متفرقه

۱۸ روش افزایش امنیت اکانت جیمیل

افزایش امنیت حساب جیمیل

افزایش امنیت حساب جیمیل بهترین راه برای حفاظت از اطلاعات به‌حساب می‌آید. فرقی نمی‌کند شما مدیر اجرایی یک شرکت باشید یا یک کاربر معمولی، در هر صورت باید به امنیت حساب جیمیل خود توجه کنید. خوشبختانه در حال حاضر با طی کردن چند مرحله ساده می‌توانید امنیت حساب خود را تا حد زیادی افزایش دهید.

خوشبختانه، چند مرحله ساده (و چند مرحله پیچیده) وجود دارد که می تواند امنیت جیمیل شما را تا حد زیادی افزایش دهد.

فهرست محتوا پنهان

جیمیل چقدر امن است؟

بهتر است بحث خود را با بررسی امن بودن حساب جیمیل آغاز کنیم. همه ایمیل‌های شما در یکی از مراکز داده گوگل ذخیره می‌شوند. با این که گوگل دقیقاً اقدامات و امکانات امنیتی خود را فاش نمی‌کند، اما می‌توانید اطمینان داشته باشید که این ذخیره سازی کاملاً ایمن است.

 البته همیشه احتمال بروز نوعی نقص در سیستم وجود دارد. مثلاً ممکن است یک هکر به هزاران و یا حتی میلیون‌ها ایمیل دسترسی پیدا کند. اما این موضوع چیزی نیست که بتوانید آن را کنترل کنید، پس لازم نیست فکر و انرژی خود را صرف آن کنید.

گاهی نیز ممکن است امنیت جیمیل شما از جانب کاربران دیگر به خطر بیفتد. در این صورت لازم است یک رمز عبور قوی برای حساب خود تعریف کنید و به واسطه روش‌های مختلف امنیت حساب خود را افزایش دهید. گاهی فراموش کردن Log out کردن از یک رایانه عمومی برای به خطر انداختن یکپارچگی حساب شما کافیست.

در ادامه به شیوه‌های مختلف بالا بردن امنیت اکانت جیمیل می‌پردازیم.

۱۷ راه افزایش امنیت جیمیل

خوشبختانه گوگل ده‌ها ویژگی مختلف برای بهبود امنیت جیمیل ارائه می‌کند. به‌علاوه، آپشن های زیادی وجود دارد که می‌توانید برای جلوگیری از به خطر افتادن اطلاعات حساب خود از آن ها استفاده کنید.

در این باره به نکات زیر توجه کنید:

۱- اجازه ندهید که بدافزارها به سیستم شما راه پیدا کنند.

اگر دستگاه شما به بدافزار آلوده باشد نمی‌توان انتظار داشت که امنیت جیمیل شما حفظ شود. اگرچه انواع مختلفی از بدافزارها وجود دارند، اما بیشتر آن‌ها پتانسیل این را دارند که اطلاعات ورودی شما را از دستگاهتان استخراج کرده و نشر دهند.

رایج‌ترین این نرم‌افزارها معمولاً جاسوس افزارهایی هستند که برای ردیابی فعالیت‌های شما طراحی شده اند. اگر با نرم افزارهای جاسوسی روی رایانه خود وارد جیمیل شوید، یک هکر از راه دور می‌تواند به راحتی موارد امنیتی لازم برای ورود به حساب را تشخیص داده و حساب شما را کنترل کند.

بنابراین اولین کار شما این است که رایانه خود را از بدافزارها پاک نگه دارید. راه های زیادی برای انجام این کار وجود دارد، از جمله نصب یک برنامه آنتی ویروس، استفاده از فایروال و اجتناب از منابع مشکوک در اینترنت.

گوگل ادموب (Google Admob) چیست؟ نحوه کسب درآمد از آن
بخوانید!

۲- یک چکاپ امنیتی انجام دهید.

گوگل به طور جدی تمایل دارد تا جیمیل شما را ایمن نگه دارد. بنابراین ‌یک چکاپ امنیتی رایگان را ارائه می‌دهد که می‌توانید از آن استفاده کنید. این چکاپ به شما کمک نمی‌کند که حساب خود را به طور مداوم ایمن نگه دارید. اما اگر موارد مشکوکی را شناسایی کند، به شما هشدار می‌دهد.

همچنین اگر پس از چکاپ هیچ مشکلی مشاهده نشود، این موضوع را نیز به شما اطلاع می‌دهد. در این قسمت می‌توانید ببینید که در حال حاضر چند دستگاه به حساب شما وارد شده است.

آیا اخیرا “رویدادهای امنیتی” (Security events) وجود داشته است؟ چند روش ورود به سیستم و بازیابی دارید (که جلوتر به آن خواهیم پرداخت) و در حال حاضر چه مقدار دسترسی به اشخاص ثالث اعطا کرده‌اید؟

افزایش امنیت حساب gmail

۳- یک رمز عبور قوی برای حساب جیمیل تعریف کنید.

حتی اگر می‌دانید رمز عبور قوی چه ویژگی‌هایی دارد، بهتر است با خواندن ادامه این مطلب از صحت دانسته های خود مطمئن شوید. رمزهای عبور قوی شامل ترکیبی از انواع مختلف کاراکترها از جمله حروف بزرگ، حروف کوچک، اعداد و نمادهای خاص (مثل *&^%$#@) است.

 اما به صرف داشتن این ویژگی ها نمی‌توان گفت که یک رمز عبور قوی است. پس لازم است شما ترکیبی از کاراکترهایی را مورد استفاده قرار دهید که حدس زدن آن‌ها دشوار است (به عنوان مثال تاریخ تولد خود را درج نکنید و صرفا ! در انتهای آن قرار دهید!). همچنین هرچه تعداد کاراکترهای بیشتری در رمز عبور خود داشته باشید، رمز عبور قوی‌تری خواهید داشت.

هر کاراکتر جدید باعث می‌شود که حدس زدن رمز عبور شما یک پله سخت‌تر شود. پس از تعداد زیادی کاراکتر از جمله حروف بزرگ، حروف کوچک، اعداد و نمادها استفاده کنید و سعی کنید هیچ الگوی ساده‌ای (مثل توالی ترسناک اعداد: ۱۲۳۴) را در نظر نگیرید. حتی از قسمت‌های مختلف نام یا تاریخ تولد خود استفاده نکنید؛ زیرا این موارد به‌راحتی حدس زده می‌شوند.

بالا بردن امنیت اکانت gmail

۴- رمز عبور جیمیل خود را مرتباً تغییر دهید.

انتخاب یک رمز عبور قوی و استفاده از آن در حساب‌های جیمیل خود می‌تواند امنیت تمام حساب‌ها را به خطر بیندازد. پس لازم است مطمئن شوید که یک رمز عبور متفاوت را برای هر حساب مورد استفاده قرار می‌دهید.

همچنین لازم است برنامه ریزی کنید که رمز عبور جیمیل خود را به صورت دوره‌ای آپدیت کنید. اگر یک کاربر معمولی هستید، می‌توانید تعویض رمز عبور را به‌صورت سالانه انجام دهید. اما اگر اطلاعات مرتبط با شرکت و بیزینس شما متصل به جیمیل است، بهتر است هر سه ماه یک‌بار رمز عبور حساب خود را تعویض نمایید.

بالا بردن امنیت اکانت جیمیل

۵- اجازه ندهید کسی به رمز عبورتان دسترسی داشته باشد.

هیچ‌گاه گوگل از شما نمی‌خواهد که رمز عبورتان را برایش ارسال کنید. فقط در زمان ورود به اکانت خود لازم است رمز عبور خود را وارد کنید. اما اگر به هر دلیلی ایمیلی دریافت کردید که از شما رمز عبور خواست، آن را نادیده بگیرید.

 حتی اگر به نظرتان آمد که این ایمیل مستقیماً از طرف گوگل ارسال شده است. این عمل فیشینگ نامیده می‌شود و یک تاکتیک رایج است که توسط هکرها مورد استفاده قرار می‌گیرد تا بتوانند به‌راحتی به‌حساب شما دسترسی پیدا کنند.

۶ روش کسب درآمد از گوگل ادسنس
بخوانید!

۶- احراز هویت دو مرحله‌ای جیمیل را فعال کنید.

گوگل به کاربران این امکان را می‌دهد که برای حساب جیمیل خود تایید دو مرحله‌ای را فعال کنند. این روش سبب می‌شود که جعل کردن اطلاعات امنیتی شما برای دسترسی به حسابتان سخت‌تر از حالت عادی باشد. می‌توانید از اینجا شروع کنید.

اولین عامل در تایید دو مرحله ای، رمز عبور شماست و عامل دوم نیز برخی اطلاعات دیگر است که قبل از دسترسی به حساب خود باید آن‌ها را وارد نمایید. حتی می‌توانید تنظیم کنید که برای ورود به حساب برای شما یک کد تایید به تلفن همراهتان ارسال شود. همچنین استفاده از یک کلید امنیتی USB می‌تواند نتیجه خوبی به جهت افزایش امنیت به همراه داشته باشد.

فعال کردن این روش سبب می‌شود که ورود شما به حسابتان چند ثانیه بیشتر طول بکشد. اما عملاً تضمین می‌کند که هیچ کس نمی‌تواند بدون اجازه شما به حسابتان دسترسی داشته باشد. در ضمن هر زمان می‌توانید نسبت به غیرفعال کردن این قابلیت اقدام کنید. این مورد یکی از مهمترین شیوه های افزایش امنیت در جیمیل به حساب می آید.

 راه های افزایش امنیت جیمیل

۷- گزینه‌های بازیابی حساب را آپدیت کنید.

در صورتی که احتمال می‌دهید حساب شما در آینده به خطر بیفتد، لازم است از یک برنامه بکاپ‌گیری قوی استفاده کنید که به شما این امکان را بدهد که در مواقع لزوم به بازیابی حسابتان بپردازید. گوگل چند گزینه مختلف را بدین منظور ایجاد نموده است.

شما می‌توانید به‌واسطه شماره تلفن همراه و یا یک حساب ایمیل ثانویه برای بازیابی حساب خود اقدام کنید. اگر دسترسی شما به خطر بیفتد، می‌توانید به‌وسیله این روش‌های ثانویه، هویت خود را تایید کرده و نسبت به بازگرداندن حسابتان اقدام نمایید. استفاده از چند نسخه بکاپ می‌تواند امنیت حسابتان را به شکل قابل‌توجهی افزایش دهد.

برای این کار می‌توانید در بخش “Accounts” و منوی تنظیمات “گزینه‌های بازیابی رمز عبور” (“Change password recovery options” ) را تغییر داده و اطلاعات Backup خود را آپدیت کنید. لازم است در این قسمت یک آدرس ایمیل و شماره تلفن وارد کنید تا در صورت فراموش کردن رمز عبور و یا سایر اطلاعات امنیتی بتوانید آن‌ها را با سهولت بیشتری بازیابی نمایید.

 ضمنا لازم است این اطلاعات را به‌روز نگه دارید؛ چون نمی‌دانید چه زمانی به کارتان می‌آید.

نحوه افزایش امنیت جیمیل

۸- نوتیفیکشن‌های فعالیت حسابتان را بررسی کنید.

اگر گوگل مواردی از “Suspicious activity” یا همان فعالیت مشکوک را تشخیص دهد، با توجه به اولویت‌های شما از طریق یکی از روش‌های ثانویه که انتخاب کرده‌اید، شما را مطلع می‌کند. مثلاً برایتان یک پیام متنی ارسال می‌کند.

“Suspicious activity” می‌تواند به این معنا باشد که یک ورود، تغییر رمز و یا ارسال ایمیل با الگوی ناآشنا اتفاق افتاده و سبب حساسیت سیستم شده است. اگر به هر دلیلی یکی از این هشدارها را دریافت کردید، سریعاً نسبت به بررسی آن اقدام کنید.

در این مواقع لازم است که فرایند بازیابی‌حساب را شروع کرده و بلافاصله رمز عبور خود را تغییر دهید. این احتمال وجود دارد که این یک هشدار اشتباه باشد، اما ارزش ریسک کردن را ندارد.

گوگل ویس چیست؟ آموزش استفاده از گوگل ویس
بخوانید!

۹- به گزارش آخرین فعالیت جیمیل خود توجه کنید.

در سمت راست پایین پنجره دسکتاپ گزینه‌ای خواهید دید که آخرین زمان دسترسی به حسابتان را نشان می‌دهد. بهتر است هر زمان که وارد حساب خود می‌شوید این گزینه را مشاهده کنید. بدین شیوه می‌توانید از این موضوع مطلع شوید که آیا فعالیت مشکوکی در حسابتان رخ‌داده است یا خیر. همچنین می‌توانید بر روی گزینه “detail” کلیک کنید تا اطلاعات دقیق‌تری پیرامون نحوه و مدت زمان استفاده از حساب جیمیل و دستگاه وارد شده به حساب خود دریافت کنید.

روش افزایش امنیت جیمیل

۱۰- مرورگر و سیستم عامل خود را مرتباً آپدیت کنید.

تقریباً هر تکنولوژی و فناوری دارای نقص و باگ‌های مختلف است اما توسعه دهندگان به شکل شبانه‌روزی تلاش می‌کنند تا این نقایص را پیدا کرده و اصلاح نمایند. به همین دلیل است که از طرف شرکت سازنده به‌روزرسانی های دوره‌ای برای کاربران ارسال می‌شود.

این اعلان ها را جدی بگیرید و دستگاه‌ها و نرم‌افزارهای خود را در اسرع وقت آپدیت کنید. این آپدیت‌ها را به عنوان راهی برای افزایش ایمنی سیستم خود در نظر بگیرید؛ زیرا در صورت عدم رفع باگ های امنیتی ممکن است ایمنی دستگاه شما به خطر بیفتد.

۱۱- تعداد دستگاه‌هایی را که در آن‌ها از حساب خود استفاده می‌کنید کاهش دهید.

بالا بردن امنیت اکانت جیمیل

اگر یک کاربر حرفه‌ای باشید قطعاً از چندین دستگاه مختلف نظیر رایانه محل کار، رایانه خانگی، تلفن هوشمند، لپ‌تاپ و تبلت برای اتصال به جیمیل استفاده می‌کنید. اما هرچه دستگاه‌های بیشتری را برای ورود به حساب خود مورد استفاده قرار دهید، آسیب پذیری حساب شما بیشتر خواهد شد. این موضوع می‌تواند سبب به خطر افتادن اطلاعات حساب کاربری شما شود.

به همین دلیل بهتر است دسترسی عادی به جیمیل خود را به یک یا دو دستگاه محدود کنید. همچنین اگر نیاز دارید که به وسیله یک دستگاه دیگر به حسابتان وارد شوید، پس از اتمام کار حتماً از حساب کاربری خارج شوید.

۱۲- دسترسی های دیگر را به حساب جیمیل قطع کنید.

بسیاری از اپلیکیشن ها هستند که برای مدیریت ایمیل مورد استفاده قرار می‌گیرند. استفاده از این برنامه ها می تواند وسوسه انگیز باشد. اما لازم است به این نکته توجه کنید که اکثر اپلیکیشن ها و برنامه‌های افزودنی باید از طریق اتصال API به حساب شما دسترسی پیدا کنند. اگر این برنامه ها معتبر باشند ایمنی شما را به خطر نمی اندازند. اما در صورت نامعتبر بودن برنامه و یا ضعف امنیتی آن (مثل ضعف در کانکشن API)، احتمالاً امنیت حساب شما با مشکل روبرو خواهد شد.

افزایش امنیت در جیمیل

۱۳- در هنگام استفاده از کامپیوترهای عمومی بیشتر احتیاط کنید.

توصیه ما این است که به طور کلی از وارد شدن به حساب جیمیل خود در یک دستگاه عمومی مثلاً کامپیوترهای موجود در کافی نت خودداری کنید. اما اگر مجبور هستید بدین شیوه از حسابتان استفاده کنید، مطمئن شوید که جوانب احتیاط را رعایت می‌کنید.

برای اینکه مطمئن شوید اطلاعات شما به هیچ وجه در مرورگر سیستم ذخیره نمی‌شود از “private browsing tab” استفاده نمایید و پس از اتمام کار به طور کامل از حساب کاربری‌تان خارج شوید و پنجره مرورگر را ببندید. اگر اطلاعات حساب کاربری شما بر روی یک کامپیوتر عمومی ذخیره شود، حساب شما به‌شدت در معرض خطر قرار می‌گیرد.

۱۴- برای حساب‌های جیمیل مهم از رمز عبور پیامکی استفاده کنید.

جیمیل گزینه‌های داخلی متفاوتی برای ایمن کردن حساب‌ها ایجاد کرده است. تنها کاری که باید انجام دهید این است که روی آیکون “lock/clock” در ردیف پایین آیکون‌ها در پنجره Compose کلیک کنید. بدین ترتیب می‌توانید از گزینه‌ی”Confidential mode” استفاده نمایید.

اولین گزینه در این بخش تنظیم یک رمز عبور برای ایمیل است. پس از فعال شدن می‌توانید رمز عبور را به هر شماره تلفنی که بخواهید ارسال کنید و برای مشاهده ایمیل و دسترسی به آن باید از این رمز عبور استفاده کنید.

این روش یک راه مفید برای ایمن کردن یک ایمیل شخصی (Individual Email) است.

افزایش امنیت حساب جیمیل

۱۵- از smart lock استفاده کنید.

Smart lock مجموعه‌ای از خدمات مختلف است که حساب‌ها و دستگاه‌های شما را امن‌تر نگه می‌دارد. اگر دستگاه اندروید و یا Chromebook دارید، می‌توانید بر اساس اتصالات بلوتوث nearby و یا تشخیص چهره، وقتی که دستگاهتان همراهتان نیست، آن را به طور خودکار قفل نگه دارید.

در گوگل کروم می‌توانید از Smart lock برای مدیریت بهتر رمزهای عبور آنلاین خود استفاده کنید.

۱۷- در advanced protection ثبت نام کنید.

جیمیل برای افرادی که می‌خواهند به شکل جدی به محافظت از حسابشان بپردازند، سرویس امنیتی را تحت عنوان “advanced protection” در نظر گرفته است. این سرویس برای سیاستمداران روزنامه نگاران و افراد با مشاغل حساس می‌تواند مؤثر واقع شود. به وسیله‌ی “advanced protection” می‌توانید یک کلید امنیتی مبتنی بر Ussd بسازید که به شما این امکان را می‌دهد که شیوه‌ای حتی امن‌تر از احراز هویت چند عاملی داشته باشید و مانع دسترسی افراد متفرقه به حسابتان شوید.

همچنین می‌توانید نحوه و زمان دسترسی برنامه‌های شخص ثالث به داده‌های Gmail خود را بطور انتخابی محدود کنید و هنگام پیگیری بازیابی حساب (account recovery)، از اقدامات وریفای اضافی (additional verification) استفاده کنید.

۶۴+ ایده پولساز کسب وکار در ایران برای درآمد دلاری و ریالی
بخوانید!

۱۸- افزونه هایی برای افزایش امنیت جیمیل

همچنین افزونه‌ها و برنامه‌هایی وجود دارند که می‌توانید برای بهبود امنیت جیمیل از آن‌ها استفاده کنید. به عنوان مثال secure gmail تمام ایمیل‌هایی را که ارسال و دریافت می‌کنید، رمزگذاری و رمزگشایی می‌کند و این عمل قبل از رسیدن اطلاعات به سرورهای گوگل انجام می‌شود.

 Ugly email نیز یک افزونه مرورگر است. هر زمان یک ایمیل دریافتی سعی می‌کند به شیوه ای رفتار شما را ردیابی کند، این افزونه شما را مطلع می کند.

ما نمی‌گوییم که این برنامه های شخص ثالث برای بهبود امنیت Gmail شما ضروری هستند، و اگر با یک جای ناشناس مراجعه کنید، ممکن است آسیب پذیری های بیشتری را به حساب خود وارد کنید. با این حال، برخی از عملکردهای عملی وجود دارد که می توانند امنیت شما را حتی بیشتر بهبود بخشند. فقط در صورتی که احساس می‌کنید حساب شما در معرض خطر فوق‌العاده بالایی قرار دارد، آنها را بررسی کنید.

نتیجه‌گیری

مطالب بسیاری مطرح شد که نحوه افزایش امنیت جیمیل را با ۱۷ روش مختلف شرح می‌دهد. توجه داشته باشید که به کارگیری روش افزایش امنیت جیمیل سبب می شود که با اطمینان خاطر بیشتر بتوانید از این بستر استفاده نمایید و نگران نفوذ به حساب و اطلاعات خود نباشید.

همچنین در صورتیکه نیاز به خرید جیمیل (با ریجن غیرایران یا به صورت انبوه) دارید می‌توانید از طریق صفحه مربوطه اقدام بفرمایید.

2 دیدگاه در “۱۸ روش افزایش امنیت اکانت جیمیل

  1. Eternity گفت:

    باسلام
    عالی بود شاید بگویم مطلب جامعی گذاشتید چون خودم‌ام Gmail را زیرا و رو کردم نتوانستیم چیز جدیدی پیدا کنم…
    باتشکر

    موفق هستید!

    1. سامان مرتضوی گفت:

      سلام
      خوشحالیم که براتون مفید واقع شد
      موفق باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج + 18 =