متفرقه

Spotify چیست و چگونه کار می‌کند؟

اسپاتیفای چیست

اسپاتیفای در سال 2008 میلادی راه اندازی شد. از آن زمان تا به امروز، بسیاری از ویژگی های این پلتفرم تغییر کرده است و امروزه اسپاتیفای به عنوان یکی از محبوب ترین سرویس های پخش آنلاین موسیقی در جهان شناخته می شود. این پلتفرم در مقایسه با سایر نمونه های مشابه (از جمله اپل موزیک و Tidal) محبوبیت بیشتری را در جهان دارد.

اما اسپاتیفای چیست و دقیقا چه خدماتی را ارائه می کند؟ آیا این پلتفرم ارزش پرداخت پول را دارد؟ ما در این مقاله قصد داریم تا با پاسخ دادن به پرسش های فوق، شما را با اسپاتیفای و خدمات آن بیشتر آشنا کنیم.

فهرست محتوا پنهان

اسپاتیفای چیست؟

اکانت اسپاتیفای چیست

اسپاتیفای یک سریس پخش موسیقی آنلاین است. این پلتفرم امکان دسترسی به یک کتابخانه آنلاین بسیار گسترده از موسیقی و پادکست را برای شما فراهم می‌کند و به شما اجازه می‌دهد تا خیلی راحت و در هر زمانی که می خواهید، به محتواهای مورد علاقه خود گوش دهید. تمامی این فایل های موسیقی به صورت قانونی در اختیار شما قرار می گیرند و استفاده از این پلتفرم نیز بسیار آسان می‌باشد.

اسپاتیفای میلیون ها موسیقی و پادکست را در ژانرهای متفاوت و از هنرمندان مختلف، ارائه می‌دهد. اگر شما به راک هندی! علاقه مند هستید، دوست دارید موسیقی دهه 40 میلادی را گوش دهید، به موسیقی کلاسیک علاقه‌مندید و یا دوست دارید موسیقی فیلم ها را در خلوت خود گوش کنید، اسپاتیفای گزینه ایده‌آلی برایتان خواهد بود. اسپاتیفای همچنین یک الگوریتم پیچیده دارد که بر اساس تاریخچه موسیقی‌هایی که گوش داده‌اید، موسیقی‌های جدیدی را به شما پیشنهاد می‌کند. این الگوریتم همچنین در معرفی ایستگاه‌های رادیویی و لیست موسیقی ها به افراد نیز موفق عمل کرده است.

تعداد بسیار زیادی پادکست در اسپاتیفای وجود دارد. اگر شما دوست دارید به داستان های مربوط به جرایم حقیقی گوش کنید و یا مایلید گفتگوهایی در باب تکنولوژی را دنبال کنید، می توانید به کتابخانه گسترده اسپاتیفای مراجعه کنید. در حقیقت، کمپانی اسپاتیفای بودجه قابل توجهی را بر روی گسترش محتوای پادکست خود سرمایه گذاری کرده است و شبکه های پادکست معروف مانند، Gimlet Media و Parcast را نیز خریداری کرده است. این کمپانی همچنین بیش از 100 میلیون دلار را به یک قرار داد چند ساله منحصر به فرد با Joe Rogan Experience اختصاص داده است.

علاوه بر موارد فوق، استفاده از اسپاتیفای کاملا رایگان است. این سرویس همچنین یک نسخه پرمیوم دارد اما شما می توانید از نسخه رایگان و دارای تبلیغات این پلتفرم، بدون پرداخت حتی یک سنت، نیز استفاده کنید. برای انکه با تفاوت های میان این دو گزینه بیشتر آشنا شوید، بخش های مربوط به اسپاتیفای رایگان و پرمیوم این مقاله را مطالعه کنید.

آیا استفاده از اسپاتیفای رایگان است؟

نسخه ابتدایی و دارای تبلیغات اسپاتیفای کاملا رایگان است. این نسخه دسترسی نامحدود به کاتالوگ‌های کاملی از فایل‌های موسیقی و پادکست‌ها را در اختیارتان قرار می‌دهد، اما رایگان بودن این نسخه اشکالاتی نیز به همراه دارد.

مهم ترین مشکل نسخه مجانی این پلتفرم، تعداد زیاد تبلیغات است. این امر می تواند به ویژه در مهمانی ها یک مشکل بزرگ باشد. تعداد دفعاتی که می توانید ترک های موسیقی را رد کنید نیز در نسخه رایگان محدود می باشد. همچنین کیفیت صدا در نسخه رایگان کمی پایین تر (160 کیلوبیت در ثانیه) است.

چرا استفاده از اسپاتیفای پرمیوم بهتر است؟

ثبت نام برای نسخه پرمیوم اسپاتیفای می تواند شما را از شر تبلیغات خلاص کند. با این حال نسخه پولی اسپاتیفای مزایای دیگری نیز دارد. در ادامه برخی از ویژگی های مهم نسخه پرمیوم اسپاتیفای را بررسی می کنیم:

  • بدون هیچ گونه تبلیغات: بنرهای تبلیغاتی و یا تبلیغ های گویا برای شما پخش نمی شوند.
  • کیفیت بهتر صدا: کیفیت صدا در نسخه پرمیوم اسپاتیفای 320 کیلوبایت در ثانیه است.
  • امکان دانلود آهنگ‌ها: نسخه پرمیوم اسپاتیفای به شما اجازه می دهد که آهنگ های محبوب خود را دانلود کنید تا در حالت آفلاین نیز بتوانید به آن ها گوش دهید. با این حال توجه داشته باشید که در صورت کنسل کردن اشتراک خود، دیگر به این آهنگ ها دسترسی نخواهید داشت.
  • امکان رد کردن نامحدود آهنگ‌ها: در نسخه پرمیوم شما می توانید هر چند بار که دوست دارید آهنگ ها را رد کنید و هیچ اجباری برای تغییر ترتیب پخش آهنگ ها وجود ندارد. نسخه مجانی اسپاتیفای ترتیب آهنگ ها در یک لیست را تغییر می دهد و حتی خود، آهنگ هایی را به لیست اضافه می کند. این در حالی است که در هر ساعت، تنها شش بار فرصت رد کردن آهنگ ها را دارید. باید توجه داشت که این شرایط تنها برای اپلیکیشن های موبایل صادق است. در نسخه پرمیوم شما کنترل بیشتری بر آنچه که گوش می کنید، دارید.
  • دسترسی به Hulu: این ویژگی تنها برای کاربران ساکن آمریکا وجود دارد.

اسپاتیفای چگونه کار می‌کند؟

برنامه اسپاتیفای چیست

اگر تا به حال از این پلتفرم استفاده نکرده اید، می توانید از همین امروز شروع کنید. برای امتحان امکانات اسپاتیفای تنها به اینترنت و یک حساب کاربری در این پلتفرم نیاز دارید. برای ایجاد یک حساب کاربری در اسپاتیفای باید:

  • از طریق کامپیوتر یا مرورگر موبایل خود، وارد صفحه ثبت نام اسپاتیفای شوید. در این بخش باید یک آدرس ایمیل معتبر را وارد کنید، یک پسورد برای خود بسازید و یک نام کاربری برای خود انتخاب کنید. شما همچنین باید اطلاعات مربوط به سال و روز تولد و همچنین جنسیت خود را مشخص کنید. پس از تکمیل این اطلاعات بر روی دکمه سبز رنگ Sign up کلیک کنید.
  • نوع حساب کاربری خود را تعیین کنید. اگر به تازگی به جمع کاربران اسپاتیفای اضافه شده اید، می توانید نسخه پرمیوم را به مدت سه ماه به صورت مجانی امتحان کنید. بهتر است از این امتیاز استفاده کنید و با ویژگی های بیشتر این پلتفرم که معمولا در نسخه مجانی ارائه نمی شوند، آشنا شوید.
  • در نهایت نیز اپلیکیشن رایگان اسپاتیفای را دانلود کرده و آن را در دستگاه خود نصب کنید. این اپلیکیشن نسخه اندروید، iOS و همچنین یک نسخه برای دسکتاپ دارد. پس از دانلود اپلیکیشن اسپاتیفای، می‌توانید گوش دادن به موسیقی مورد علاقه خود را آغاز کنید. تاریخچه موسیقی‌های گوش داده شده و لیست موسیقی های شما نیز در تمام دستگاه هایی که اسپاتیفای را در آن‌ها دانلود کرده‌اید، ذخیره خواهند شد. امکان گوش دادن به اسپاتیفای به صورت مستقیم از نسخه مرورگر وبسایت نیز وجود دارد.

بررسی پلی‌لیست ها و موزیک‌های اسپاتیفای

کاربرد نرم افزار spotify

چگونه می توان آهنگ ها و پادکست های جذاب را در اسپاتیفای پیدا کرد؟ زمانی که حساب کاربری خود در اسپاتیفای را راه اندازی کردید، می توانید موسیقی ها و پادکست های محبوب خود را در صفحه اصلی حساب کاربریتان پیدا کنید. شما می توانید لیست های موسیقی محبوب را بررسی کنید؛ جدیدترین و پرطرفدار ترین موسیقی ها در کشورتان را پخش کنید و از بسیاری از امکانات دیگر که با کمک این پلتفرم در دسترستان قرار دارند، استفاده کنید.

در بخش های پایین تر صفحه اصلی، لیست های موسیقی برای حالت های روحی مختلف (شاد، غمگین، رقص و ..)، آلبوم های محبوب، آهنگ‌های پرطرفدار و پادکست‌ها قرار دارند.

هرچقدر به موسیقی بیشتری در اسپاتیفای گوش دهید، تجربه شما در این پلتفرم بیشتر شخصی‌سازی خواهد شد.  زمانی که برای مدت زمان طولانی به اسپاتیفای گوش دادید، یک بخش تحت عنوان Recently Played  برایتان تشکیل می شود که آهنگ ها و پادکست هایی که چندین بار آن ها را پخش کرده اید، در آن قرار دارند.

همچنین یک لیست تحت عنوان Based on your recent listening برایتان ایجاد می شود که توصیه های اسپاتیفای بر مبنای موسیقی هایی است که قبل گوش داده اید. بخش Heavy rotation آهنگ هایی است که بیش از سایرین آن ها را پخش کرده اید. Daily Mix playlist نیز بر اساس آهنگ هایی که گوش داده اید، برایتان ایجاد می شود. شما می توانید تمامی این لیست ها را در بخش Made for you در صفحه اصلی اسپاتیفای خود، پیدا کنید.

اگر لیست های موسیقی که به صورت خودکار برایتان ایجاد شده‌اند را دوست ندارید، می توانید لیست موسیقی خودتان را به راحتی ایجاد کنید. ایجاد چنین لیستی بسیار آسان است. در نسخه دسکتاپ اسپاتیفای و در منوی کنار صفحه بر روی گزینه Create Playlist کلیک کنید. شما می توانید این کار را با وارد شدن به اپلیکیشن اسپاتیفای و مرور بخش  Your library نیز انجام دهید.

 مطمئن شوید که نام مناسبی را برای لیست موسیقی خود انتخاب می کنید، چرا که ممکن است بر اساس همین نام گذاری نیز آهنگ هایی به شما پیشنهاد شود. به عنوان مثال، اگر اسم لیست آهنگ های خود را “کلاسیک” بگذارید، اسپاتیفای آهنگ های کلاسیک بتهوون و باخ را هم به شما پیشنهاد می کند.

برنامه اسپاتیفای چیست

نگران پیدا کردن تک تک آهنگ هایی که می خواهید به این لیست اضافه کنید نباشید. شما می توانید هر زمان که بخواهید، آهنگ های بیشتری را به این لیست اضافه کنید. کافی است بر روی گزینه سه نقطه ای که در زیر آهنگ جدید ظاهر می شود، کلیک کنید و از منوی باز شده، عبارت Add to Playlist را  اضافه کنید.

اگر از گوش دادن به لیست های موسیقی که دیگران ایجاد کرده اند لذت می برید، کافی است لیست مربوطه را لایک کنید (ضربه زدن بر روی آیکون قلب شکل) تا این لیست در بخش Playlist اکانت شما ظاهر شود.

اگر علاقه‌ای به ایجاد لیست های موسیقی ندارید، می توانید با لایک کردن آهنگ هایی که دوست دارید آن ها را به صورت اتوماتیک وارد Liked songs کنید. دنبال کردن هنرمندان به صورت مستقیم نیز یک راه حل دیگر برای دسترسی سریع به آهنگ های آن ها است. با دنبال کردن هنرمندان، زمانی که موسیقی یا ترک جدیدی بیرون بیاید خیلی سریع باخبر خواهید شد.

دریافت اسپاتیفای پرمیوم چقدر هزینه دارد؟

نسخه دارای تبلیغات اسپاتیفای رایگان است و پرداخت ماهانه 9.99 دلار در آمریکا، یا 9.99 پوند در انگلیس و یا 9.99 یورو در اروپا برای نسخه پرمیوم مورد نیاز است. پرداخت سالانه برای نسخه پرمیوم هیچ تخفیفی در بر ندارد اما شما می توانید با انتخاب نسخه پرمیوم Family، هزینه کمتری بپردازید. هزینه نسخه فمیلی اسپاتیفای 14.99 دلار در ماه برای شش اکانت پرمیوم جداگانه است که افراد خانواده در یک خانه می‌توانند از آن استفاده کنند. دانش آموزان و دانشجویان نیز از پنجاه درصد تخفیف بهره‌مند می‌شوند.

لازم به ذکر است که شما لازم تا این هزینه گزاف برای تهیه اشتراک اسپاتیفای بپردازید. شرکت جک‌بلک با هزینه‌ای کاملا به صرفه برای شما این اشتراک را تهیه می‌نماید.

آیا دسترسی به Hulu از طریق اسپاتیفای ممکن است؟

اگر ساکن کشور آمریکا هستید، دریافت نسخه پرمیوم اسپاتیفای به شما اجازه دسترسی رایگان به نسخه دارای تبلیغات Hulu را نیز میدهد. این به معنای پس انداز 5.99 دلار در ماه می باشد.

مشکل بزرگ اکانت اسپاتیفای رایگان و امکانات اسپاتیفای پرمیوم

در آگوست 2020 یک باگ در نسخه رایگان اسپاتیفای به وجود آمد که به کاربران اجازه می داد تعداد نامحدودی از اهنگ ها را رد کنند، به برخی از مجموعه‌های خاص از آهنگ‌ها دسترسی پیدا کنند و بدون مزاحمت تبلیغات، هم در گوشی های همراه و هم در نسخه مربوط به کامپیوترهای شخصی، آهنگ های مورد علاقه خود را گوش کنند. این باگ، در واقع نسخه رایگان اسپاتیفای را به نسخه پولی آن تبدیل کرده بود؛ با این تفاوت که کاربران اجازه دانلود موسیقی را نداشتند.

 بدیهی است که این اشکال موقتی بود و در طولانی مدت ادامه پیدا نکرد.

میزان درآمد هنرمندان در سرویس‌های استریم مختلف

اگر می خواهید از طریق گوش دادن به موسیقی هنرمند محبوب خود، از او حمایت کنید، گزینه پرمیوم اسپاتیفای انتخاب ایده‌الی برای شما خواهد بود. در جدول زیر، هزینه ای که اسپاتیفای به ازای هر استریم (پخش قطعه) به هنرمندان مختلف پرداخت می‌کند، گزارش شده است:

ارائه دهنده خدمات دیجیتال هزینه به ازای هر استریم
Qobuz $0.04390
Peloton $0.04036
iHeartRadio $0.01426
Amazon Unlimited $0.01175
24/7 Entertainment GmbH $0.01050
YouTube Red $0.00948
Tidal $0.00927
Deezer $0.00567
Google Play $0.00543
Apple $0.00495
KKBox $0.00435
Amazon Digital Services Inc. $0.00395
Spotify $0.00331
Yandex LLC $0.00051
YouTube Content ID $0.00028

آیا اسپاتیفای در کشور من قابل دسترسی است؟

اسپاتیفای چیست

بر خلاف سایر نمونه های مشابه در بازار، اسپاتیفای در بسیاری از کشورها در سراسر دنیا قابل دسترسی است. با این حال ساکنان کره جنوبی و روسیه به خدمات این پلتفرم دسترسی ندارند. شما می توانید لیست کاملی از کشورهای تحت پوشش را این لینک مشاهده کنید.

جایگزین‌های اسپاتیفای

در حالی که اسپاتیفای همچنان به عنوان یکی از محبوب ترین پلتفرم های پخش موسیقی آنلاین در جهان شناخته می شود، اما تنها گزینه موجود نیست. امروزه نسخه های مشابه بسیاری از این پلتفرم در دنیا وجود دارد و برخی از آنها امکانات بیشتری دارند و کاتالوگ های وسیع تری از موسیقی را ارائه می کنند.

در ادامه برخی از مهم ترین و کاربردی ترین نسخه های مشابه اسپاتیفای را در کنار دلایلی که آن ها را به یکی از انتخاب های برتر تبدیل می کند، ارائه خواهیم داد.

اپل موزیک (Apple Music)

اسپاتیفای یا اپل موزیک

Apple Music و اسپاتیفای دو گزینه برتر در صنعت پخش موسیقی آنلاین هستند و هر دو امکانات بسیار زیادی را در اختیار کاربران خود قرار می دهند. اگرچه نسخه رایگان اپل موزیک بسیار محدود است، اما نسخه پرمیوم آن امکان دسترسی به بیش از 50 میلیون آهنگ را فراهم می کند و شما می توانید از طریق iCloud به این فایل ها دسترسی داشته باشید.

قیمت نسخه پرمیوم اپل موزیک بسیار مشابه اسپاتیفای است.

یوتیوب موزیک (YouTube Music)

اسپاتیفای یا یوتیوب موزیک

YouTube Music یک انتخاب به مراتب جدیدتر است. پس از کنار گذاشتن Google Play Music، یوتیوب موزیک به عنوان سرویس اصلی پخش موسیقی آنلاین گوگل معرفی شده است. مانند اسپاتیفای، یوتیوب موزیک هم یک نسخه مجانی و دارای تبلیغات را ارائه می کند.

مزیت اصلی یوتیوب موزیک، امکان پیدا کردن آهنگ های کمیاب و میکس های بسیار جذاب و نادری از آهنگ های جدید و قدیم در این پلتفرم است. همانطور که از گوگل انتظار می رود، الگوریتم توصیه آهنگ ها در یوتیوب موزیک نیز بسیار موفق است. این پلتفرم بهترین مکان برای پیدا کردن موسیقی های جدیدی است که قبلا هیچ گاه آن ها را نشنیده اید.

تیدال (Tidal)

اسپاتیفای یا تیدال

Tidal برای آن دسته از افرادی که به کیفیت صدا بسیار اهمیت می دهند، انتخاب مناسبی است. این پلتفرم در سطح “Master Quality Authenticated” کار می کند و شما در خلال گوش دادن به فایل های موسیقی محبوبتان، کیفیت بسیار بالایی را تجربه خواهید کرد. توجه داشته باشید که تمام فایل های موسیقی در این پلتفرم چنین کیفیت بالایی ندارند.

 مهمترین مزیت پلتفرم Tidal، کاتالوگ ویدئوهایی است که در این پلتفرم وجود دارد. تیدال بیش از 250 هزار ویدو را داراست که شامل موزیک ویدیوها، کنسرت ها و مستند های مربوط به موسیقی است. بسیاری از این فایل ها به صورت انحصاری برای Tidal تولید شده اند.

رایگان یا پولی، شما می توانید به صورت یکسان از خدمات اجتماعی اسپاتیفای لذت ببرید!

موسیقی یکی از شکل های هنر اجتماعی است اما شرایط نسبت به چند سال گذشته تغییرات بسیار زیادی کرده است. در دنیای مدرن ما، مردم هنوز هم برای گوش دادن به موسیقی دور هم جمع می شوند. به اشتراک گذاری لحظات و لذت از موسیقی بسیار جذاب و شگفت انگیز است و این امر زمینه ساز بسیاری از خدمات اجتماعی شده است که اسپاتیفای در اختیار کاربران خود قرار می دهد.

اسپاتیفای ابزار مختلفی را در پلتفرم خود تعبیه کرده است و به اشتراک گذاری موسیقی را میان کاربران خود ترویج می کند. برای به اشتراک گذاری موسیقی محبوب خود با دوستان و اعضای خانواده تان، نیازی به خرید اکانت اسپاتیفای پرمیوم ندارید.

سوالات متداول

آیا می توان نام حساب کاربری خود را در اسپاتیفای تغییر داد؟

شما نمی توانید نام کاربری خود در اسپاتیفای را تغییر دهید اما می توانید نام به نمایش گذاشته شده را تغییر دهید. برای انجام این کار به بخش Home مراجعه کنید و سپس وارد Settings شوید. بر روی گزینه View Profile کلیک کرده و گزینه edit profile را انتخاب کنید. شما می توانید در این بخش با کلیک کردن بر روی نام به نمایش گذاشته شده خود، آن را تغییر دهید.

آیا می توان به صورت آفلاین از اسپاتیفای استفاده کرد؟

اگر نسخه پرمیوم اسپاتیفای را داشته باشید، می توانید آهنگ ها و لیست های موسیقی را دانلود کنید تا در حالت آفلاین به آن ها گوش دهید.

ایا ممکن است اسپاتیفای من هک شود؟

بله

اسپاتیفای چه میزان دیتا مصرف می کند؟

اسپاتیفای مقدار خیلی کمی دیتا مصرف می کند. اگر کیفیت صدای معمولی را انتخاب کنید، این پلتفرم 96 kbps مصرف خواهد کرد. این بدان معناست که برای مصرف یک گیگابایت، باید 23.1 ساعت موسیقی گوش دهید.

ایا اسپاتیفای مجهز به قفل کودک است؟

بله. اگر از نسخه پرمیوم خانوادگی این پلتفرم استفاده کنید، می توانید خیلی سریع و راحت فیلترهایی را برای کودکانتان تعیین کنید.

صاحب اسپاتیفای کیست؟

از سال 2018 به این سمت، اسپاتیفای بارها معامله شده است اما بر اساس گزارش های منتشر شده در سال 2020، بیشترین سهام این مجموعه از آن آقایان دنیل اک، مارتین لورنزو، بیلی گیفورد و شرکت‌های Tencent Holdings Ltd.، Morgan Stanley و T.Rowe Price Associate بوده است. در پایان سال 2019 این افراد صاحب چیزی در حدود 65 درصد از شرکت بودند.

آیا اسپاتیفای سودآور است؟

اسپاتیفای اولین سود سهام خود را در سال 2019 عرضه کرد اما نتوانست با وجود سرمایه گذاری مداوم و رشد، موقعیت خود را تثبیت کند.

آیا می توان متن آهنگ ها را در اسپاتیفای داشت؟

بله. پس از همکاری اسپاتیفای با مجموعه Genius، شما می توانید متن بسیاری از موسیقی های موجود در این پلتفرم را همزمان با گوش دادن به آن ها داشته باشید. کافی است بر روی منوی Now Playing در پایین صفحه کلیک کرده و به پایین صفحه بروید. افکت های نمایش متن موسیقی ها نیز به صورت انحصاری برای اسپاتیفای طراحی شده اند.

آیا اسپاتیفای کتاب های صوتی نیز دارد؟

بله اما پیدا کردن این فایل ها بسیار دشوار است. در حال حاضر هیچ کاتالوگی برای کتاب های صوتی وجود ندارد و آن ها در لیست ‌ای پخش مختلفی قرار دارند. شما می‌توانید این لیست‌های پخش را پیدا کرده و کتاب های صوتی را در داخل آن ها بیابید. همچنین جستجوی مستقیم عنوان کتاب می‌تواند به شما در پیدا کردن نسخه صوتی آن، کمک کند.

2 دیدگاه در “Spotify چیست و چگونه کار می‌کند؟

  1. علی گفت:

    سلام spotify یعنی چه؟

    1. سامان مرتضوی گفت:

      سلام وقت بخیر اسپاتیفای معنایی در دیکشنری ندارد. Spotify یک شرکت ارائه‌دهنده خدمات پخش موسیقی، پادکست و ویدئو است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده − شش =