حساب ارزی

حساب ارزی کدام بانک بهتر است؟

حساب ارزی کدام بانک بهتر است

حساب ارزی چیست؟

حساب ارزی و یا سپرده ارزی را سپرده بدون مرز می‌نامند؛ زیرا امکان سپرده‌گذاری به صورت ارزهای مختلف در این نوع حساب امکان‌پذیر است و از این رو در انواع معاملات خارجی و در تجارت بین المللی کاربرد فراوانی دارد. امروزه و با افزایش سطح کیفی و کمی تجارت‌های بین المللی نیاز به یک حساب ارزی بین المللی بیش از پیش احساس می‌شود. با این حال متقاضیان حساب ارزی همواره با این پرسش مواجه هستند که حساب ارزی کدام بانک بهتر است؟

 از طرف دیگر سپرده ارزی راهی امن و قابل اطمینان برای افراد حقیقی و حقوقی، موسسات و سازمان‌های مختلف می‌باشد تا با سپرده‌گذاری سرمایه و دارایی خود، از کاهش ارزش آنها طی نوسانات ارزی و اقتصادی جلوگیری کرده باشند. بنابراین بانک‌های زیادی از طریق شعب ارزی خود، شرایط و امکاناتی را جهت باز کردن سپرده ارزی در اختیار مشتریان خود قرار داده‌اند.

علاوه‌بر بانک‌ها، کیف‌ پول‌های الکترونیکی زیادی مثل اکانت پی پال، PerfectMoney، WebMoney، اکانت اسکریل وجود دارند که بسیاری از افراد آن‌ها را جایگزین‌ بانک‌ها کرده‌اند.

در ادامه با بررسی شرایط افتتاح حساب ارزی در بانک‌های مختلف و نرخ سودی که طبق قوانین هر یک از بانک‌ها به انواع سپرده‌های ارزی تعلق می‌گیرد، به پاسخ سوال حساب ارزی کدام بانک بهتر است، خواهیم رسید.

حساب ارزی کدام بانک بهتر است؟

برای اینکه بدانیم حساب ارزی کدام بانک بهتر است، باید علاوه بر بررسی شرایط لازم برای افتتاح سپرده ارزی مانند میزان حداقل مبلغ مورد نیاز برای باز کردن حساب مورد نظر، میزان نرخ سود تعیین شده برای هر سپرده و نحوه پرداخت آن را در بانک‌های مختلف مقایسه کنیم.

همه بانک‌ها علاوه بر شرای کلی و عمومی که برای افتتاح حساب ارزی لازم است، میزان حداقل سرمایه‌ای را نیز برای سپرده ارزی مشخص کرده‌اند. در حالت کلی برای باز کردن سپرده دلاری در همه بانک‌ها باید حداقل 1000 دلار سرمایه داشته باشید. با این وجود باید در نظر داشته باشید که بسیاری از بانک‌ها در شرایط خود، الزام به افتتاح سپرده پس‌انداز برای واریز سود حساب ارزی را دارند و از آن جایی که برای باز کردن حساب پس‌انداز نیاز به مبلغ 100 دلار خواهید داشت، برای افتتاح حساب ارزی در برخی بانک‌ها نیاز به سرمایه 1100 دلاری دارید.

بهترین بانک برای حساب ارزی

از مهم‌ترین معیارهای افراد برای تصمیم‌گیری در مورد اینکه حساب ارزی کدام بانک بهتر است، میزان نرخ سود دریافتی می‌باشد. بانک اقتصاد نوین نرخ سود 2.5 درصد برای سپرده دلاری و 3.5 درصد برای سپرده یورویی در شش ماه در نظر گرفته است. سپرده‌گذاری در این بانک باید به صورت اسکناس باشد.

۱- بانک انصار سود حداکثر 2.5 درصد را برای سپرده‌های دلاری و یورویی در شش ماه تا یک سال پرداخت می‌کند و تسویه آن برای موجودی ارزی به صورت ارز و در غیر این صورت به صورت ریالی می‌باشد.

۲- بانک پارسیان علاوه بر پرداخت سود 4 درصد به صورت سالیانه، بازپرداخت و تسویه به صورت ارزی انجام می‌دهد.

۳- بانک پاسارگاد نیز برای سپرده‌های سه ماهه، شش ماهه و یک ساله به ترتیب سود 1، 3 و 5.5 درصد را تعیین کرده است.

نرخ سود مشخص شده از طرف بانک تجارت برای سپرده‌های ارزی حدود 3 درصد در هر سال است. همچنین این بانک تسویه ارزی را برای مشتریان خود تضمین کرده است.

۴- بانک سپه سود 0.25 درصد را برای سپرده‌های ارزی در این بانک پرداخت می‌کند و از طرفی در صورت کمبود ارز در بانک، تسویه ریالی انجام می‌دهد.

مزایای افتتاح حساب پی پال وریفای شده از آمریکا
بخوانید!

۵- بانک سرمایه نیز نرخ سود 3 درصد و 4 درصد را به ترتیب برای سپرده‌های سالانه دلاری و یورویی اعلام کرده است. به همین ترتیب بانک شهر نرخ 5 درصد و 4 درصد را برای سپرده دلاری و یورویی در نظر دارد.

نرخ سود تعیین شده از طرف بانک صادرات برای سپرده‌گذاری دلاری در شش ماه و یک سال به ترتیب 3 و 5 درصد می‌باشد. برای سپرده‌گذاری یورویی نیز نرخ 4.5 درصد اعلام شده است.

۶- بانک ملی برای حساب‌های ارزی مختلف شرایط متفاوتی را در نظر دارد؛ برای سپرده‌های دلاری در یک ماه سود ۲.۳۸ درصد، دو ماه ۲.۵ درصد، سه ماه ۲.۶۲ درصد، شش ماه ۳ درصد، ۹ ماه ۳.۵ درصد و یک سال سود ۵ درصد پرداخت می‌کند. به همین ترتیب برای سپرده‌های یورویی در مدت زمان‌های مذکور سود ۲.۱، ۲.۴، ۳، ۳.۳، ۳.۷۵ و ۴ درصد در نظر دارد.

نحوه پرداخت سود از طرف بانک‌ها نیز در انتخاب بهترین بانک برای حساب ارزی اهمیت دارد؛ بانک‌های سپه و صادرات در زمان سررسید اقدام به پرداخت سود می‌کنند. در حالی که بانک ملی و بانک ملت پرداخت سود ماهانه به ترتیب به صورت ارزی و ریالی دارند.

نتیجه‌گیری

افتتاح حساب ارزی یک کار عاقلانه برای کسانی‌ست که ارزهای خارجی خود نظیر دلار، یورو، پوند و درهم را در جای ناایمن منزل نگه می‌دارند. از مزایای حساب ارزی به جای نگهداری دارایی خود در منزل، می‌توان به ایمنی دربرابر اتش‌سوزی و سود سالیانه اشاره کرد. بهترین بانک برای حساب ارزی احتمالا بانک‌های بزرگی مثل بانک‌های ملی و ملت باشند که ریسک پایینی به دارایی شما وارد می‌کنند.

4 دیدگاه در “حساب ارزی کدام بانک بهتر است؟

  1. مسعود گفت:

    سپاس خوب بود

  2. شهرام دخت حسینی گفت:

    با سلام همه گفته های فوق درج شده متن بالا متین و صحیح است و لازم به یاد آوری است.که سپرده گذاران ارزی بامقدار ارز پایه ولی بصورت گسترده میتوانندسهمی نه چندان زیاد ولی اندک در چرخ اقتصادی کشور داشته باشند.

  3. مریم رعیئسی گفت:

    افغانستانی ها هم برای شنا سود زیادی دارند چون بیشر شان کشور های اروپایی هستن و برای خانواده خود حواله دارند و حساب ارزی برای دو طرف خوبه

  4. محمود خالصی گفت:

    حساب ارزی زمانی مفید است که دارنده آن بتواند در خارج کشور باآن حساب تراکنش ارزی داشته باشد‌وبدون حمل پول دریافت وپرداخت کندوبا بانک های دیگر تعامل وقرارداد پایاپای داشته باشدمانند شبکه شناب. علاوه بر این حساب ارزی منحصر به دلار یا درهم نباشدبلکه ارزهای معتبر دیگر از جمله یورو وپوند انگلیس وحتی یوان چین هم مهم ولازم است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 − دو =