متفرقه

با وب سایت Udemy و امکانات آن آشنا شوید!

سایت udemy چیست

اکثر افراد موفق جهان، همواره در تلاش هستند تا مهارت‌های خود را تقویت کنند؛ دوره‌های آنلاین، راه حلی ایده آل برای این منظور به شمار می‌روند. وب سایت Udemy دوره‌های آنلاین بسیار متنوعی را ارائه می‌دهد و کاربران می‌توانند هم برای توسعه مهارت‌های زندگی و هم پیشرفت شغلی، از خدمات این سایت بهره‌مند شوند. پلتفرم‌های آموزشی زیادی مانند Udemy وجود دارند، اما این وب سایت مزایا و ویژگی هایی دارد که آن را نسبت به سایر رقیبانش متمایز و بهترین می‌کند.

وب سایت udemy چیست و چگونه کار می‌کند؟

Udemy یک پلتفرم آموزشی برای ارائه دوره‌های آنلاین است. کاربران این وب سایت می‌توانند دوره های آنلاین با موضوعات مختلفی را در این مجموعه بگذرانند. در حال حاضر، بیش از صد هزار دوره یودمی در این وب سایت وجود دارد.

برخی از دوره‌ها بر روی مهارت‌های حرفه‌ای متمرکز هستند و برخی دیگر از این دوره‌ها، بیشتر به آموزش سرگرمی‌ها (مانند نقاشی یا حتی چگونگی انجام بازی کامپیوتری) می پردازند.

همچنین کارفرمایان می‌توانند با دسترسی به بهترین دوره‌های آموزشی Udemy، کارمندان خود را به یادگیری بهتر و رشد، تشویق کنند. برخی از نام‌های بزرگ، مانند برند آدیداس، Pinterest و Eventbrite از این مزیت یودمی سایت استفاده کرده اند.

وب سایت udemy

 به منظور پوشش طیف وسیعی از موضوعات مختلف، وب سایت Udemy به افراد اجازه می‌دهد تا دوره‌های آموزشی خود را در این پلتفرم منتشر کنند. به همین دلیل است که شما عناوین آموزشی مختلفی را در این وب سایت مشاهده می‌کنید. به عنوان مثال، شما می‌توانید در خصوص مراقبت از گیاهان خانگی در وب سایت Udemy یک دوره آموزشی پیدا کنید.

معرفی سایت udemy

البته این نکته که هر کسی می‌تواند در این پلتفرم دوره آموزشی خود را داشته باشد، مزایا و معایبی نیز به دنبال دارد. این کار به افراد متخصص کمک می‌کند تا حتی بدون داشتن مدرک، دانش خود را به اشتراک بگذارند. بسیاری از افرادی که دوره‌های آموزشی خود را در این وب سایت طراحی کرده اند، دانشجویانی هستند که به تازگی از دانشگاه فارغ التحصیل شده اند و یا متخصصانی هستند که در رشته تحصیلی خود از دانش و تخصص بسیار بالایی برخوردارند.

وب سایت Udemy یک پلتفرم باز است و به همین دلیل، مدرسان این پلتفرم تنها نام‌های بزرگ در صنایع مختلف و یا دانشگاه‌های بزرگ نیستند. این افراد ترجیح می‌دهند در سیستم‌های معتبرتری، مانند Coursera تدریس کنند.

 ثانیا، برخی از دوره‌های آپلود شده در Udemy کیفیت بسیار پایینی دارند. این بدان دلیل است که هر کسی می‌تواند دوره مد نظر خود (با کیفیت‌های مختلف) را در این پلتفرم منتشر کند (این مورد مشابه دوره‌های حاضر در وب‌سایت فرانش و فرادرس است.)

با این حال، وب سایت Udemy یک ویژگی خوب برای مدیریت این شرایط در نظر گرفته است: امکان رتبه بندی. بنابراین، شما می‌توانید برای انتخاب دوره‌های مد نظر خود به این سیستم رتبه بندی اتکا کنید و از اتلاف وقتتان، جلوگیری کنید.

وب سایت Udemy مشکلات دیگری نیز دارد که در ادامه این مقاله، بررسی خواهند شد.

معرفی سایت udemy: انواع دوره‌ها

شما می‌توانید برای پیدا کردن و یا مرور دوره‌های مختلف، یک کلمه کلیدی را در موتور جستجوی این پلتفرم وارد کنید.

معرفی سایت udemy

همچنین دوره‌ها در دسته بندی‌های مختلفی ارائه می‌شوند. هر دسته اصلی (مثل طراحی، امور مالی، عکاسی، سلامت و تناسب اندام) چندین زیر مجموعه دارد. در صفحه مربوط به دسته بندی اصلی، ترکیبی از دوره‌های ترند شده و پرطرفدار نیز نمایش داده می‌شوند که می‌توانید از میان آن‌ها انتخاب کنید.

 بیشتر دوره‌ها بین 25 تا 200 دلار قیمت دارند. با این حال، شما معمولا می‌توانید این دوره‌ها را با تخفیف دریافت کنید. برخی از دوره‌ها ممکن است در بازه‌های زمانی مختلفی رایگان باشند و یا برای دریافت رایگان آن ها، کوپن‌هایی در اختیار شما قرار بگیرد.

تجربیات گذراندن دوره در Udemy

در ادامه نشان خواهیم داد که تهیه یک دوره در یودمی به چه شکل است و چه نکات مثبت و منفی دارد. از آنجایی که متخصصان مجموعه جک‌بلک به خوبی با وردپرس آشنا هستند، تصمیم‌ گرفتیم تا برای ارزیابی صحیح در این باره یک دوره آموزش وردپرس را انتخاب و تهیه کنیم.

یودمی چیست

این دوره توسط David Murray توسعه دهنده وب آموزش داده شده است.

برای گذراندن یک دوره در وب سایت Udemy، شما باید ابتدا آن را خریداری کنید. خرید دوره در این پلتفرم بسیار آسان است.

۱- پس از ایجاد حساب کاربری در وب سایت، می‌توانید دوره خود را انتخاب کنید.

۲- بر روی عبارت Purchase در صفحه مربوط به دوره کلیک کنید.

۳- مرحله بعد، وارد کردن اطلاعات بانکی و پرداخت است. برای پرداخت هزینه، شما می‌توانید از کارت‌های اعتباری یا پی پال (برای تهیه حساب پی پال وریفای شده از جک‌بلک کلیک کنید) استفاده کنید. به جز هزینه دوره، شما مجبور نیستید هیچ نوع کارمزد اضافه را پرداخت کنید.

سایت یودمی چیست

۴- پس از پرداخت، می‌توانید وارد دوره شوید.

دوره‌های Udemy معمولا به بخش‌های مختلفی تقسیم می‌شوند. هر بخش از این دوره نیز خود به دوره‌های کوچکتری طبقه بندی می‌گردد. اگر زندگی شما پر مشغله است و قصد دارید تنها چند دقیقه از روز را صرف Udemy کنید، این سخنرانی‌های کوچک بسیار عالی هستند.

وب سایت udemy

همچنین از نظر آموزشی نیز، یادگیری و پردازش یک دوره کوتاه، بسیار آسان تر از دوره‌های طولانی یک ساعته است. کار با نرم افزار پخش در Udemy بسیار اسان است و ابزار مفید مختلفی را در اختیارتان قرار می‌دهد، از جمله:

  • سرعت پخش را تغییر دهید.
  • پنج ثانیه به جلو یا عقب بروید.
  • زیرنویس را روشن کنید.
  • مشاهده رونوشت درس (که در پنل سمت راست نشان داده می‌شود)

سایت udemy چیست

یکی دیگر از ویژگی‌های بسیار خوب Udemy، بخش پرسش و پاسخ “Q&A” آن در زیر هر ویدیو است. اگر بخشی از محتوای آموزش داده شده را متوجه نشدید، می‌توانید در این بخش سوال خود را مطرح کنید و مدرس دوره یا سایر دانشجویان، به پرسش شما پاسخ خواهند داد. برای هر ویدیو آموزشی، یک بخش پرسش و پاسخ جداگانه وجود دارد.

سایت یودمی چیست

این ویژگی بسیار عالی است و بسیاری از پلتفرم‌های آموزشی دیگر آن را ارائه نمی‌دهند. با این حال این ابزار همیشه هم مفید نیست. در برخی از دوره‌ها ممکن است مدرسان در بخش پرسش و پاسخ فعال نباشند. در صورت وجود یک مشکل یا سوال بزرگ در محتوای آموزش داده شده، بدیهی است که گروه بزرگی از دانشجویان دچار مشکل شوند. در نتیجه، بدون حضور مدرس، دانشجویان نیز نمی‌توانند یکدیگر را راهنمایی کنند.

ویژگی‌های کلیدی دوره‌های Udemy

دوره‌های ارائه شده در وب سایت Udemy چند ویژگی کلیدی و مهم دارند که به موفقیت این مجموعه کمک کرده است. برخی از مهم ترین این ویژگی‌ها عبارتند از:

  • کیفیت بالای ویدیو و صدا: کلام مدرس در خلال دوره به خوبی شنیده می‌شود و قابل فهم است. تصاویر نیز از کیفیت بسیار بالایی برخوردار هستند و شما می‌توانید جزئیات کوچک را نیز به خوبی بر روی تصویر مشاهده کنید.
  • سرعت مناسب آموزش: حجم محتوای آموزشی در بازه زمانی تعیین شده کاملا مناسب است. دوره‌های Udemy چندان فشرده و سخت نیستند و در عین حال، محتوای آموزش داده شده ارزش هزینه و زمانی که صرف می‌کنید را دارند.
  • کاملا به روز نیست: برخی از دوره‌های Udemy به روز نیستند. به عنوان مثال این دوره در سال ۲۰۱۸ منتشر شد. وردپرس تاکنون آپدیت‌های بزرگی داده است. به عنوان مثال در این دوره درباره ویرایشگر جدید وردپرس، گوتنبرگ صحبت نشده است. این موضوع برای بسیاری از مبتدیان وردپرس ترسناک و گیج‌کننده است.

آیا این دوره ارزش قیمت کامل خود ( ۲۰۰ دلار) را داشت؟ هرگز!

اما ۱۲ دلار به نظر منطقی می‌آید.

درست است! آموزش‌های بسیاری از طریق Youtube و به صورت رایگان در دسترس هستند اما ساختار آموزشی مناسب و مفیدی به مانند یودمی ندارند.

Udemy و ضمانت بازگشت پول

یکی از بزرگترین نکات مثبت یودمی سایت، امکان ثبت نام با ۳۰ روز ضمانت بازگشت پول است. پس از سی روز از خرید دوره، پول شما پس داده نمی‌شود. البته قوانینی نیز وجود دارند تا تضمین کنند که این سیستم بازگشت پول، مورد سو استفاده قرار نمی‌گیرد. به عنوان مثال، اگر می‌خواهید تمام محتوای دوره را دانلود کنید، امکان بازگشت پول را از دست خواهید دارد. همچنین اگر مکررا پول پرداختی دوره‌های آموزشی را پس بگیرید، حسابتان به حالت تعلیق در می‌آید.

تنظیم درخواست بازپرداخت پول، در این پلتفرم بسیار ساده است. برای انجام این کار، کافی است وارد دوره مد نظر خود شوید و درخواست باز پرداخت (Request a refund) رو در منوی کشویی که در بالا و سمت راست تصویر قرار دارد، انتخاب کنید. سپس یک درخواست برای پس گرفتن پول تنظیم کنید. پس از این مرحله و بررسی درخواست، پرداختی‌تان استرداد می‌شود.

سایت udemy چیست

ویژگی‌های مثبت Udemy

وب سایت Udemy یک پلتفرم کامل نیست، اما مزایای بسیار زیادی دارد.

۱- اولین و مهم ترین مزیت این وب سایت، تنوع دوره‌های آموزشی آن است. در واقع از نظر تنوع دوره‌های آموزشی، هیچ وب سایتی نمی‌تواند با Udemy رقابت کند. شما می‌توانید دوره‌های آموزشی بسیار خوبی را در خصوص موضوعات مختلف، از جمله آموزش سگ ها، استفاده از لوازم آرایشی و یا حتی ویرایش ویدیو، پیدا کنید. از نظر محتوای آموزشی برای سرگرمی‌ها و کارهای جانبی، Udemy حرف اول را در جهان می‌زند.

معرفی سایت یودمی

۲- نرم افزار استفاده شده برای نمایش ویدیو‌ها و ایجاد فضایی مناسب برای تعامل میان دانشجویان و مدرسین در این وب سایت، ایده آل است. کیفیت صدا و تصویر بالاست و مسیریابی دوره، به صورت شهودی و روان طراحی شده است.

۳- در نهایت نیز امکان مدیریت زمان دوره‌ها با توجه به سرعت یادگیری شما، مزیت دیگری است که Udemy فراهم کرده است. در پلتفرم هایی مانند edX و در صورت علاقه به گذراندن یک دوره، شما مجبور هستید تا زمان ثبت نام صبر کنید. در Udemy هیچ ددلاینی برای انجام دوره و اتمام آن وجود ندارد و شما با خرید دوره ها، به صورت مادام العمر به آن‌ها دسترسی خواهید داشت.

ویژگی‌های منفی Udemy

 اکثر کاربران معتقد هستند که Udemy سه عیب بزرگ دارد و مهم ترین آن ها، سیستم نظرسنجی و بازبینی گمراه کننده این پلتفرم می‌باشد.

۱- برای هر دوره، یک امتیاز بر مبنای پنج در نظر گرفته شده است که در واقع میانگینی از نظر کاربران و دانشجویان آن دوره محسوب می‌شود. با این حال، ممکن است گاهی این امتیاز‌ها گمراه کننده باشند و دلیل این امر، وجود تخفیف‌های ویژه است.

تولید کنندگان محتوا گاهی دوره‌های آموزشی خود را در Udemy حراج می‌کنند و آن را با تخفیف‌های بیش از 90 درصد و یا حتی مجانی در اختیار دانشجویان تازه وارد قرار می‌دهند.

بدیهی است که به هنگام نظرسنجی، همه ما تمام جوانب را می‌سنجیم و نظری که برای یک دوره 10 دلاری ارائه می‌دهیم با آنچه که از یک دوره 200 دلاری انتظار داریم، متفاوت هستند.

شما یک دوره با امتیاز 4.8 از 5 را مشاهده می کنید و منطقا فکر می کنید که باید یک دوره عالی باشد. گاهی هست و گاهی نیست.

نظرات در وب سایت Udemy فیلتر مناسبی برای ارزیابی دوره‌ها نیستند و این امر به ویژه برای دوره هایی با امتیاز‌های بالا صادق است.

سایت udemy

۲- مشکل مهم دیگر این پلتفرم، ایجاد امکان تدریس برای همه افراد است. بدیهی است که در چنین شرایطی، بسیاری از دوره‌ها افت می‌کنند و تعداد دوره‌های بی کیفیت در این پلتفرم بالا می‌رود. اکثر مربیان و مدرسان در این پلتفرم نیت خوبی دارند اما از آنجایی که در حوزه تخصصی خود دانش زیادی ندارند و یا اساسا در زمینه آموزش مهارت ندارند، ممکن است مفاهیم غلطی را آموزش دهند و یا کیفیت آموزش به شدت افت کند. این امر در کیفیت تصویر و صدای برخی از دوره‌های بی کیفیت نیز اثر می‌گذارد.

سایت یودمی

۳- مشکل دیگر وب سایت Udemy این است که دوره هایی با چند صد بازدید کننده، در صدر جدول باقی می‌مانند. بسیاری از این دوره‌ها سال‌ها قبل ضبط و عرضه شده اند و محتوای آن‌ها تا حدی قدیمی هستند. البته امکان به روز رسانی دوره‌ها وجود دارد اما مدرسین در این امر کوتاهی می‌کنند. بنابراین، ممکن است یک دوره امتیاز 5 از 5 را دریافت کرده باشد، اما محتوای دوره قدیمی بوده و برای دانش حال حاضر و نیازهای روز، چندان مناسب نباشد.

آیا Udemy به حرفه‌ای شدن شما در کارتان کمک خواهد کرد؟

اگر علاقه مند به گذراندن دوره‌های آنلاین برای پیشرفت شغلی هستید، Udemy مستقیما نمی‌تواند کمکی به شما کند. پس از اتمام هر دوره، Udemy یک مدرک برایتان ارسال می‌کند اما این مدارک در فرایند استخدام شدن، امتیاز زیادی برایتان محسوب نمی‌شوند. با این حال، این پلتفرم به شما در بهبود مهارت‌های مورد نیاز در زمینه کاریتان، کمک می‌کند. این امر می‌تواند در مواردی سبب افزایش حقوق یا ارتقای شغلی شود.

یودمی سایت

مقایسه Udemy و سایر پلتفرم‌های آنلاین

دو رقیب بزرگ Udemy، Coursera  و edX هستند. اگر به دنبال یادگیری مهارت حرفه ای هستید، پلتفرم‌های Coursera و edX پیشنهاد‌های بهتری هستند.

با این حال، Udemy گستره متنوع تری از موضوعات را پوشش می‌دهد و تنها پلتفرم فعال در حوزه ارائه دوره‌های آموزشی آنلاین برای سرگرمی و مهارت‌های تفریحی محسوب می‌شود. اگر مهارت مورد نظر خود را در سایر پلتفرم‌های آنلاین پیدا نمی‌کنید، Udemy می‌تواند به شما کمک کند.

edX Udemy Coursera
ارائه دوره‌های آموزشی توسط اساتید دانشگاه همه افراد افراد حرفه ای و اساتید دانشگاه
قیمت دوره ها گذراندن دوره مجانی است. برای دریافت مدرک و گذراندن امتحان باید بین 50 الی 99 دلار هزینه پرداخت کنید. 0-200 دلار گذراندن دوره مجانی است (برای دریافت مدرک بین 29 تا 99 دلار هزینه باید پرداخت شود.)
تعداد دوره‌های موجود در پلتفرم بیش از 2600 بیش از 100000 بیش از 2700

آیا Udemy ارزشش را دارد؟

پاسخ به این پرسش، به هدف شما از استفاده از Udemy بستگی دارد. هزینه دوره‌ها در وب سایت Udemy به نسبت سایر پلتفرم ها، بالاست. ارزش محتوایی که در این وب سایت ارائه می‌شود، با قیمت‌های بالا یودمی چندان تناسبی ندارد.

با این حال، اگر دوره ای را به صورت مجانی یا با تخفیف بالا دریافت کنید، موضوع اندکی تفاوت خواهد کرد. Udemy پلتفرم ایده الی برای یادگیری مهارت‌های مرتبط با سرگرمی‌ها (مانند نواختن موسیقی، پرورش گیاهان و موارد مشابه) محسوب می‌شود.

برای موضوعات آکادمیک یا مهارت‌های حرفه ای، پلتفرم‌های دیگر، مانند Coursera و edX انتخاب‌های بهتری هستند. شما نیز می‌توانید Udemy را امتحان کنید و اگر دوره ای که می‌گذرانید نظرتان را جلب نکرد، می‌توانید به راحتی پول خود را پس بگیرید.

3 دیدگاه در “با وب سایت Udemy و امکانات آن آشنا شوید!

  1. Ghadir Farzaneh گفت:

    این رو هم بنویسید که اگه از ایران وصل شید اکانتتون رو بلوک میکنند. من یه دوره اسم نوشتم . 13 دلار هم دادم. نصف دوره رو هم گذرونده بودم که اکانتم بلاک شد. پولمم ندادند. پیگیری هم کردم گفتند چون از ایران هستید.

  2. رضا گفت:

    سلام
    امکان انتشار آموزش و کسب درآمد از این سایت هست و آیا ارزش انجام داره؟

  3. شایان گفت:

    سلام پس از تهیه دوره ها از یودمی ، آیا امکان دانلود ویدئوها وجود داره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 − 8 =