درآمد ارزی

صرافی FTX چیست؟ آموزش استفاده از صرافی ارز دیجیتال FTX

صرافی ftx

صرافی FTX پلتفرمی پیشرو برای مشتقات رمزارزهاست که با بایننس به عنوان بزرگترین صرافی رمزارزها در جهان همکاری می کند. در این مقاله به بررسی و آموزش صرافی FTX و تمایز آن با سایر پلتفرم ها پرداخته، ویژگی ها، رابط کاربری، محصولات، کارمزدهای معاملات و سایر موارد را ارائه می‌کنیم.

نکات کلیدی:

  • معاملات آتی (Futures)، گزینه ها، نوسانات، اسپات ها و توکن های لوریج دار
  • حداکثر تا 101 بار لوریج
  • کارمزدهای معاملات رقابتی
  • اولین معاملات آتی بر روی شاخص های رمزارزی در جهان (مثلا شاخص شیت کوین)
  • نمودارهای پیشرفته به همراه اکانت TradingView
  • توکن های long یا short تا 3x لوریج
  • تخفیف بر روی کارمزدها با استفاده از توکن FTX (FTT)

صرافی FTX چیست؟

صرافی FTX، پلتفرمی برای مشتقات رمزارزهاست که توسط معامله گران ساخته شده و برای ارائه بستری قدرتمند برای شرکت های تجاری حرفه‌ای، معامله گران واسطه و مبتدیان طراحی شده است. کاربران روی این پلتفرم به انواع بازارهای تجاری نوآورانه، مثل مشتقات، گزینه ها (options)، محصولات (volatility products) و توکن های لوریج دار دسترسی دارند.

آموزش صرافی ftx

یک مرور سریع

نام صرافی FTX
جفت های معاملاتی +100
ورودی فیات بله (USD, AUD, GBP, EUR، و غیره)
لوریج حداکثر تا 101 برابر
کارمزد معاملات -0.025% و 0.0075%
کارمزد برداشت کارمزد شبکه استاندارد رمزارز
سفارشات TP/SL بله
اپلیکیشن تلفن همراه بله

چه کسی مالک FTX است؟

صرافی FTX متعلق به سم بانکمن-فراید، مدیرعامل و بنیانگذار موسسه Alameda Research است که نوعی ارائه کننده نقدینگی برای رمزارزهاست و به FTX اجازه می دهد که به سفارشات رزرو شده در این صنعت پیشرو دسترسی داشته باشد. موسسه Alameda بیش از یکصد میلیون دلار دارایی های دیجیتال را مدیریت کرده و از طریق صرافی ارز دیجیتال FTX روزانه بین 600 میلیون تا 1.5 میلیارد دلار بر روی هزاران نوع محصول به عنوان مشتقات رمزارزها معامله می کند.

دانلود MQL5 - MT5 برای ویندوز، اندروید و IOS
بخوانید!

محصولات و ویژگی های آن

صرافی FTX یک پلتفرم تجاری مبتدی و آسان را برای خرید و فروش محصولات نوآورانه ارائه می کند. این صرافی ارز دیجیتال بر ارائه بازاری از مشتقات پایدار و مطمئن برای انجام انواع معاملات رمزارزی متمرکز شده است که دارای معایب و مزایای زیر است:

  • داشتن رابط کاربر حرفه ای برای انجام معامله از طریق دسکتاپ یا اپ تلفن همراه
  • شروع معامله بدون KYC و برداشت روزانه حداکثر تا 2000 دلار
  • کارمزدهای پایین و اسپردهای فشرده به خاطر سفارش های رزرو شده و نقدینگی
  • حداکثر تا 101 برابر لوریج دار در جفت های معاملاتی
  • توکن های لوریج دار کوتاه یا بلند با حداکثر تا سه برابر لوریج بدون هیچ حاشیه ای
  • تسویه حساب استیبل کوین با استفاده از یک کیف پول حاشیه ای
  • جابجایی قرارداد که منجر به تغییر مطلق قیمت کوین در طول زمان می شود
  • تخفیف کارمزد معاملات VIP با حجم بیشتر و استفاده از توکن های FTT
  • رویدادها و رقابت های تجاری FTX
  • پشتیبانی بیست و چهار ساعته در طول هفت روز هفته با استفاده از OTC
  • داشتن راهنماهای جامع، بخش سوال و جواب و تیم پشتیبانی

آیا صرافی ارز دیجیتال FTX ایمن است؟

صرافی FTX از چندین ویژگی امنیتی به مانند بانک‌ها استفاده می کند تا بتواند امنیت اطلاعات شخصی کاربران و نیز امنیت وجوه ذخیره شده در صرافی را تامین کند. تا به امروز هیچ هک یا حادثه امنیتی خاصی گزارش نشده است که بتوان آنها را به استانداردهای بالای امنیتی مثل ذخیره کیف پول سرد و احراز هویت دو عاملی برای ایجاد محیط تجاری امن و ایمن نسبت داد.

ثبت نام حساب

برای ثبت نام صرافی ftx، کاربران نیاز دارند که به IP ثابت وصل شده و روند ثبت نام را طی کنند تا بتوانند به معاملات مشتقات ورود کنند. کاربران می توانند معاملات خود را در صرافی رمزارزها و برداشت حداکثر تا 2000 دلار در روز به وسیله تایید ایمیل را شروع کنند.

دارندگان حساب ردیف های دو و سه که KYC را کامل کنند، می توانند به مقدار نامحدود رمزارز به کیف پول سخت افزاری خود، مثلا لجر ایکس واریز کنند یا اینکه فیات را به صورت مستقیم از طریق انتقال وجه به حساب بانکی خود نقد کنند. دارندگان حساب FTX که فرایند AML/KYC را تکمیل کرده باشند هم می توانند از خدمات OTC بهره مند شوند.

سطح الزامات KYC
0 فقط ایمیل
1 ایمیل، نام، کشور محل سکونت و ایالت/ منطقه
2 نام کامل قانونی، DOB، محل تولد، آدرس رسمی، توضیح درباره منبع درآمد، پاسپورت/ گواهینامه رانندگی، تصویر کارت شناسایی
3 آدرس رسمی، اظهاریه بانک

لازم به ذکر است که می‌توانید تمام فرایند افتتاح حساب سطح ۳ در صرافی FTX را به کارشناسان خبره جک‌بلک بسپارید و با خیال راحت دارایی خود را در کیف پول گرم این صرافی نگه دارید و به ترید مشغول باشید.

به هنگام ثبت نام به کمک کد رفرال 43805316 در کارمزد تراکنشات خود در صرافی FTX می‌توانید 5% تخفیف دریافت کنید.

روش های واریز

صرافی FTX به طیف گسترده ای از روش های سپرده گذاری را برای معامله گران در این پلتفرم فراهم می کند تا بتوانند تامین اعتبار کنند. این امر شامل رمزارزها، استیبل کوین ها و یا ارز فیات می شود. این گزینه هم وجود دارد که بتوان با استفاده از یک کارت اعتباری به صورت مستقیم رمزارزها را از طریق خدمات مالی Simplex در پلتفرم FTX به عنوان پیشرو بازار فیات / رمزارز خرید کرد. این شرکت با استفاده از یک کارت بانکی سنتی (مثل VISA و Mastercard) در زمینه onramps فیات پیشگام بوده است.

به صورت متناوب، تریدرها می توانند استیبل کوین ها را به پلتفرمی مثل USD, USDC, TUSD, PAX, BUSD و HUSD منتقل کنند. صرافی FTX با استفاده از نسبت 1:1 به کیف پول کاربر اعتبار می دهد.

صرافی کوکوین (Kucoin) چیست؟ ویژگی‌ها و آموزش کار با آن
بخوانید!

رابط کاربری

صرافی ارز دیجیتال FTX برای مبتدیان و معامله گران حرفه ای رمزارزها یک رابط کاربری ساده  آسان را برای حرکت کردن و مشاهده همه چیز ارائه کرده است. این رابط کاربری به صورت پیش فرض دارای یک نوار حرکت جانبی است که می توان از طریق آن به راحتی به انواع محصولات معاملاتی مشتقات FTX، موقعیت ها، کیف پول برای مشاهده وجوه حساب FTX، سفارش معلق و نیز مشاهده سوابق تجاری پرداخت.

آموزش صرافی ftx

مرکز رابط کاربری دارای نمودار معاملاتی است که با TradingView ادغام شده است و به خاطر ویژگی های تجاری پیشرفته، شاخص ها، و ابزارهای ترسیم و همپوشانی الگوی نمودار شناخته شده است. کاربران می توانند روی نمودار کلیک راست کرده و سفارشات را در سطح قیمت انتخاب شده محدود و متوقف کنند.

در زیر پنجره نمودار، کاربران می توانند رزرو سفارشات را برای بررسی حجم سفارش ها در برابر پیشنهادات و نیز قیمت ها را مشاهده کنند. برای وارد کردن وضعیتی از طریق FTX، پنجره سفارشات در وسط قرار گرفته است. به نظر ساده می رسد و می توان با کلیک روی رزرو سفارشات، قیمت های ورودی را مشخص کرد. حجم معاملات را می توان با استفاده از نوار کناری تنظیم کرد تا به صورت خودکار قیمت فسخ محاسبه شده و نمایش داده شود.

آموزش صرافی ftx

صرافی FTX به معامله گران اجازه می دهد تا موقعیت های خود را با ارائه چندین روش سفارشی برای وارد کردن موقعیت و خروج از معامله مدیریت کنند. در مقایسه با سایر پلتفرم های معاملاتی لوریج دار، از نظر انتخاب انواع سفارشات در FTX عالی است و این امر برای معامله گران مختلف مناسب است. سفارشات موجود عبارتند از:

  • محدود کردن سفارش (Limit order)
  • سفارشات بازار
  • توقف بازار (Stop Market)
  • حد توقف (Stop limit)
  • توقف رو به عقب
  • گرفتن محدودیت سود (Take profit limit)

به طور کلی، رابط کاربری FTX قوی است و می تواند برای انواع معامله گران با هر سطحی از مهارت مناسب باشد. پنجره chart ریسپانسیو است و شامل ابزارها و نرم افزارهای پیشرفته چارت برای تجارت رمزارزها در FTX می باشد.

معاملات مشتقات

صرافی FTX تعدادی از مشتقات رمزارزها را ارائه می کند که می توان با استفاده از یک کیف پول حاشیه ای آنها را در صرافی معامله کرد. این محصولات تجاری شامل موارد زیر می شوند:

  • معاملات آینده: کاربران می توانند بر روی این پلتفرم معاملات آینده خود بر روی کوین هایی مثل BTC, ETH, EOS, XRP, و USDT را انجام دهند. هر کوین دارای سه قرارداد برای معاملات آینده است: قراردادی که در همین فصل به پایان می رسد، قراردادی که در فصل بعدی به پایان می رسد و قراردادی که دائمی است.
  • توکن های لوریج دار: توکن هایی که بتوان تا حداکثر سه لوریج خرید و فروش کرد بدون اینکه این به ضروریات حاشیه ای نیازی باشد.
  • گزینه ها: شامل قراردادهایی می شوند که حق را به دارنده می دهند، ولی هیچ تعهدی برای خرید یا فروش با قیمت های احتمالی آینده نمی دهند. این نوع قراردادها با نام های ‘calls’ و ‘puts’ نامیده می شوند. معامله گران حرفه ای می توانند از این نوع قرارداد برای محافظت از موقعیت های باز خود در برابر نوسانات قیمتی استفاده کنند.
  • جابجایی: قراردادهایی که نشان دهنده ارزش مطلق مبلغی هستند که قیمت یک کوین در طول یک دوره زمانی جابجا می شود.
  • اسپات: معاملاتی هستند که از قیمتی زیر قیمت دارایی بدون هرگونه حاشیه یا وثیقه پیروی می کنند.

معاملات آتی (Futures)

صرافی FTX بیش از یکصد جفت آتی دارد که می توانند با استفاده از استیبل کوین هایی مثل USD یا USDT به عنوان وثیقه مورد معامله قرار بگیرند. یعنی اینکه سود و زیان ها بر اساس قیمت USD و بدون نیاز به حساب بانکی به آنها تعلق می گیرد. همچنین گزینه ای هم وجود دارد که به وسیله آن می توانید از همان ارز فیات به عنوان وثیقه ای برای همه قراردادهای خود استفاده کنید.

جفت های محبوب معاملات آینده صرافی FTX بر اساس حجم معاملات روزانه شامل موارد زیر می شوند:

  • BTC-PERP – معاملات آتی دائمی بیت کوین
  • ETH-PERP – معاملات آتی دائمی اتریوم
  • XRP-PERP – معاملات آتی دائمی XRP
  • LTC-PERP – معاملات آتی دائمی لایت کوین
  • BCH-PERP – معاملات آتی دائمی بیت کوین به صورت نقدی

کاربران می توانند جفت های آتی را با استفاده از تغییرات قیمتی نسبتا اندک با حداکثر سود تا 101 برابر با بیت کوین کوتاه یا بلند معامله کنند. این امر می تواند باعث شود که نمونه ای برای اینکه بیشتر در معرض دید قرار بگیرد، منعطف تر شود و در نتیجه سرمایه بیشتر از آن حدی پیش برود که کاربر می تواند به تنهایی آن را تامین کند.

هر موقعیتی در معاملات آینده توسط صندوق بیمه صرافی ارز دیجیتال FTX پشتیبانی می شود که به محض اینکه حساب در خطر منقضی شدن قرار بگیرد، برای اینکه خطر بازپرداخت را کاهش دهد، فعال می شود.

ftx صرافی

توکن های لوریج دار

صرافی ارز دیجیتال FTX دارایی های نوآورانه ای را برای معامله گران رمزارزها ایجاد کرده است به نام توکن های لوریج دار. این توکن ها، توکن های ERC 0 هستند که تا سه برابر بر روی جفت های معاملاتی اعمال نفوذ می کنند. برای شروع معامله کوین های لوریج دار، نیازی به هیچ حاشیه ای از طرف موجودی حساب FTX کاربر نیست. حتی EFTهایی وجود دارند که بر اساس  قرار گرفتن در برابر دارایی های متعدد محبوب و موجود رمزارزها، لوریج دار شده اند.

صرافی Bitfinex چیست؟ آموزش کار با آن
بخوانید!

برخی از نمونه های توکن های لوریج دار FTX عبارتند از:

  • BULL/USD – توکن بیت کوین long سه برابر
  • BEAR/USD – توکن بیت کوین short سه برابر
  • ETHBULL/USD – توکن اتریوم long سه برابر
  • ETHBEAR/USD – توکن اتریوم short سه برابر

استفاده از توکن های لوریج دار FTX می تواند به معامله گر کمک کند تا به مدیریت ریسک بپردازد. صرافی مشتقات به صورت خودکار هرگونه سود تجاری را به دارایی اصلی مورد معامله باز می گرداند. این امر به معنای آن است که اگر موقعیت توکن لوریج دار بر روی سود قرار گرفته باشد، توکن ها به صورت خودکار روی موقعیت لوریج دار سه برابر قرار می گیرند. در سمت دیگر، توکن های لوریج دار در صورت منفی بودن موقعیت، به صورت خودکار میزان ریسک را کاهش می دهند.

ftx صرافی

برای شروع انجام معاملات توکن های لوریج دار در صرافی FTX کافی است بر روی گزینه Token در منوی بالای فهرست کلیک کنید تا لیست دارایی را پیدا کنید. توکن ها به شکلی ساخته شده‌اند که معامله‌گرها می‌توانند بدون اینکه گرفتار خطر منقضی شدن باشند، از دارایی رمزارزی خاص خود، (چه به صورت طولانی و چه کوتاه) استفاده کنند.

گزینه ها

صرافی FTX یک ویژگی را برای مبادله گزینه های رمزارزی طولانی یا کوتاه با استفاده از لوریج فراهم کرده است. این روند مشابه معاملات آتی در FTX یا گزینه های باینری (Binary) است. در زمان منقضی شدن، قرارداد به دلار آمریکا، معادل قیمت انقضا تسویه می شود. معامله گران می توانند بر اساس حدس و گمان تصمیم بگیرند که بر اساس موقعیت long، short و یا لوریج دار پیش بروند.

ftx صرافی

جابجایی قراردادها

جابجایی قراردادی است که به کاربران اجازه می دهد که بتوانند بر اساس نوسانات بازار معامله کنند. این امر نشان دهنده ارزش مطلق میزانی از مبلغ کوینی است که در طول یک دوره زمانی مثلا به صورت روزانه بر اساس دلار آمریکا جابجا می شود.

همه آنچه اهمیت دارد مقدار کل دلاری است که در هر جهت جابجا می شود. جابجایی قراردادهای FTX  روشی عالی برای معامله گران مبتدی و حرفه ای است تا بتوانند بر اساس نوسانات آینده در بازار حضور پیدا کنند.

بازار نقدی (Spot Markets)

معامله گران سنتی می توانند مقداری از دارایی های دیجیتالی محبوب را در صرافی های شبیه صرافی های معاملات نقدی خریداری کنند. در حال حاضر صرافی FTX بیش از یکصد جفت تجاری را فهرست کرده است که می توانند با استفاده از USD یا USDT هایی مثل BTC, ETH, LINK, توکن FTT، PAXG و XRP جایگزین شوند.

کارمزد معاملات صرافی FTX

FTX کارمزد معاملاتی پایینی را برای معاملات آتی و بازارهای نقدی خود دریافت می کند که از 0.07% شروع می شود تا 0.04% و مبتنی بر اساس مدل سازنده و گیرنده است. ساختار کارمزد FTX از یک سیستم طبقه بندی طبعیت می کند که به سود معامله گرانِ حجم های زیاد و کارمزدهای معاملاتی اندک است.

ردیف حجم (سی روزه) کارمزد
1 0 0.02%
2 >1,000,000 0.015%
3 >5,000,000 0.01%
4 >10,000,000 0.005%
5 >15,000,000 0.00%
6 >35,000,000 0.00%

کارمزد ایجاد و بازخرید توکن های لوریج دار 0.10% و کارمزد مدیریت روزانه 0.03% است. اگر تصمیم گرفته اید که از این لوریج تا 50 برابر یا بیشتر استفاده کنید، کارمزد معامله تا 0.05% افزایش پیدا می کند که در این حالت نیمی از کارمزد FTX به عنوان وثیقه به صندوق بیمه سپرده می شود.

استفاده از لوریج تا 50 برابر برای همه بازارها به جز BTC-PERP و ETH-PERP باعث می شود که کارمزدها تا 0.02% افزایش پیدا کند و کارمزد معاملات 100 برابر یا بیشتر هم تا 0.03% افزایش پیدا خواهد کرد که به صندوق بیمه صرافی پرداخت می شود. لطفا توجه داشته باشید که BTC-PERP و ETH-PERP برای استفاده از لوریج بالاتر کارمزدهای اضافی نخواهند داشت.

کاربران این صرافی با تعیین میزان معینی از توکن بومی صرافی، (FTT)، که ارزش آن به دلار آمریکا مشخص می شود، تا 30% در کارمزدها ها تخفیف می گیرند. مقدار تخفیف بستگی به دارایی های کنونی توکن FTT مطابق با جدول زیر دارد:

آموزش صرافی ftx

کارمزدهای واریز و برداشت

با استفاده از صرافی FTX، هیچ کارمزدی برای برداشت یا واریز کوین ها و توکن های رمزارزی وجود ندارد.

برداشت دارایی های رمزارزی از طریق صرافی ها باعث تحمیل کارمزد شبکه بلاک چین استاندارد می شود که اجتناب ناپذیر است و به صورت خودکار بر اساس شرایط بازار تنظیم می شود.

ارز فیات مورد قبول

کاربران FTX می توانند تامین حساب تجاری خود را با واریز هرکدام از انواع رمزارزها، استیبل کوین ها و یا ارز فیات انجام دهند. در واقع صرافی FTX از ده نوع ارز فیات پشتیبانی می کند و می توان  واریز و برداشت را با استفاده از انتقال ارزهایی مثل USD, EUR, GBP, AUD, HKD, SGD, ZAR, CAD, CHF و BRL انجام داد.

صرافی Gate چیست؟ آموزش کار با آن
بخوانید!

اپلیکیشن FTX

صرافی FTX برای ترید حرفه‌ای و دسترسی مناسب کاربران به حساب خود، اپلیکیشن برای دو سیستم عامل اندروید و IOS نیز تدارک دیده است. از طریق لینک دانلود صرافی ftx برای تهیه آن‌ اقدام نمایید.

آموزش ترید با صرافی FTX

برای آموزش صرافی FTX می‌توانید ویدئوی زیر را دنبال کنید:

سوالات متداول

– آیا صرافی FTX قانونی است؟

به نظر می رسد صرافی FTX یک صرافی رمزارزی معتبر است که متخصص مشتقات (derivatives)، شاخص (index)، معاملات آتی (Futures) و توکن های لوریج دار (leveraged tokens) است که می توانند با حاشیه معامله شوند.

این صرافی توسط Alamada Research به عنوان ارائه کننده نقدینگی رمزارزها پشتیبانی می شود و روزانه صدها میلیون دارایی دیجیتالی را مدیریت می کند. صرافی FTX در سال های اخیر رشد فزاینده ای داشته و در حال حاضر بر اساس حجم معاملات خود بر اساس coinmarketcap در رتبه ششم جهان قرار دارد.

– آیا FTX دارای برنامه افیلیت است؟

صرافی FTX  دارای یک برنامه ارجاع است که بتواند به کاربرانی که از خدمات ارتقا یافته FTX استفاده می کنند، پاداش دهد. موقعی که در صرافی FTX  ثبت نام می کنید، به صورت خودکار یک لینک افیلیت اختصاصی به شما داده می شود. موقعی که کاربر جدیدی با کد ارجاع شما ثبت نام کند، سی درصد از کارمزدهای معاملاتی وی را دریافت خواهید کرد و همچنین بر روی کارمزدهای معاملاتی خود مشمول 5 درصد تخفیف می شوید.

– آیا می توانید به صورت دمو معامله کنید؟

صرافی FTX، حساب دمو یا آزمایشی برای معامله گران جدید ندارد که بتوانند به این وسیله بدون هیچ واریزی، بیت کوین معامله کنند. بلکه معامله گران می توانند مبلغ اندکی را برای پلتفرم واریز کنند تا بتوانند ویژگی های صرافی و نیز محصولات ارائه شده را بررسی و آزمایش کنند.

اموزش افتتاح حساب دمو فارکس
بخوانید!

– چه کشورهایی از صرافی ارز دیجیتال FTX پشتیبانی می کنند؟

صرافی FTX یک سرویس رمزارزی برای مشتریان خود در سرتاسر دنیا، مثل امریکا، انگلستان، استرالیا و نیوزلند است تا بتوانند با استفاده از لوریج، به معامله بیت کوین و سایر رمزارزها بپردازند. این پلتفرم از زبان انگلیسی، چینی ساده و سنتی، کره ای و ژاپنی پشتیبانی می‌کند. اما در برخی از کشورها به دلایل نظارتی، استفاده از صرافی FTX ممنوع است، از جمله:

  • کبک (کانادا)
  • کوبا
  • کریمه
  • سواستوپول
  • ایران
  • سوریه
  • کره شمالی
  • سودان
  • سنگاپور
  • ایالات متحده

– آیا FTX اجازه خرید با استفاده از کارت اعتباری را می دهد؟

مشتریان می توانند حساب تجاری خود را شارژ کرده و دارایی های دیجیتالی خود را با استفاده از کارت اعتباری خریداری کنند. این ویژگی به وسیله ارائه کننده ثالث یعنی Simplex ارائه می شود که کارت های اعتباری Mastercard و VISA را می پذیرد. هر کاربر حداقل میزان شارژ حساب 50 دلار با محدودیت پرداخت روزانه 20 هزار دلار را دارد که چه برای مبتدیان و چه برای سرمایه گذاران واسطه رمزارزها کاملا منطقی است.

آپدیت ۱۸ شهریور ۱۴۰۰

صرافی FTX در حال راه‌اندازی یک بازار NFT در پلتفرم معاملاتی خود اذعام خواهد شد. San Bankman-Fried مدیرعامل شرکت FTX این خبر را اعلام کرد. همچنین در رابطه با ویژگی‌های آن که شامل یک ابزار ضرب کردن (Minting) است که به کاربران اجازه می‌دهد تا NFTهای خود را از تصاویر و داده‌های دیگر ایجاد کنند؛ و همچنین اجازه سپرده‌گذاری و برداشت چند هفته بعد از راه‌اندازی آن را خواهد داد. این راه‌اندازی همچنین امکان معامله NFTهای مختلف ایجاد شده بر بستر بلاک‌چین اتریوم و Solana را هم ارائه می‌دهد.

بررسی و معامله بهتر با تریدینگ ویو پرمیوم

ثبت سفارش TradingView Premium

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 3 =