مدیریت کسب‌وکار

شعار نتفلیکس چیست؟ بازاریابی به شیوه Netflix

شعار نتفلیکس

اگر از علاقه مندان به دنیای فیلم و سریال باشید، حتما نام Netflix را بارها شنیده‌اید. امروزه محتواهای این رسانه آنلاین در بسیاری از تلویزیون‌های هوشمند، رایانه‌ها و حتی گوشی‌های موبایل دیده می‌شود. جالب است بدانید این شرکت فعالیت خود را از سال 1997 و با فروش DVD به صورت پستی شروع کرد، اما در حال حاضر به عنوان یکی از بزرگترین رسانه‌های اینترنتی سطح جهان شناخته می‌شود.

آمارها نشان می‌دهد این پلتفرم توانسته 100 میلیون مشترک را از بیش از 190 کشور جذب کند. به همین دلیل اهداف و شعار نتفلیکس در طول مسیر تجاری و نحوه برندسازی این شرکت بزرگ می‌تواند برای‌تان جالب باشد.

شعار نتفلیکس چیست؟

قریب به بیست و پنج سال است که نتفلیکس با خلاقیت و ابداع روش های جدید، دسترسی به فیلم و سریال را آسان کرده است. پس از گذشت مدت زمان کمی نتفلیکس در سراسر جهان مشهور شد و باعث دسترسی مردم جهان به فیلم، سریال و استریم آنلاین شد. اما در پاسخ به این سوال که شعار نتفلیکس، این پلتفرم جهانی چیست؟ باید بگوییم شعار خاصی ندارد. اما در طی سالیانی که نتفلیکس کلید خورد چندین بار لوگوی آن تغییر کرده است. از سال 2014 تا کنون لوگوی نتفلیکس ثابت مانده و تغییر نکرده است.

دسته بندی مخاطبان بر اساس سلیقه

یکی از اقدامات مهم در تبلیغات، اعمال مرزبندی برای مخاطبان است، به طوری که باید آن‌ها را در گروه‌های سنی، جنسی و جغرافیایی دسته بندی کرد. به عبارتی ساده‌تر، پیش از رونمایی از محصول یا خدمت باید مشتریان بالقوه را در گروه‌های مختلفی دسته بندی کرد تا بتوان با توجه به سلایق، فرهنگ‌ها و سایر فاکتورها محصول مناسبی به آن‌ها عرضه نمود.

اما در سال 2016 تیم نتفلیکس از شیوه رایج برای گروه بندی مخاطبان خود استفاده نکرد و فاکتورهای جدیدی را برای این مهم در نظر گرفت. Netflix به جای تمرکز روی مرزبندی‌های جغرافیایی یا سنی، مخاطبان خود را به صورت فردی و بدون توجه به تفاوت‌های فرهنگی دسته بندی کرد.

به عنوان مثال این برند گروه‌های آسیایی یا اروپایی را در گروه‌های مجزایی قرار نداد؛ چرا که سینما هیچ مرزی ندارد. بدیهی است که فیلمی که بر اساس زندگی بومیان آفریقا ساخته شده، شاید برای فرهنگ‌های متفاوت نیز هیجان انگیز باشد.

در واقع نتفلیکس به این درک رسید که بیشتر از آن که مرزهای جغرافیایی مهم باشد، مرزهای سلیقه‌ای خودنمایی می‌کنند. ممکن است دو فرد در دو نقطه متفاوت از دنیا سلیقه مشابهی در فیلم و سریال داشته باشند. به این ترتیب این شبکه اینترنتی با حذف دسته بندی‌های جغرافیایی، آسیایی، اروپایی و …، افراد را بر حسب سلیقه دسته‌بندی کرد. این کار منجر به ایجاد اصطلاحی به نام «اجتماع سلیقه‌» شد.

این بدین معنی است که در مسیر تبلیغات، به جای دسته بندی مخاطبان بر اساس تفاوت‌های جنسی، سنی و جغرافیایی، باید به سلیقه آن‌ها توجه کنید و بر اساس این فاکتور، آن‌ها را به گروه‌های مختلف تقسیم کنید.

بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که نتفلیکس در زمینه شناسایی مخاطب هدف بسیار موفق عمل کرده است.

دانلود برنامه کالم

مزیت رقابتی در بازاریابی Netflix

نکته‌ای که در فضای رقابتی امروز توانسته برند نتفلیکس را بر سکوی موفقیت نگه دارد و مخاطبان آن را حفظ کند، کاربرد ساده است. کاربران این شبکه از دستگاه‌های مختلفی اقدام به تماشای فیلم و سریال می‌کنند؛ بنابراین اگر نمایش این شبکه محدود به دستگاه‌های خاصی بود، کاربران زیادی از آن استفاده نمی‌کردند.

هدف و شعار نتفلیکس این است که دسترسی به پلتفرم خود را برای تمامی کاربران فراهم کند. شما می‌توانید محتواهای این رسانه را از طریق گوشی هوشمند، رایانه، لپ تاپ و حتی تی وی خانگی تماشا کنید.

همچنین تمرکز بر تولید محتوای باکیفیت یکی دیگر از دلایل موفقیت این برند محسوب می‌شود. تیم نتفلیکس اعتقاد دارد محتوا پادشاه است و بر این اعتقاد خود وفادار باقی مانده.

این برند هیچگاه تولید فیلم و سریال با محتوای قوی را متوقف نکرده و همیشه سعی داشته در کنار سابقه درخشان و محبوبیتی که در میان مخاطبان خود دارد، هزینه‌های گزافی برای تولید محتوای خود انجام دهد. ماحصل این کار همکاری با نویسندگان، بازیگران و کارگردانان برجسته دنیا بوده است.

تاکید بر کیفیت محتوا توسط Netflix می‌تواند یک مزیت ارزشمند در فضای رقابتی امروز محسوب شود. این موضوع بر تجربه کاربران و استقبال آن‌ها تاثیر بسزایی خواهد گذاشت.

بازاریابی netflix

نتفلیکس اسیر ایده‌های سنتی نشد

زمانی که حرف از نتفلیکس می‌شود، نمی‌توان از ابتدای مسیر این کمپانی چشم پوشی کرد. زمانی که این شرکت DVD می‌فروخت اما پس از درک تغییرات زمان، به فضای آنلاین کوچ کرد.

شاید این عمل کمی ساده به نظر بیاید، اما شرکتی که توانسته چنین رفتاری را متناسب با تغییرات زمان انجام دهد، قطعا هوشمندانه عمل کرده و با درک تغییرات زمان پیش رفته است. شاید بتوان گفت انتخابی عقلانی در بهترین زمان ممکن، مهمترین کاری بود که نتفلیکس انجام داد و توانست موفقیت خود را ادامه دهد.

اگر می‌خواهید به اهمیت این تغییر Netflix پی ببرید، بد نیست که با چرخه فعالیت یکی از رقبای اصلی آن آشنا شوید. Blockbuster نیز همچون نتفلیکس در زمینه اجاره و فروش DVD فعالیت می‌نمود. با این وجود در حالی که در زمان اوج خود 9 هزار فروشگاه داشت، در سال 2013 این تعداد به 50 عدد تنزل پیدا کرد. چنین امری تنها به دلیل پایبندی بر اصول قدیمی کسب‌وکار بود.

بازاریابی نتفلیکس

بدون تردید اگر نتفلیکس هم به گستردگی اندازه بازار و فروش بالای خود تکیه می‌نمود و توجهی به تغییرات زمان نشان نمی‌داد، امروز چیزی جز یک خرده فروشی کوچک از آن باقی نمانده بود.

با این حال تصمیم درست این شرکت و کوچ از فضای آفلاین به آنلاین باعث شد تا این شرکت بتواند یک برنده بزرگ باشد.

OKR چیست و چه تفاوتی با KPI دارد؟
بخوانید!

تمرکز بر نیاز مشتری و گسترش دایره مخاطب

نگاهی به عملکرد تبلیغاتی این برند نشان می‌دهد بازاریابی دهان به دهان (یکی از انواع بازاریابی) نقش پررنگی در موفقیت آن ایفا کرده است. بنابراین تلاش زیادی در برنامه‌های تبلیغاتی انجام شده تا محصولات و خدمات متناسب با چیزی که مردم انتظار دارند، باشد.

فراموش نکنید آن چه مخاطب هدف به آن تمایل دارد، عموما با خواسته‌های نزدیکان وی نیز در یک راستا است، این موضوع در فیلم و سریال نیز نمود بیشتری دارد.

گروه‌های دوستی فیلم‌های مورد علاقه خود را به یکدیگر معرفی می‌نمایند و تجربیات خود را با همدیگر به اشتراک می‌گذارند و شبکه‌های تلویزیونی مختلف را به سایرین پیشنهاد می‌دهند.

همچنین ممکن است بسیاری از افراد برای تماشای فیلم یا سریال جدید از دوستان خود مشورت بگیرند و پس از دریافت نظرات تصمیم به تماشا یا عدم تماشای فیلم مدنظر خود بگیرند.

چنین مسائلی نتفلیکس را بر آن داشته تا خواسته‌های مشتریان را در اولویت قرار دهد و با توجه به علایق و تمایلات آن‌ها، به طور غیر مستقیم بر دوستان آن‌ها نیز تاثیر بگذارد. در نتیجه می‌تواند روند تولیدات و خدمات خود را برای گروه‌های بزرگتری در نظر بگیرد.

به طور کلی هدف نتفلیکس این است که پاسخگوی نیازهای مشتریان خود باشد تا بتواند دایره مخاطبان خود را افزایش دهد.

مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) چیست؟
بخوانید!

عقب نشینی در برابر نیاز مشتری

Netflix بهای زیادی برای جلب توجه مشتری پرداخت کرد. گاهی نیز برای عقب نشینی در برابر بیننده، هزینه و زمان زیادی صرف نمود. باید گفت این شرکت اهمیت مشتری در فروش محصول یا خدمت را به خوبی درک نموده و به همین دلیل فرایند بازاریابی را با تمرکز روی خواسته‌ای مشتری پیش می‌برد.

بیایید یک نمونه از خدمات این شرکت را بررسی کنیم.

Netflix Box

این خدمت در سال 2007 به مشتریان معرفی شد که شامل اشتراکی مجزا برای اجاره دی وی دی بود. این خدمت نه تنها نظر مشتریان را جلب نکرد، بلکه باعث نارضایتی بسیاری نیز شد!

روندی که مدیران این کمپانی در پیش گرفتند در نوع خود جالب است. این برند به جای پافشاری بر محصول خود، با رویکردی مشتری‌مدارانه محصول مدنظر را از لیست خدمات خود حذف کرد. عقب نشینی در برابر خواسته‌ی مشتری باعث شد تا بتواند همچنان با پرجا بماند.

البته انعطاف این برند در برابر مشتری زمانی روشن‌تر خواهد شد که بدانید برای محصول مورد نظر، هزینه و وقت زیادی صرف شده بود.

شعار netflix

با توجه به این که در روند بازاریابی نتفلیکس نیاز مخاطب در اولویت قرار می‌گیرد، مشتری احساس می‌کند که نتفلیکس به دنبال نمایش چیزی است که وی می‌خواهد.

القای این حس به مشتری این معنی را می‌رساند که نتفلیکس توانسته شعارهای خود را به واقعیت تبدیل کند و آن‌ها را به خوبی در دنیای آنلاین پیاده سازی نماید.

لازم به ذکر است که قیمت گذاری مناسب یکی دیگر از دلایل موفقیت سرویس استریم نتفلیکس در سالیان اخیر بوده است. باتوجه به بهای دلار در ایران، خرید آن به صرفه نیست؛ با اینحال با تدابیری که مجموعه جک‌بلک اندیشیده می‌توانید نسبت به تهیه اشتراک نتفلیکس با بهایی بسیار به صرفه اقدام نمایید.

۶۴+ ایده پولساز کسب وکار در ایران برای درآمد دلاری و ریالی
بخوانید!

گسترش اینترنت و فضای دیجیتال، بسیاری از رفت و آمد ها را محدود کرده است. دیگر نیاز نیست برای دیدن فیلم به سینما بروید. شما به راحتی می توانید در خانه‌ی خود فیلم ها و سریال‌هایی که در سراسر جهان تولید میشوند را ببینید و لذت ببرید.

برای استفاده از نتفلیکس باید اینترنت پرسرعت داشته باشید. البته توجه داشته باشید که به تبع کیفیت فیلم و سریال، نیاز به اینترنت با سرعت بالاتر بیشتر می شود. در برخی از کشورها از جمله ایران به دلیل محدودیت، دسترسی به نتفلیکس ممکن نیست. شما برای خریداری اشتراک نتفلیکس در ایران می توانید از شرکت هایی که اکانت نتفلیکس می فروشند استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × یک =