صورت علاقه‌مندی به افتتاح حساب فروشنده ebay کلیک کنید.) در زیر “Seller information” کلیک کنید. این بخش نظرات و امتیازهای کاربران قبلی را به شما نمایش می دهد.

سایت ایبی

مرحله هفت: برای شرکت در مزایده باید بیشترین قیمتی که حاضر هستید برای جنس پرداخت کنید را در سایت وارد کنید و بر روی دکمه Submit bid کلیک کنید. این قیمت باید بیشتر از آخرین قیمت اعلام شده برای مزایده باشد. به عنوان مثال، اگر قیمت کنونی مزایده 22 پوند است، شما می توانید قیمت 35 پوند را ثبت کنید. شرکت ایبی به صورت اتوماتیک مزایده را کنترل می کند و از موقعیت شما در برابر سایر شرکت کنندگان محافظت می کند.

البته این شرایط تا زمانی است که شخصی دیگر قیمت بالاتری را ارائه نکرده باشد. از وارد کردن قیمت های رند خودداری کنید. مثلا به جای آنکه قیمت 10 پوند را در سایت وارد کنید، سعی کنید قیمت هایی مانند 11.25 پوند را ثبت کنید. این کار شانس بیشتری به شما می‌دهد و ممکن است مزایده را با چند سنت (کوچک‌ترین واحد ارزی دلار) یا پنی اضافه ببرید.

خرید از ایبی

مرحله هشت: در این مرحله از شما خواسته می شود تا قیمت اعلام شده در مزایده را تایید کنید. بر روی دکمه Confirm bid کلیک کنید. پس از این مرحله یک صفحه جدید برایتان باز می شود. در این صفحه مشخص شده است که آیا شما بالاترین نرخ را ثبت کرده‌اید و یا اینکه به خاطر پایین بودن این نرخ، از مزایده کنار گذاشته شده اید. در صورتی که از مزایده کنار گذاشته شده باشید، می توانید یک قیمت بالاتر پیشنهاد دهید و بر روی دکمه Bid Again کلیک کنید.

اگر این اولین باری است که از وب سایت ایبی استفاده می کنید، سیستم به طور اتوماتیک از شما می خواهد که جزئیات آدرس محل سکونت خود را تکمیل کنید و یک شماره موبایل را برای تایید این ادرس ارائه کنید. زمانی که این اطلاعات را تکمیل کردید، می توانید بر روی دکمه Continue کلیک کنید.

چند ثانیه یا دقیقه اخر مزایده ها بسیار کلیدی و حیاتی هستند و سرنوشت مزایده را تعیین می کنند. بنابراین توصیه می شود که آنلاین باقی بمانید و صفحه را مدام رفرش کنید تا آخرین وضعیت خود در مزایده را کنترل کنید و مراقب باشید به خاطر پایین بودن نرخ پیشنهادی، از مزایده حذف نشوید. اگر با اتمام مزایده مشخص شود که شما بالاترین قیمت پیشنهادی را داشته اید، سایت ایبی به صورت اتوماتیک یک ایمیل برایتان می فرستد. پس از این مرحله و پیش از دریافت جنس، شما باید قیمت پیشنهادی خود را پرداخت کنید (به مرحله سه در بخش بعد مراجعه کنید).

راهنمای خرید از ebay: خرید با قیمت ثابت

مرحله اول: اگر جنس مورد نظر خود را از دسته Buy it now انتخاب کرده اید، مزایده ای در کار نخواهد بود. شما می توانید خیلی راحت جنس مورد نظر را انتخاب کنید، بررسی های اولیه را انجام دهید و سپس با کلیک بر روی گزینه Buy it now برای پرداخت قیمت اقدام کنید.

خرید از ایبی

مرحله دوم: در این مرحله یک صفحه جدید باز خواهد شد و از شما خواسته می شود که جنس مورد نظر خود را بررسی کنید. شما باید در این مرحله هزینه بسته بندی و ارسال محصول را کنترل کنید. در صورتی که از هزینه نهایی راضی هستید، می توانید بر روی دکمه ابی رنگ continue کلیک کنید. اگر این اولین خرید شما در ایبی است، در این مرحله از شما خواسته می شود که اطلاعات مربوط به آدرس محل زندگی خود را تایید کنید و برای این منظور یک شماره تلفن همراه را در سایت ثبت کنید. پس از تکمیل این اطلاعات بر روی دکمه continue کلیک کنید.

مرحله سوم: در این بخش شما باید اطلاعات پرداخت خود را وارد کنید. پی پال یکی از امکانات داخلی سایت ایبی است. این بدان معناست که شما می توانید از طریق پی پال درخواست خود را ثبت کنید و پی پال به عنوان یک واسطه، پرداخت از حساب بانکی شما را مدیریت می کند. با این کار از انتشار اطلاعات حساب بانکی خود و یا قرار گرفتن آن در اختیار فروشندگان جلوگیری خواهید کرد. اگر حساب کاربری در پی پال دارید، می‌توانید تنها بر روی گزینه Log in کلیک کنید تا پرداخت انجام شود.

خرید از ایبی

بسیاری از فروشندگان در ایبی تنها پرداخت از طریق پی پال را قبول می کنند. این روش پرداخت امن است و فروشندگان می توانند اطمینان حاصل کنند پیش از ارسال کالا، هزینه مرتبط با آن پرداخت می شود. از سویی دیگر، پرداخت هزینه به صورت آنی انجام می شود که به مراتب سریع تر از گزینه کارت به کارت یا ارسال چک به آدرس پستی فروشندگان است.

ایبی

به عنوان راه جایگزین، شما می توانید با کمک کارت اعتباری خود نیز هزینه اجناس خریداری شده در ایبی را پرداخت کنید.

خرید از ایبی

مرحله چهارم: پس از این مرحله یک صفحه جدید باز می شود و از شما خواسته می شود تا پرداخت خود را بار دیگر تایید کنید. بر روی دکمه Confirm payment کلیک کنید تا تراکنش تکمیل شود. زمانی که خرید تکمیل شد، ایمیلی را از طرف فروشنده دریافت خواهید کرد که در آن روش ارسال (شرکت پستی) و زمان آن به شما اعلام می شود. اگر محموله مورد نظر برایتان ارسال نشود، بخش خدمات مشتریان سایت ایبی به شما کمک خواهد کرد. بیشتر کالاهایی که از طریق روش پرداختی Paypal خریداری شده‌اند، تحت پوشش و پشتیبانی Ebay buyer protection قرار دارند و هزینه خریدار استرداد می شود.

خرید از ebay در ایران

اگر در ایران هستید، نگران خرید از ایبی نباشید. در صورتیکه قصد خرید کالایی فیزیکی را دارید، می‌توانید از طریق سایت‌های واسط این‌کار را انجام دهید تا آن‌ها کار حمل‌ونقل آن را برای شما انجام دهند. البته این روش کار پر هزینه‌ای است. در صورتیکه قصد خرید کالایی مجازی را دارید، می‌توانید با استفاده از حساب پی پال (اگر حساب کاربری ندارید، می‌توانید از طریق جک‌بلک نسبت به خرید اکانت Paypal فول وریفای شده اقدام کنید.) یا کردیت کارت خود اقدام به پرداخت کنید یا از طریق شرکت‌های واسط پرداخت ارزی مثل جک‌بلک اقدام کنید.

امیدواریم این دستورالعمل به شما کمک کرده باشد تا با شیوه شرکت در مزایده های ایبی و همچنین خرید اجناس جدید از وب‌سایت ایبی آشنا شوید.

4 دیدگاه در “آموزش خرید از ebay در ایران

  1. م.ی گفت:

    سلام.میخواستم ببینم چجوری میتونم با فروشنده کالا توی ایبی مکاتبه کنم؟ توی قسمت contact seller این امکان برای ایرانی ها نیست که بخوان از فروشنده کالا سوال بپرسن

    1. سامان مرتضوی گفت:

      سلام وقت بخیر
      ۱- به قسمت seller information در بالای لیست بروید و contact seller را انتخاب کنید.
      ۲- در صفحه “find answers” موضوعی رو انتخاب کنید که بیشتر با سوال شما مطابقت دارد.
      ۳- اگر راه حلی برای سوال خود پیدا نکردید، Other را انتخاب کنید ، سپس contact the seller رو انتخاب کنید.
      ۴- سوال خود را برای فروشنده بنویسید.
      ۵- در صورت تمایل به دریافت نسخه ای از پیام ، Send a copy to my email address رو انتخاب کنید.
      ۶- Send message رو انتخاب کنید.

  2. فاطمه گفت:

    سلام.من قصد (فروش) در سایت ebay دازم.قبل از ساخت اکانت و افتتاح حساب میخواستم بدونم از مبدا ایران امکان ارسال هست؟ داخل سایت کشور ایران و چند کشور دیگه نیس

    1. سامان مرتضوی گفت:

      سلام ایبی از ایران پشتیبانی نمیکنه. هزینه ارسال‌تون زیاد میشه اگر هم یه راه غیر مستقیمی باشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 − 6 =