حساب ارزی

حساب وایز (Wise) چیست و در ایران چه کاربردی دارد؟

برنامه wise چیست

وایز در سال 2011 و با نام ترنسفر وایز در کشور انگلستان تاسیس شد. هدف اصلی این مجموعه، انتقال آسان، ارزان قیمت و امن پول در سطح بین المللی بود. وایز به مرور زمان گسترش پیدا کرد و قابلیت‌های بسیار کاربردی را به پلتفرم خود افزود. حالا خدمات این پلتفرم شامل دریافت و ارسال وجه، نگهداری از پول به چندین ارز مختلف، پرداخت با کارت بانکی و افتتاح حساب بیزینس با کمترین مبلغ است.

اگر قصد انجام یک انتقال پول بین المللی با Wise را دارید، اما در مورد نحوه استفاده از آن سؤال دارید، این راهنما برای شما مناسب است. ما تمام خدمات و ویژگی‌هایی را که Wise ارائه می‌دهد بررسی می‌کنیم؛ و مرحله به مرحله نحوه ارسال پول و استفاده حداکثری از حساب وایز را توضیح می‌دهیم.

فهرست محتوا نمایش

نکات کلیدی وایز:

  • امکان ایجاد اکانت از طریق اپلیکیشن و وب سایت
  • ارسال پول به بیش از 80 کشور
  • ارسال مستقیم پول به حساب بانکی فرد گیرنده (گیرنده لزوما نباید حساب وایز داشته باشد)
  • انتقال وجه از حساب بانکی، کارت بانکی یا موجودی داخل وایز
  • وایز از نرخ مبادله ارزی متوسط بازار و کارمزد اندک استفاده می کند
  • امکان نگهداری از دارایی در قالب بیش از 50 ارز رایج دنیا، در حساب های چند ارزی وایز
  • امکان استفاده از کارت دبیت بین المللی وایز برای خرید و برداشت آسان وجه از حساب در سراسر دنیا
  • امکان ایجاد حساب پرسونال و بیزینس

برنامه Wise چیست؟

برنامه Wise چیست؟ وایز در واقع یک شرکت فناوری مالی است که در زمینه پرداخت های بین المللی و حساب های چند ارزی، به مشتریان خود خدماتی را ارائه می دهد. در کنار وایز شما می توانید به هشتاد ارز رایج دنیا، پول دریافت یا ارسال کنید. تمام این انتقال ها با نرخ تبدیل متوسط بازار، یا حتی کمتر از آن، انجام می شود. کارمزدها در وایز کاملا شفاف هستند.

شما می توانید با افتتاح یک حساب چند ارزی و تنها از طریق یک حساب، دارایی و گردش حساب خود را به پنجاه ارز رایج دنیا، مدیریت کنید. خدمات وایز به طور خاص برای افرادی با سبک زندگی یا کاری بین المللی ایده آل هستند.

شما از طریق وایز می توانید یک کارت بانکی به همراه جزئیات بانک های محلی در بیش از سی کشور دنیا را داشته باشید تا در هنگام سفر، امکان خرید یا  حتی برداشت وجه نقد به راحتی برایتان فراهم باشد.

برنامه Wise چگونه کار می کند؟

توضیح این پرسش که برنامه Wise چیست را با توصیف شیوه عملکرد آن آغاز می کنیم. انتقال وجه در کنار برنامه وایز درست به آسانی برداشت پول از حساب بانکیتان و انتقال آن به حساب بانکی شخص دیگری است. البته این فرایند چندان هم آسان نیست و وایز هنرمندانه آن را برای شما تسهیل کرده است.

وایز در سراسر دنیا حساب دارد. زمانی که شما پولی به خارج از کشور ارسال می کنید، در واقع در کشور خود و به ارز رایج کشور محل سکونتتان برداشته انجام داده اید. این پول به حساب وایز در کشور محل سکونتتان واریز می شود. معادل این پول به ارز رایج کشور مقصد، از حساب وایز در آن کشور برداشت و به حساب گیرنده واریز می گردد. بدین ترتیب، پول پرداختی شما هرگز از کشور محل سکونتتان خارج نمی شود.

اجازه دهید نحوه عملکرد برنامه وایز را با یک مثال توضیح دهیم. تصور کنید مایلید از حساب خود در کشور انگلستان به حساب خانواده‌تان در کشور آمریکا پول واریز کنید. برای این کار وارد اکانت وایز خود شده و اطلاعات ارسال وجه و حساب بانکی گیرنده در آمریکا را وارد می کنید.

وایز مبلغ مد نظرتان را از حساب برداشته و به یکی از حساب های خود در انگلیس انتقال می دهد. سپس به شعبه خود در آمریکا این تراکنش را گزارش می کند. مبلغ توافق شده به دلار آمریکا از یکی از حساب های وایز در این کشور برداشته و به حساب گیرنده انتقال پیدا می کند.

کارمزد این معامله سودی است که شرکت وایز بر می دارد. بهتر است قبل از افتتاح حساب در وایز و اقدام به انتقال وجه، نرخ کارمزدها را با دقت مرور کنید.

۱۲+ کاربرد حساب بین‌المللی وایز در دنیا

۱- خرید از سایت‌های بین‌المللی

۲- پرداخت‌های درون برنامه‌ای در نرم افزارها

۳- خرید ارز دیجیتال از صرافی‌های معتبر + فروش ارز فیات

۴- نقد کردن درآمد فریلنسری (پایداری بیشتر نسبت به پی‌پال)

۵- دریافت مبالغ از (و واریز به) بانک های خارجی

۶- امکان ساخت پی پال

۷- واریز و برداشت در بروکرهای فارکس

۸- امنیت بالا و مورد تایید گوگل پلی و سایر سایت‌های معتبر

۹- استفاده در P2P صرافی‌ها و تبدیل به سایر ارزها

۱۰- امنیت بالا و مورد تایید گوگل‌پلی و سایر سایت‌های مشهور

۱۱- استفاده ساده در سفرهای خارجی، حتی بدون کارت فیزیکیِ اون

۱۲- امکان پرداخت و خرید vps از دیتاسنترهای خارجی

مزایا و معایب حساب وایز چیست؟

وایز مطمئناً دارای مواردی است که آن را از رقبای خود متمایز می کند؛ اما چند جنبه منفی نیز دارد که باید از آن‌ها آگاه باشید.

مزایای وایز

اصلی ترین مزایای Wise عبارتند از:

  • ساختاری شفاف و کم هزینه: Wise در خصوص نحوه محاسبه کارمزد ها و تبدیل ارزها، در مقایسه با بانک ها و سایر سرویس دهندگان، کاملا شفاف عمل می کند. هیچ کارمزد پنهانی در Wise وجود ندارد.
  • تثبیت نرخ تبدیل: اکثر تراکنشها در Wise با استفاده از نرخ تضمینی انجام می شوند. زمانی که یک سفارش انتقال ثبت می کنید، نرخ تبدیل ارز محاسبه و قفل می شود. بدین ترتیب، شما زمان کافی برای بررسی این نرخ و انجام تراکنش خواهید داشت. در تمام طول این فرایند، نرخ تبدیل ارز تغییر نخواهد کرد.
  • ابزار پرداخت Bath: این ابزار پرداخت انتخابی امن و رایگان برای کسب و کارهایی محسوب می شود که برای پرداخت حقوق کارمندان، مشتریان، فریلنسرها و سایر سرمایه گذاران خود در سراسر دنیا، به سیستم های پرداختی گسترده و بزرگ نیاز دارند. با کمک این سیستم پرداخت، شما امکان پرداخت به چندین کاربر را تنها از طریق بارگذاری یک فایل خواهید داشت.

معایب وایز

مهم ترین معایب پلتفرم Wise عبارتند از:

  • امکان برداشت وجه نقد به صورت مستقیم وجود ندارد: Wise برخلاف بانک ها، هیچ گونه شعبه فیزیکی ندارد و این بدان معناست که برخلاف یک حساب بانکی محلی، شما امکان واریز یا برداشت پول نقد را نخواهید داشت. با Wise شما تنها می توانید از طریق حساب بانکی، کارت دبیت، کارت اعتباری، اپل پی و یا گوگل پی، پول نقد انتقال دهید.
  • دسترسی محدود بین المللی: شما می توانید در کنار Wise دارایی خود را به 53 ارز رایج دنیا نگه داری و به 80 کشور مختلف انتقال وجه داشته باشید. این در حالی است که سایر ارائه دهندگان خدمات مشابه، به بیش از 165 کشور دنیا خدمت رسانی می کنند. همچنین خدمات مشتریان بین المللی در Wise نیز محدود است. به طور خاص، امکان برقراری ارتباط راحت با یک پشتیبان از طریق تماس تلفنی، وجود ندارد.
  • عدم پشتیبانی از معاملات یا مبادلات رمز ارزها: Wise از هرگونه معامله یا مبادله ای که شامل ارزهای دیجیتال، CFD ها و Options باشد، پشتیبانی نمی کند. به عنوان مثال، شما نمی توانید از طریق Wise بیت کوین منتقل کنید، اما امکان انتقال ارزهای فیات به حساب کارگزاری را دارید.

مقایسه حساب وایز با رقبا

ما در این بخش، برای آنکه بتوانیم دید بهتری از شرایط بازار به شما بدهیم، خدمات Wise را با سایر رقبایش مقایسه می کنیم. در این بررسی بانک های سنتی لحاظ نشده اند، چرا که هزینه خدمات آن ها بسیار بالا می باشد. همچنین توجه داشته باشید که برخی از پلتفرم های مشابه با Wise برای تبدیل ارز و یا انتقال پول، هزینه ثابتی را دریافت می کنند و برخی دیگر، سیستم های محاسباتی بسیار پیچیده تری دارند.

جایگزین هزینه های پنهانی تبدیل مزایا در مقایسه با Wise
Ria Money Transfer 0.3-1% امکان برداشت نقدی از حساب وجود دارد. این پلتفرم بیشتر برای انتقال پول با مبدا آمریکا مناسب است.
OFX 10.71  دلار (برای نقل و انتقالات زیر 7139.45 دلار آمریکا) نقل و انتقالات بالای 7139.45 دلار رایگان است.
Western Union 3.75-127.52 دلار آمریکا می توانید از طریق کارت اعتباری پرداخت کنید و حواله را به صورت نقدی دریافت کنید
Payoneer 0.5% از مبلغ تراکنش
PayPal 3.5-4% از مبلغ تراکنش استفاده از این سرویس بسیار راحت است.
MoneyGram 1.99 دلار آمریکا امکان برداشت نقدی از حساب وجود دارد.
بانک ها 1-5% از مبلغ تراکنش
Xoom 2.99 دلار آمریکا
World Remit 2.99 دلار آمریکا
Currency Fair میانگین 3.16 دلار (برای هر کشور متفاوت است)
Paysera 0.011 دلار آمریکا (کارمزد های اضافی برای انتقال های تجاری)
Skrill 0-4.99% از مبلغ تراکنش
Travelex بین 0 تا 5 دلار آمریکا

با چه روش‌هایی می‌توان در Wise پول ارسال کرد؟

افراد و کسب و کارها روش های مختلفی را برای نقل و انتقال پول انتخاب می کنند. Wise از اکثر این روش ها پشتیبانی می کند. به طور کلی حواله های بانکی بسیار متداول هستند و شامل انواع مختلفی از حساب های بانکی می شوند، از جمله:

  • SOFORT
  • iDEAL
  • Trustly Instant Bank Payment
  • SEPA Direct Debit
  • SWIFT

سایر روش های پرداخت Wise Acceptsدر Wise عبارتند از:

  • کارت های اعتباری (MasterCard، Visa، و برخی از کارت های Maestro).
  • Apple Pay
  • اندروید پی

برای انتقال وجه از طریق Wise به خاطر داشته باشید که این سرویس در تمام کشورهای دنیا و یا برای تمام ارزهای رایج جهان فعال نیست. بنابراین قبل از هر گونه تصمیمی، قوانین و شرایط Wise را بررسی کنید.

برنامه wise چیست

نحوه انتقال وجه بین دو حساب وایز

علاوه بر انتقال به حساب های بانکی، شما می توانید وجهی را از حساب وایز خودتان به حساب وایز دیگری انتقال دهید. برای این کار نیز می توانید از طریق وب سایت یا اپلیکیشن وایز عمل کنید. در واقع اگر لیست مخاطبین موبایل خود را با برنامه وایز همسان سازی کنید، می توانید تنها با استفاده از ایمیل یا شماره تلفن، میان دو اکانت وایز انتقال وجه انجام دهید.  مراحل انجام این کار را در ادامه مرور خواهیم کرد:

  1. وارد اپلیکیشن وایز شوید.
  2. مطمئن شوید مانده حساب خود را به ارزی که مایل هستید ارسال کنید، مشاهده می کنید.
  3. گزینه Recipients را در اپلیکیشن انتخاب کنید.
  4. گزینه Find friends on Wise را انتخاب کنید.
  5. گزینه Sync Contacts را انتخاب کنید.
  6. شخصی که مایل هستید مبلغی را به حسابش واریز کنید انتخاب کرده و مانند مراحلی که در بخش قبل توضیح داده شد، فرایند ارسال را تکمیل کنید.

تصور کنید می خواهید مبلغی را به یورو برای دوست خود (که او نیز صاحب یک اکانت وایز است) ارسال کنید. اگر ارز حساب شخص گیرنده نیز یورو باشد یا مقداری یورو در حساب چند ارزی وایز خود داشته باشد، مبلغ انتقال شما به صورت اتوماتیک به بالانس قبلی اضافه می شود.

در غیر این صورت، وایز به صورت خودکار یک حساب جدید با ارز یورو برای دوست شما ایجاد کرده و واریزی شما را در آن نگهداری می کند. این شیوه از انتقال بسیار سریع است و معمولا در عرض چند ثانیه انجام می شود.

انتقال وایز به وایز چقدر طول می کشد؟

نقل و انتقالات Wise به Wise بسیار سریع است؛ وجوه شما در عرض چند ثانیه به دست شما می‌رسد تا بتوانید فوراً از آنها استفاده کنید.

می‌توانید به سادگی با استفاده از آدرس ایمیل یا شماره تلفن گیرنده، از حساب Wise خود به حساب Wise دیگری پول ارسال کنید؛ که ارسال آن را برای هر کسی که قبلاً در مخاطبین شما قرار دارد بسیار آسان می‌کند. جزئیات گیرنده نیز در زیر تب «Recipients» ذخیره می‌شود که ارسال سریع پول دوباره به آنها را راحت‌تر می‌کند.

آیا انتقال وجه از اکانت وایز به وایز رایگان است؟

انتقال وجه بین دو اکانت وایز، در صورت عدم نیاز به تبدیل ارزها به یکدیگر، رایگان است. مثلا شما می توانید مقداری یورو را به صورت رایگان از یک حساب وایز به حسابی دیگر منتقل کنید. در صورتی که مجبور به تبدیل ارز هستید، این فرایند با نرخ متوسط بازار انجام می شود و کارمزد اندکی نیز بابت این تبدیل از شما کسر می گردد.

چگونه از برنامه Wise برداشت کنیم؟

در صورتی که در حساب وایز خود مبلغی پول دریافت کرده‌اید، می توانید با انتقال آن به حساب بانکی خارجی خود این مبلغ را برداشت کنید. شما همچنین می توانید آن را با استفاده از اطلاعات بانک محلی خود، در اکانت وایزتان نگهداری کنید. همچنین می‌توانید موجودی را آن را (پس از وریفای بایننس) در بازار P2P به تتر تبدیل نمایید. همچنین قادر خواهید بود تا با انتقال به حساب‌های بانکی خارجی صرافی‌ها (ی اینترنتی یا فیزیکی) آن را به ریال تبدیل نمایید.

 امکان برداشت از حساب وایز به ارزهای زیر وجود دارد:

  • پوند انگلیس
  • یورو
  • دلار آمریکا
  • دلار استرالیا
  • دلار نیوزیلند
  • دلار سنگاپور
  • دلار کانادا
  • لی رومانی
  • فورینت مجارستان
  • لیر ترکیه

در صورتی که مایل هستید مبلغی را به صورت دلار در اکانت خود دریافت کنید، کافی است اطلاعات اکانت وایز خود را برای شخص فرستنده ارسال کنید. برای این کار:

  1. وارد اکانت وایز خود شوید و بر روی گزینه مانده دلاری کلیک کنید.
  2. وارد بخش جزئیات اکانت خود شوید و یکی از دو گزینه Inside US (برای انتقال های داخلی) یا Outside US (برای تراکنش های بین المللی) را انتخاب کنید.
  3. در این مرحله، جزئیات اکانت شما به نمایش در می آید. می توانید این جزئیات را با استفاده از عملکرد Copy account details کپی کرده و برای شخص فرستنده ارسال کنید.

نحوه دریافت پول در حساب وایز

به شکل مشابه، اگر مایل هستید در اکانت وایز خود، به صورت دلار یا یورو مبلغی را دریافت کنید، کافی است مراحل فوق را دنبال کرده و به جای گزینه پوند انگلیس، ارز مد نظر خود را انتخاب کنید. توجه داشته باشید که امکان ذخیره سازی دارایی به ارزهای مختلف در یک اکانت وایز وجود دارد.

زمانی که موجودی مد نظر خود را در اکانت وایز ملاحظه کردید، می توانید از مبدا این موجودی، انتقال های بین المللی انجام دهید یا  این موجودی را به ارزهای مختلف تبدیل کنید. همچنین امکان استفاده از کارت وایز را نیز خواهید داشت.

چگونه در اکانت وایز سپرده‌گذاری کنیم؟

شما می توانید سرمایه خود را به شکل دلار، یورو یا  پنجاه ارز مختلف دیگر در اکانت وایز نگهداری کنید. با کمک یک کارت دبیت می توانید این سرمایه را در هر کجای دنیا، خرج کنید. همانطور که پیشتر نیز مرور شد، وایز از روش های پرداخت متفاوتی پشتیبانی می کند که هر کدام از آنها، ممکن است کارمزد های متفاوتی داشته باشند.

این روش‌ها همچنین از نظر زمان انجام پرداخت یا انتقال و میزان کارمزد ها متفاوت هستند. برای آنکه بتوانید سرمایه ای در حساب وایز خود واریز و نگهداری کنید، می توانید مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. وارد اپلیکیشن وایز یا وب سایت این مجموعه شوید.
  2. نوع ارز را انتخاب کنید.
  3. مبلغی که مایل هستید به حساب وایز خود واریز کنید را وارد کنید.
  4. روش پرداخت مورد نظرتان را انتخاب کنید.
  5. اطلاعات را کنترل کنید. پس از تایید، فرایند انتقال وجه صورت خواهد گرفت.

نحوه دریافت پول در اکانت وایز از شبکه بین الملل

دریافت وجه از طریق وایز برای گیرنده هیچ گونه هزینه‌ای در بر ندارد و بسیار آسان است. گیرنده برای دریافت مبلغ نیازی به یک حساب وایز ندارد چرا که این پول می تواند مستقیما در حساب بانکی اش ذخیره شود. در صورتی که مایل هستید شخصی از طریق وایز در حساب بانکی معمولی شما واریزی انجام دهد، کافی است اطلاعات بانکی خود را در اختیار شخص فرستنده قرار دهید.

معمولا ظرف 24 ساعت این واریز صورت می گیرد.

transferwise چیست

 آیا برای دریافت وجه، به حساب وایز نیاز داریم؟

برای دریافت حواله ارسال شده با وایز، نیازی به حساب وایز ندارید. اگر ترجیح می دهید، می توانید پول را مستقیماً به حساب بانکی عادی خود دریافت کنید. در این صورت باید مشخصات عادی حساب بانکی خارجی (غیر ایرانی) خود را به فرستنده بدهید.

چه جزئیاتی باید به فرستنده بدهم؟

برای دریافت مبلغی که باید از طریق وایز ارسال شود، کافی است اطلاعات زیر را در اختیار شخص فرستنده قرار دهید:

  • نام و نام خانوادگی، همانطور که در حساب بانکی تان درج شده است.
  • شماره حساب بانکی
  • شماره های مربوط به مسیریابی حساب بانکی
  • در صورت لزوم، آدرس محل سکونت و دلیل پرداخت یا دریافت این پول

در صورتی که مایل هستید مبلغ انتقال داده شده را به صورت دلار در اکانت وایز خود دریافت کنید، وایز اطلاعاتی مشابه با روش های انتقال بانکی یا ACH را درخواست می کند. در صورتی که فرستنده به اطلاعاتی مانند شماره پیگیری حساب بانکی نیاز پیدا کرد، می توانید شماره ای که بر روی اکانت وایز USD شما درج شده است را برایش ارسال کنید.

روش‌های پرداخت در وایز

پس از بررسی آنکه برنامه Wise چیست نوبت به مرور روش های پرداخت در این پلتفرم می رسد. با کمک وایز شما می توانید به روش های مختلفی، انتقال وجه یا  پرداخت در سطح بین المللی را انجام دهید. به طور مثال، شهروندان آمریکا از طریق ۴ روش زیر امکان پرداخت یا  انتقال وجه را دارند. کارمزدهای Wise ممکن است بسته به روشی که انتخاب می کنید متفاوت باشد:

  • ACH (روش سپرده گذاری یا واریز مستقیم): این روش سریع ترین و ارزان قیمت ترین گزینه موجود است.
  • حواله بانکی: این روش نیز یک گزینه مقرون به صرفه است اما ممکن است یک الی دو روز به طول انجامد.
  • دبیت کارت: این روش معمولا ظرف چند ساعت انجام می شود اما ممکن است هزینه های جانبی بیشتری به همراه داشته باشد.
  • کردیت کارت: پرداخت با کارت های اعتباری سریع است اما معمولا بالاترین کارمزد های وایز به این روش اختصاص می یابند.

نحوه استفاده از وایز برای انتقال وجه به صورت بین‌المللی

با داشتن یک حساب وایز شما می توانید پنجاه ارز مختلف را به بیش از 80 کشور دنیا منتقل کنید. کل این فرایند به صورت آنلاین و بدون نیاز به ترک خانه، امکان پذیر است.

انتقال پول با وایز ساده است. تنها چیزی که به آن نیاز دارید یک اینترنت و ایپی ثابت مطمئن برای ورود به اکانت وایز از طریق وب سایت یا  اپلیکیشن این مجموعه است.

در ادامه مراحل انجام این کار را مرور می کنیم:

  1. وارد اکانت خود شوید.
  2. مقدار پولی که مایل به انتقال آن هستید را وارد کنید.
  3. اطلاعات گیرنده (شامل حساب بانکی یا ایمیل) او را وارد کنید.
  4. تمامی اطلاعات را کنترل کنید.
  5. با استفاده از انتقال بانکی یا یک کارت، مبلغ انتقال را تامین کنید.
  6. فرایند انتقال را تایید کنید.

در صورت نیاز، در تمام مراحل انتقال می توانید آخرین وضعیت تراکنش را از طریق اپلیکیشن یا وب‌سایت وایز دنبال کنید.

برای انتقال از طریق وایز به چه اطلاعاتی از گیرنده نیاز است؟

خبر خوب این است که برای انتقال وجه از طریق وایز، شخص گیرنده لزوما به یک اکانت وایز نیاز ندارد. در واقع شما می توانید به صورت مستقیم، از طریق وایز، به حساب بانکی فرد گیرنده مبلغی را منتقل کنید. برای این منظور باید جزئیات اطلاعات بانکی شخص گیرنده را ارائه دهید. این اطلاعات با توجه به کشور مقصد، ممکن است متفاوت باشد اما به طور کلی، موارد زیر رایج ترین اطلاعاتی هستند که با کمک آنها فرایند انتقال امکان پذیر می باشد:

  • نام کامل گیرنده، مطابق با آنچه که در حساب بانکی وی درج شده است.
  • IBAN یا شماره حساب بانکی شخص گیرنده
  • نام بانک مقصد
  • اطلاعات مربوط به هر کشور، مانند کدهای مخصوص در انگلستان یا کد BSB در استرالیا

چگونه کارت دبیت وایز را دریافت کنیم؟

در صورتی که صاحب یک اکانت چند ارزی وایز هستید، می توانید برای داشتن یک کارت دبیت وایز درخواست بدهید. این کارت امکان خرید و همچنین برداشت مستقیم از حسابتان را به راحتی فراهم می کند. برای انجام این کار، کافی است مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. وارد اپلیکیشن وایز یا وب سایت این مجموعه شوید.
  2. اگر وارد وب سایت شده اید یا از طریق گوشی های اندروید، وارد اپلیکیشن شده اید، گزینه Cards و در غیر این صورت گزینه Account را انتخاب کنید.
  3. دستورالعمل های ظاهر شده بر روی صفحه را دنبال کنید تا سفارش کارت را تکمیل کنید. هزینه صدور کارت 9 دلار آمریکا می باشد.
  4. ظرف 14 تا 21 روز، کارت وایز را می توانید به ادرسی که در حساب کاربری خود وارد کرده اید، دریافت کنید. شما همچنین می توانید با انتخاب گزینه پست سفارشی و پرداخت هزینه های مربوطه، ظرف یک الی دو روز این کارت را دریافت کنید.

transferwise چیست

پس از تکمیل موفقیت آمیز سفارشتان، می توانید جزئیات کارت را بررسی کرده و حتی از نسخه مجازی آن برای پرداخت های آنلاین استفاده کنید. این بدان معنی است که تا پیش از رسیدن نسخه فیزیکی کارت نیز امکان خرید آنلاین وجود دارد. پس از دریافت کارت فیزیکی باید آن را فعال کنید. برای این کار:

  1. وارد اکانت وایز خود شوید.
  2. به بخش کارت ها در اپلیکیشن یا نسخه سایت وارد شوید.
  3. گزینه Activate your card را انتخاب کنید.
  4. کد 6 رقمی که بر روی کارت و زیر نام شما درج شده است را وارد کنید.
  5. یک PIN برای کارت خود انتخاب کنید.

 کارت وایز برای مشتریان مستقر در بریتانیا، ایالات متحده، سوئیس، استرالیا، نیوزلند، سنگاپور، مالزی، ژاپن، کانادا، برزیل و اکثر کشورهای منطقه اقتصادی اروپا در دسترس است.

چگونه از اکانت وایز خود برداشت داشته باشیم؟

در صورتی که موجود حساب چند ارزی وایز شما صفر نباشد، شما به روش های مختلفی امکان برداشت وجه از این حساب را خواهید داشت:

  • انتقال وجه به افراد و مشاغل مختلف در بیش از 80 کشور دنیا
  • خرج کردن موجودی با استفاده از کارت های دبیت بین المللی متصل به اکانت
  • برداشت از طریق ATM
  • برداشت از حساب های بانکی داخل آمریکا

شما امکان دو برداشت با کارمزد صفر با ارزش کلی 100 دلار را از طریق دستگاه های خودپرداز و کارت های وایز دارید. پس از پر شدن این سقف، کارمزد 1.5 دلار + 2 درصد از مبلغ مورد نظر به ازای هر برداشت از حسابتان کم می شود.

 ارسال پول به شخص دیگری، یا برداشت پول به حساب بانکی خود، بسته به ارزهای درگیر و نحوه تنظیم انتقال ممکن است هزینه کمی داشته باشد. با وارد شدن به اپلیکیشن Wise یا سایت آن می‌توانید همه گزینه‌های خود و هزینه‌های مربوطه را مشاهده کنید.

wise چیست

برنامه Wise چگونه نوع ارز را تشخیص می دهد؟

در صورتی که به صورت مستقیم با استفاده از کارت وایز خریدی انجام دهید، احتمالا با این پرسش روبرو می شوید که وایز از منبع کدام ارز، از موجودی حسابم کم خواهد کرد. تصور کنید یک حساب چند ارزی وایز دارید و مقداری موجودی به دلار و یورو در آن ذخیره کرده اید.

در این صورت، اگر در هر یک از شهرهای اروپایی خریدی انجام دهید، وایز به صورت اتوماتیک از موجودی یوروی شما مبلغ خرید را کسر خواهد کرد. در صورتی که موجودی یوروی شما برای تامین هزینه خرید کافی نباشد، وایز با استفاده از تکنولوژی تبدیل خودکار خود، به صورت اتوماتیک موجودی سایر ارزها را به یورو تبدیل کرده و پرداخت را تکمیل می کند. با این روش، هزینه ها تا جای ممکن پایین نگه داشته می شوند.

چگونه حساب وایز بیزینس باز کنیم؟

منظور از نسخه بیزینس برنامه Wise چیست؟ برای کارآفرینان، تولید کنندگان محتوا، مترجمانی که به صورت فریلنسر فعالیت می کنند و صاحبان مشاغل که هزینه کالا یا خدمات خود را از طریق وایز دریافت می کنند، گزینه حساب های تجاری وایز بهترین انتخاب است.

برای ساخت یک اکانت وایز بیزینس، کافی است مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. اپلیکیشن وایز را دانلود کرده یا مستقیما وارد وب سایت این مجموعه شوید.
  2. اطلاعات مربوط به خودتان و کسب و کارتان را وارد کنید.
  3. اکانت را راه اندازی کرده و یک تراکنش با آن انجام دهید. در صورتی که نسخه کامل اکانت وایز را نصب می کنید، باید کارمزد افتتاح حساب را نیز پرداخت کنید.
  4. فرایند تایید هویت را در صورت نیاز، تکمیل کنید.

چگونه حساب وایز بیزینس خود را وریفای کنم؟

برای آنکه درخواست شما مبنی بر افتتاح حساب وایز مورد تایید قرار گیرد، باید کسب و کار خود را برای این پلتفرم اثبات کنید. این کار با بارگذاری تصاویر برخی از اسناد مهم و همچنین مدارک شخصی شما امکان پذیر است. خود پلتفرم شما را در این مرحله راهنمایی می کند. دقت داشته باشید که اسناد تجاری مورد نیاز، بر اساس نوع کسب و کار یا  کشوری که در آن فعالیت می کنید، ممکن است متفاوت باشند.

همچنین مشتریانی که خواستار افتتاح حساب چند ارزی وایز برای کسب و کار خود هستند، باید نام، تاریخ تولد و محل سکونت مدیران و تمامی سرمایه دارانی که حداقل 25 درصد از سهام کسب و کار را در اختیار دارند، را ارائه دهند.

باتوجه به تحریم‌ها، افتتاح حساب وایز بیزینس برای شرکت‌های ایرانی امکان‌پذیر نیست؛ لذا به منظور افتتاح حساب وایز شرکتی می‌توانید از خدمات شرکت جک‌بلک استفاده نمایید.

چگونه از اپلیکیشن وایز استفاده کنیم؟

انتقال پول با کمک اپلیکیشن وایز بسیار آسان و امن است. تمامی فرایندهای پرداخت و انتقال وجه در این اپلیکیشن با استفاده از میانبرهای مختلف و امکانات متفاوت آن، تسریع شده اند. به عنوان مثال، شما می توانید جهت تکرار انتقال وجه برای یک نفر، از اطلاعات موجود در تراکنش ها و رسید های قبلی استفاده کنید.

شما همچنین می توانید آخرین وضعیت تراکنش را به راحتی بررسی کنید، اسناد خود را برای تایید توسط وایز آپلود کنید یا با استفاده از نسخه مجازی کارت دبیت یا اعتباری خود، پرداخت هایی را انجام دهید. در ادامه مهم ترین خصوصیات این اپلیکیشن را بررسی خواهیم کرد:

  • کنترل مانده حساب وایز
  • انجام انتقالات و بررسی آخرین وضعیت آنها
  • دریافت اعلان بلافاصله پس از خرید یا انجام انتقال
  • ایجاد نسخه های مجازی از کارت های بانکی و استفاده از آنها
  • رهگیری پرداخت های انجام شده توسط کارت وایز
  • دریافت اطلاعات مربوط به کارت (مانند شماره کارت، تاریخ انقضا و CVV2) برای خریدهای اینترنتی
  • درخواست دریافت وجه از سایرین
  • فریز و مسدود کردن کارت ها
  • دریافت اطلاعات مربوط به اکانت محلی

منبع درآمد Wise چیست؟

مهم ترین نقطه قوت Wise شفافیت است. به همین خاطر است که شما همیشه می توانید کارمزد خدمات و تراکنش ها را، پیش از نهایی کردن آنها، مشاهده کنید. حداقل کارمزد برای انتقال های بین المللی با کمک وایز 0.41 درصد و متوسط آن چیزی در حدود 0.6 درصد است.

به عنوان مثال، برای انتقال وجه بین المللی، شما ممکن است با دو نوع کارمزد متفاوت روبرو شوید. این دو کارمزد، به صورت کاملا جداگانه، به شما گزارش می شوند. بدین ترتیب، شما قبل از انجام انتقال می دانید که چقدر از این کارمزد با چه عنوانی از حساب شما کسر می شود و انجام تراکنش چقدر هزینه اضافی برایتان در پی دارد. در خصوص انتقال های بین المللی:

  • کارمزد ثابت: این کارمزد، فارغ از میزان مبلغ انتقال یافته، هزینه های ثابت مربوط به تراکنش شما را پوشش می دهد. برای ارزهای اصلی، کارمزد ثابت بین 4.15 تا 4.35 دلار است.
  • کارمزد متغیر: این کارمزد در واقع هزینه های مربوط به تبدیل ارز را پوشش می دهد و به مقدار مبلغ منتقل شده، بستگی دارد. این کارمزد معمولا بین 0.4 تا 0.5 درصد از مبلغ انتقال یافته، متغیر است.

تراکنشات وایز می تواند از 0.41٪ هزینه داشته باشد. میانگین کل هزینه مشتری برای تراکنشات Wise حدود 0.6٪ ارزش انتقال است (اغلب کمترین کارمزد ممکن است.).

استفاده از وایز چقدر هزینه دارد؟

در جدول زیر، به تفکیک، کارمزدهای مربوط به انتقال بین المللی 1000 دلار آمریکا و تبدیل آن به طیف وسیعی از انواع ارزهای اصلی جهانی را مشاهده می کنید:

هزینه ارسال هزار دلار آمریکا به: هزینه ثابت هزینه متغیر هزینه کل
دلار استرالیا 4.25 USD 4.66 USD (0.47%) 8.91 USD
رئال برزیل 4.34 USD 12.81 USD (1.3%) 17.15 USD
دلار کانادا 4.31 USD 4.77 USD (0.48%) 9.08 USD
فرانک سوئیس 4.35 USD 5.05 USD (0.51%) 9.40 USD
یورو 4.15 USD 4.66 USD (0.47%) 8.81 USD
پوند انگلیس 4.25 USD 4.66 USD (0.47%) 8.91 USD
روپیه هند 4.25 USD 6.82 USD (0.69%) 11.07 USD
ین ژاپن 5.41 USD 5.44 USD (0.55%) 10.85 USD

در حساب های چند ارزی، وایز از طریق تبدیل ارزها و همچنین افزایش موجودی هر یک از آنها در حساب شما، کسب درآمد می کند. اگرچه کارمزدها و هزینه های تبدیل ارز در وایز بسیار کم است، اما از آنجایی که این نوع از تراکنش ها در سطح گسترده و توسط میلیون ها کاربر این شبکه در تمام جهان صورت می گیرد، منبع درآمد بسیار خوبی برای وایز است.

هزینه‌های پنهانی برنامه Wise چیست؟

بسیاری از بانک ها و ارائه دهندگان خدمات مالی، مبلغی را به صورت پنهانی در کنار کارمزد مبادله ارز از شما دریافت می کنند. این نرخ های پنهان می توانند با توجه به نوع خدمات انتخاب شده، بین 0.3 درصد تا 20 درصد باشند.

بسیاری از بانک و موسسات مالی در خصوص محاسبه نرخ تبدیل ارز و یا کارمزد های انتقال پول شفاف سازی نمی کنند و بدین ترتیب، شما دقیقا نمی دانید چه مقدار پول به عنوان هزینه پنهان در انتقال های بین المللی از دست داده اید.

به عنوان یک مثال، در XE.com و در زمان نگارش این مقاله، نرخ تبدیل 1 دلار به یورو 0.9332 درج شده است. این در حالی است که Travelex این نرخ مبادله را 0.84 اعلام می کند. تفاوت میان این دو نرخ، در واقع هزینه پنهانی است که XE.com از شما دریافت می کند. نقل و انتقال در Wise بر اساس نرخ متوسط (نرخ میانگین بین خرید و فروش) معامله می شود و ساختار محاسبه کارمزد ها و نرخ های تبدیل، به صورت کاملا شفاف گزارش می شوند.

سیستم پشتیبانی در وایز

سیستم پشتیبانی در برنامه وایز چندان کارا نیست. هیچ شماره تماسی در وب سایت این پلتفرم جهت امور پشتیبانی وجود ندارد و در صفحه مربوط به مرکز پشتیبانی، کاربران با پیغامی روبرو می شوند مبنی بر اینکه تیم پشتیبانی بسیار مشغول است و زمانی دیگر جهت برقراری ارتباط، تلاش کنید! به نظر می رسد که برقراری ارتباط با تیم پشتیبانی این پلتفرم تقریبا امکان پذیر نیست.

در مواقع دیگر، بسته بودن امکان چت با امور مشتریان و یا بسته بودن خطوط تلفن، مواردی هستند که بر این امر صحه می‌گذارند. همچنین هیچ اطلاعاتی در خصوص ساعات کار تیم خدمات مشتریان در وب سایت وایز وجود ندارد. این در حالی است که وایز ادعا می کند برای ارائه خدمات پشتیبانی از مشتریان از هیچ گونه سیتم خودکاری استفاده نکرده و تیم پشتیبانی این پلتفرم به 14 زبان زنده دنیا امکان خدمت رسانی دارند.

برنامه wise چیست

نحوه افتتاح حساب وایز در ایران

افتتاح حساب وایز در ایران به صورت مستقیم، باتوجه به تحریم‌های ایالات متحده، امکان‌پذیر نمی‌باشد. به همین منظور شرکت جک‌بلک برای رفع این تحریم‌ها آغاز به کار کرده است و نسبت به افتتاح حساب اصولی و ایمن وایز اقدام می‌کند. برای ثبت سفارش افتتاح حساب وایز (از نوع پرسونال و بیزینس) می‌توانید به صفحه مربوط به حساب ارزی مراجعه نموده و اقدام به ثبت سفارش نمایید.

wise چیست

پی پال یا وایز؟

🔹 این روزها زمزمه وایز همه جا پیچیده! بسیاری رو سردرگم کرده که وایز افتتاح کنند یا پی‌پال؟!

✅ وایز کارمزد خیلی کمتری نسبت به #پی‌پال داره.
✅ وایز از بیش از 50 ارز پشتیبانی میکنه.
✅ با ویزا کارت امکان انتقال وجه به 70 کشور دنیا وجود داره.
✅ وایز مالیات نداره.
✅ امکان انتقال وجه سنگین در وایز
✅ حساسیت بسیار پایین وایز نسبت به پی‌پال

❌ محدودیت تراکنش وایز پرسونال در روز 1000$ و در ماه 10000$
❌ (به طور کلی) پی‌پال حدود 5% کارمزد داره.
❌ پی‌پال تنها از 26 ارز پشتیبانی میکنه.
❌ با پی‌پال امکان انتقال وجه به 24 کشور وجود داره.
❌پی‌پال (برای کشورهای اروپایی و آمریکا) مالیات داره.
❌محدودیت اسمیِ تراکنش پی‌پال بیزینس در روز 10000$ و در هفته 60000$

سوالات متداول

چگونه می‌توان از وایز به حساب بانکی انتقال انجام داد؟

انتقال وجه از پلتفرم وایز به حساب بانکی امکان پذیر است. برای این کار باید ابتدا وارد حساب کاربری خود در وایز شوید و مبلغ مورد نظر خود را وارد کنید. در مرحله بعد از شما خواسته می شود اطلاعات بانکی حساب گیرنده را وارد کنید. پس از تکمیل اطلاعات، گزینه Bank Transfer را به عنوان گزینه پرداخت انتخاب کنید. در مرحله بعد، باید حساب خود در وایز را ترک کرده و وارد حساب بانکی خود شوید. فرایند انتقال با وارد کردن اطلاعات حساب وایز در حساب بانک، تکمیل می شود.

انتقال پول بین المللی با وایز چقدر طول می کشد؟

نقل و انتقالات بین المللی سریع است. در واقع، بیش از 50 درصد از حواله‌های وایز آنی هستند و اکثریت قریب به اتفاق پرداخت‌ها در عرض 24 ساعت می‌رسند.

در مقابل، ارسال پول به خارج از کشور با بانک محلی شما بسته به کشور مقصد می‌تواند 3 تا 5 روز طول بکشد.

سقف انتقال از طریق وایز چقدر است؟

برای تراکنش های نوع ACH سقف 15000 دلار در روز در نظر گرفته شده است. تراکنش هایی که از طریق کارت های اعتباری یا دبیت انجام می شود، محدودیت 2000 دلار در روز و 8000 دلار در هفته را باید رعایت کنند. انتقال‌های بانکی تا سقف یک میلیون دلار امکان پذیر هستند و این مبلغ برای انتقال های Wire بین المللی در شبکه سوئیفت، تا سقف 1.6 میلیون دلار امکان پذیر است. حواله های بانکی نسبت به حواله‌های بین المللی ارزان‌تر هستند.

چه کسی صاحب وایز است؟

وایز یک شرکت سهامی عام می باشد. سهام این شرکت در جولای 2021 در بورس اوراق بهادار لندن عرضه شد.

آیا استفاده از وایز آسان است؟

رابط کاربری وب سایت و اپلیکیشن وایز کاربر پسند است و شما به راحتی اطلاعات مورد نیاز خود را در این اپلیکیشن پیدا می کنید. در طول آزمایش، ما هیچ گونه اشکال یا باگی را در وب سایت این اپلیکیشن پیدا نکردیم. با این حال، از آنجایی که وایز طیف گسترده‌ای از ارزها و کشورها را پوشش می‌دهد، شاید پیدا کردن اطلاعات اولیه لازم (مانند کارمزد ها و نرخ مبادله) برای تراکنش های مختلف آسان نباشد.

برای استفاده از اپلیکیشن وایز در ایفون یا ایپد، شما به iOS 14 نیاز خواهید داشت. این اپلیکیشن به پانزده زبان مختلف دنیا در دسترس است و استفاده از آن در ios و اندروید رایگان می باشد.

پی پال یا وایز؟

برنامه wise چیست

در صورتیکه حق انتخاب بین این دو دارید، قطعا حساب وایز برتر، قابل اتکا‌تر و کاربردی‌تر از پی پال است؛ متاسفانه حساسیت‌ها و سختگیری‌های پی پال نسبت به کاربران باعث شده است که لیمیت‌های بسیار، مسدودی‌های بسیار با مبالغ نسبتا بالا برای کاربران ایرانی رخ دهد (هرچند مجموعه جک‌بلک با ارائه‌ی حساب فول وریفای شده پی پال سعی بر ارائه بهترین حساب ممکن و کمترین دردسر را دارد، اما بعضا کاربران خود شخصا بدون آگاهی نسبت‌ به ریسک‌های این حساب، اقدام به افتتاح حساب و واریز وجود بالا به آن می‌کنند؛ و یا حساب وریفای شده با سطح پایین، حتی از مجموعه‌های معتبر، تهیه می‌کنند.). در صورتیکه قصد فعالیت ارزی دارید، بین پی پال و وایز بدون شک وایز گزینه‌ی بسیار مناسب‌تری می‌باشد و با افتتاح حساب وایز، به نوعی تا حد بسیار زیادی موجودی خود را بیمه خواهید کرد.

امنیت وایز چقدر است؟

به منظور تامین امنیت کاربران، وایز از سیستم رمزنگاری HTTPS و سیستم ورود دو مرحله ای استفاده می کند. در نتیجه این تمهیدات، تا به امروز هرگز از داده های مشتریان وایز سو استفاده نشده است و وایز نیز مدعی است که این داده ها را به کمپانی های تحقیقاتی، نفروخته است. با این حال صفحه اپ استور این اپلیکیشن اعلام کرده است که برخی از انواع داده های شما، مانند اطلاعات تماس، سابقه جستجو و اطلاعات مالی تان، ممکن است توسط طراحان جمع آوری شود.

حد بیشینه تراکنشات بر روی اکانت وایز چقدر است؟

حداکثر مبلغ مجاز برای انتقال روزانه در وایز، بر اساس نوع ارز مشخص می شود. شما معمولا می توانید معادل یک میلیون پوند انگلیس در روز جابجا کنید. با این حال، می توانید از طریق اکانت وایز خود، این سقف را برای ارزهای مختلف به راحتی بررسی کنید.

نتیجه‌گیری

ما در این مقاله و در پاسخ به این پرسش که برنامه Wise چیست، یکی از محبوب ترین سیستم های مالی انتقال وجه در جهان را بررسی کردیم. وایز به گونه ای طراحی شده است تا تراکنش های ارزی داخلی و بین المللی را سریع تر، آسان تر و ارزان تر اجرا کند.

با کمک یک اکانت وایز و اپلیکیشن این سیستم، شما می توانید به 80 کشور مختلف دنیا پول ارسال کنید یا  خیلی راحت، به ارزهای مختلف، در حساب خود پول دریافت کنید. عملکرد وایز با سیستم بانکی یا صرافی های سنتی تفاوت قابل توجهی دارد و همین امر، امکان مبادله ارز در کمترین زمان و با پایین ترین نرخ کارمزد را ممکن ساخته است. ما شیوه کار با اپلیکیشن وایز، دریافت و انتقال وجه را در این مقاله مرور کردیم و در ادامه نیز به چند پرسش متداول در خصوص این پلتفرم، پاسخ خواهیم داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × سه =