سرور مجازی

AWS چیست؟ ۷ ویژگی دیتاسنتر AWS + آموزش استفاده

aws چیست

Aws یک شبکه قدرتمند سراسری متشکل از مراکز داده مختلف است که امکان دسترسی به این اطلاعات را با سرعتی بسیار زیاد فراهم می کند. با این حال این شبکه برای افراد تازه کار چندان ایده آل نیست. ما در این مقاله قصد داریم با معرفی این پلتفرم و آموزش Aws به شما کمک کنیم تا از خدمات آن به نحو احسنت بهره ببرید.

آیا گسترده بودن AWS به معنای خدمات بهترِ آن است؟

خدمات وب شرکت آمازون (Amazon Web Services به اختصار Aws) به عنوان یک سرویس ارائه دهنده (Infrastructure as a Service به اختصار IaaS) محاسبات ابری در جهان شناخته می شود. آمازون در حال حاضر یکی از شرکت های پیشرو در صنعت دیجیتال در جهان است. با فروش بیش از 200 میلیارد دلار، Aws خیلی راحت از سایر رقبای خود، مانند مایکروسافت آژور و گوگل کلود پیشی گرفته است.

همکاری این مجموعه با شرکت های بزرگی مانند نتفلیکس، Unilever، Kellogg’s و سامسونگ، صحتی بر خدمات ایده آل این مجموعه می باشد. با این حال، Aws برای افرادی که توسعه دهنده نیستند اما همچنان مایلند از زیر ساخت های برتر وب آمازون استفاده کنند، شاید انتخاب چندان مناسبی نباشد.

خدمات سایت Aws بسیار فراتر از استاندارد های رایج در صنعت هاستینگ و ثبت دامنه می باشد. Aws محصولاتی مانند اپلیکیشن های یادگیری ماشینی، اینترنت اشیا، ابزارهای واقعیت مجازی، فناوری های گیمینگ و میزبانی تحت ابر را عرضه می کند. مشتریان Aws در سطح جهان پراکنده هستند و به همین دلیل، این سرویس به 15 زبان زنده دنیا در دسترس می باشد.

 با این حال، اگر تبلیغاتی همچون «داشتن میزبانی مشترک با نتفلیکس»، شما را ترغیب به استفاده از خدمات Aws کرده، باید یک هشدار به شما بدهیم. معمولا میزبانان بزرگ وب سایت (در مقیاس Aws) همان‌هایی هستند که در خدمات پس از فروش و پشتیبانی از مشتریان ضعیف عمل می کنند (مانند آنچه در گوگل کلود مشاهده می کنیم).

معمولا خدمات پشتیبانی از مشتریان در چنین پلتفرم هایی گران و ضعیف است. بنابراین قبل از شیرجه زدن در دنیای Aws سعی کنید ابتدا به پاسخ پرسش های زیر فکر کنید:

  • خدمات مشتری در Aws چگونه است؟ آیا امکان چت زنده وجود دارد؟
  • یک وب سایت میزبانی شده در AWS چقدر سریع بارگذاری می شود؟
  • آیا می توان یک شبکه تحویل محتوا (CDN) روی AWS نصب کرد؟ آیا این فرایند رایگان است؟
  • آیا افراد مبتدی می توانند یک وب سایت وردپرس بر بستر AWS راه اندازی کنند؟
  • آیا استفاده از Aws بیش از حد گران است یا ارزش خدمات ارائه شده با هزینه آن ها قابل مقایسه است؟
  • مهمتر از همه، آیا خدمات AWS برای شما مناسب است؟

سایت Aws در مقیاس بزرگ عمل می‌کند!

سایت Aws به طور خاص برای توسعه دهندگان وب، کسب و کار های کوچک و کارآفرینان طراحی شده است. بدین ترتیب، این سایت به دنبال جلب توجه و رضایت مشتریان خرده پا نیست. این رویکرد، بر روی طراحی و نحوه استفاده از سایت Aws تاثیر گذاشته است.

استفاده از این سایت و خدماتش، به ویژه برای افراد مبتدی، آسان نیست. در این پلتفرم خبری از سیستم های بک آپ خودکار، ابزار ساخت وب سایت، ادغام رایگان پایگاه های داده و یا سیستم چت کاربر پسند نیست. آنچه این هاست ارائه می دهد، ترکیبی از خدمات مورد نیاز مانند سیستم پشتیبانی SSL برای تنظیم دستی بک آپ ها، محافظت در برابر اسپم ها و CDN قابل تنظیم است.

زیر ساخت عظیم و دسترسی زیاد

سایت Aws بزرگترین شبکه جهانی محسوب می شود. این شبکه، 64 منطقه مختلف در 21 منطقه جغرافیایی را پوشش می دهد و 169 نقطه حضوری دارد. این در حالی است که پلتفرم گوگل کلود، تنها 61 منطقه در 20 حوزه جغرافیایی را پوشش می دهد.

aws چیست

آپ‌تایم بالا

زمان دسترسی کاربران به هاست یکی از پارامترهای تعیین کننده در انتخاب میزبان وب سایت است. بر اساس داده های موجود، بازه هایی که Aws در سال 2018 از دسترسی خارج شده و یا زمان دسترسی به آن کنده شده است، سه برابر کمتر از سایر سرویس دهندگان ابری می باشد.

 سایت AWS همچنین با ارائه یک توافقنامه در خصوص سطح سرویس خدمات (SLA) از ضایع شدن حقوق کاربران خود جلوگیری می کند. بدین ترتیب، اگر زمان دسترسی شما به سایت کمتر از 99.99 درصد باشد، به ازای مدت زمانی که سرعت دسترسی کاهش پیدا کرده است، بین 10 تا 100 درصد غرامت دریافت خواهید کرد. میزان این غرامت به مدت زمان دقیق عدم دسترسی به هاست بستگی دارد. البته این شرایط بسیار نادر است، فقط تصور کنید شرکت آمازون حتی برای چند ساعت از کار بیفتد!

چگونه از سایت آمازون خرید کنیم؟
بخوانید!

منابع مقیاس‌پذیر آن

یکی از بهترین خدمات پلتفرم های هاست ابری، از جمله سایت Aws، مقیاس پذیری منابع آن است. این بدان معناست که شما نباید نگران افزایش های ناگهانی ترافیک وب سایتتان باشید. هاست های ابری در چنین شرایطی، به صورت آنی عمل کرده و منابع را متناسب با نیاز وب سایتتان، در اختیار شما قرار می دهند.

مارکت‌پلیس سایت Aws

سایت Aws یک بازار دارد که در آن نرم افزارها و محصولات جانبی را به فروش می رساند. توسعه دهندگان نرم افزار می توانند محصولات خود که بر پایه Aws هستند را در این بازار عرضه کنند. در واقع مشارکت توسعه دهندگان با Aws سبب شده است تا یک کتابخانه عظیم از محصولات متنوع، مانند سیستم عامل ها، نرم افزار های ماشین لرنینگ و DevOps حالا در اختیار کاربران باشد.

aws چیست

برای خدمات محاسباتی خود، Aws سیستم های Elastic Compute Cloud  یا به اختصار EC2  را ارائه می دهد. ماشین های (کامپیوترهای) مجازی در این پلتفرم به منظور تسهیل تجربه کاربران، با تنظیمات از پیش تعیین شده ارائه می شوند. در حالی که استفاده از Aws چندان راحت نیست، اما مستندسازی‌ها و آماده سازی فضا توسط این هاست ابری، کار را برای بسیاری از توسعه دهندگان راحت ساخته است.

آموزش Aws: چگونه در Aws یک حساب بسازیم؟

ساخت یک حساب در Aws بسیار سریع و آسان است. در قدم اول آموزش Aws، شما باید وارد وب سایت Aws شده و گزینه Create an AWS Account را در گوشه سمت راست و بالای صفحه انتخاب کنید. در قدم بعد، باید اطلاعات شخصی خود را به صورت خلاصه وارد کنید تا یک کد تایید از طریق SMS برایتان ارسال شود.

سپس باید اطلاعات حساب خود را از طریق یک کارت اعتباری تایید کنید. اطلاعات کارت اعتباری وارد شده صرفا برای تایید هویت و اکانت است و مبلغی از حساب شما کم نخواهد شد. توجه داشته باشید که آمازون نسخه مجانی و آزمایشی Aws را نیز ارائه می دهد.

بدین ترتیب، بدون پرداخت هیچ هزینه ای می توانید ابتدا این سرویس را آزمایش کرده و حتی وب سایت های خود را بر روی این هاست، اجرا کنید. همچنین اگر اکانت آمازون پرایم را در اختیار داشته باشید، ساخت اکانت در Aws برایتان به راحتی آب خوردن خواهد بود.

 باتوجه به تحریم‌ها امکان ساخت اکانت aws برای ایرانیان فراهم نیست. اما نگران نباشید، از طریق مجموعه جک‌بلک قادر خواهید بود تا به خرید اکانت aws بپردازید و در این سایت به سهولت فعالیت کنید.

هتزنر (Hetzner) چیست؟
بخوانید!

آموزش Aws: ویژگی‌های این دیتاسنتر چیست؟

aws چیست

 ویزاردها و فضای کاری اتوماتیک

مبحث بعدی که در خصوص آموزش Aws باید مد نظر داشته باشیم، ویزاردها و فضای کاری خودکار هستند. کنسول Aws ممکن است در ابتدا خسته کننده به نظر برسد، چرا که در لحظه هزاران منابع و برنامه را در اختیار شما قرار می دهد. تمام این اپلیکیشن ها نیز با نام های تکنیکی عجیبی، نامگذاری شده اند. با این حال Aws با ارائه بیش از 150 خدمات که قابل تنظیم، آزمایش و اجرا هستند و همچنین مجموعه ای از ویزارد ها و فضاهای کاری، هنوز هم یکی از بهترین انتخاب ها برای هاست وب سایت محسوب می شود.

بکاپ گیری و بازیابی

اگرچه سایت AWS خدمات بک آپ گیری اتوماتیک را ارائه نمی دهد، اما شما می توانید برای این منظور، نرم افزار بک آپ گیری و حفاظت داده AWS را خریداری کنید. این نرم افزار، ماندگاری داده شما را با ضریب 99.999999999 درصد تضمین می کند. نسخه کپی از داده های شما در سرویس های Amazon Simple Storage Service (Amazon S3) و Amazon S3 Glacier ذخیره می شوند. شما همچنین امکان ذخیره سازی این داده ها در حداقل سه دستگاه دیگر در محدوده AWS را دارید.

آموزش aws

کانتینرها

اگرچه این موضوع برای مالکان وب سایت های کوچک ممکن است چندان پر اهمیت نباشد، اما توسعه دهندگان، فضاهای مبتنی بر کانتینرها را بسیار دوست دارند. با استفاده از کانتینرها شما می توانید کد های اپلیکیشن، وابسته ها و تنظیمات آنها را بسته بندی کرده و به صورت یک آیتم نگه داری کنید. این بدان معناست که اپلیکیشن شما، فارغ از نوع محیطی که در آن است، به آسانی فعال و غیر فعال شده و خیلی سریع مقیاس بندی می شود.

یک شبکه سراسری برای فعالیت بین‌المللی

بر اساس محاسبه خود آمازون، یک ثانیه تاخیر در بارگذاری سایت، سالانه 1.6 میلیارد دلار ضرر در پی دارد. اگر جف بزوس بعدی نیستید، نباید نگران چنین ضررهای عظیمی در اثر کندی بارگذاری وب سایتتان باشید. بدیهی است که این پلتفرم برای افزایش سرعت بارگذاری و عملکرد وب سایت هایی که هاست می کند توجه و سرمایه زیادی را صرف کرده است.

بخش عملکرد AWS در سطح جهانی زبانزد است. حتی در دورافتاده ترین مناطق جغرافیایی نیز این هاست امکان دریافت و ارسال هر بایت در 300  الی 400 میلی ثانیه را فراهم کرده است.

استفاده از aws

AWS می خواهد شما موفق شوید!

بزوس به خاطر سیاست های خدمات مشتریان مجموعه های خود، در دنیا مشهور است. این امر یکی از دلایل اصلی موفقیت آمازون نیز محسوب می شود؛ چرا که مشتریان در مرکز توجه مجموعه آمازون قرار دارند و سهامداران اصلی آن محسوب می شوند.

 آیا AWS نیز از این فلسفه تبعیت می کند؟ خدمات پشتیبانی از مشتریان در AWS بسیار گسترده است و بازه قیمتی متنوعی (از مجانی تا بسیار گرانقیمت) را شامل می شود. برنامه های رایگان شامل تیکت گذاری در مرکز خدمات مشتریان به صورت 24 ساعته و در هفت روز هفته، مطالعه اسناد و عضویت در انجمن های پشتیبانی می باشد. برنامه های پولی شامل ارائه خدمات و مشاوره به صورت تک به تک است.

شما می توانید در این برنامه ها به Cloud Support Associates از طریق ایمیل دسترسی داشته باشید و یا حتی با مدیران فنی حساب ها و پشتیبانان تخصصی، ارتباط برقرار کنید. البته چنین خدماتی تنها در ازای پرداخت هزاران دلار در ماه، در دسترس خواهند بود.

سایت aws

متناسب با مصرف خود پرداخت کنید!

استفاده از خدمات سایت AWS، مانند سایر ارائه دهندگان سرویس های ابری، رایگان نیست. شما به ازای هر ثانیه و یا هر ساعتی که از منابع AWS استفاده می کنید، باید پول پرداخت کنید. در صورت استفاده از حجم زیاد، می توانید تخفیف های مربوطه را دریافت کنید و یا اگر برنامه های طولانی مدتی برای وب سایت خود دارید، می توانید با انتخاب گزینه های اشتراک سالانه، از نظر مالی بسیار صرفه جویی کنید.

در مقایسه با سایر ارائه دهندگان سرویس های ابری شناخته شده، در AWS شما به ازای هر یک گیگابایت، هزینه ارزان‌تری را می پردازید. همچنین با استفاده از طرح های خدمات رایگان، می توانید از سرور های EC2 و یا EBS به صورت مجانی برای یک سال استفاده کنید. البته این سرویس ها برای آن دسته از افرادی که به بیش از 30 گیگابایت فضای ذخیره نیاز داشته باشند، مناسب نمی باشند.

سرور مجازی (VPS) چیست و چه کاربردی دارد؟
بخوانید!

کنسل کردن حق اشتراک

مانند سایر ارائه دهندگان سرویس های ابری، در صورت کنسل کردن سرویس خود با سایت AWS، مبلغی به شما بازگردانده نخواهد شد. شما تنها برای منابعی که استفاده می کنید، پرداخت می کنید.

بدین ترتیب، می توانید به راحتی خدمات خود را لغو کرده و تنها هزینه خدمات دریافتی قبلی را پرداخت کنید. این فرایند در صنعت سرویس های ابری کاملا استاندارد است. بستن یک حساب در AWS نیز بسیار آسان است.

کافی است وارد بخش تنظیمات حساب کاربری خود و سپس بخش Billing and Cost management شوید. در این بخش شرایط را قبول کرده و سپس گزینه Close Account را انتخاب کنید. از طریق ایمیل، تاییدیه بستن حساب را دریافت خواهید کرد.

نتیجه‌گیری

ایراد گرفتن از AWS سخت است. شبکه جهانی و قوی مراکز داده آن سرعت فوق العاده سریع و زمان بی نظیری را ارائه می دهد. اما برای مبتدیان ایده آل نیست – پیچیده و قدرتمند است.

سوالات متداول

آیا می توان پس از کنسل کردن AWS، مبلغ پرداخت شده را پس گرفت؟

خیر، چرا که در پایان ماه، هزینه ثابتی از شما بابت اشتراک دریافت نمی شود، بلکه تنها هزینه خدمات و منابعی که استفاده کرده اید را می پردازید. البته افراد زیادی به طور تصادفی بیش از حد نیاز خود منابع خریداری کرده و یا بدون آنکه بدانند، کانتینرهای بزرگ را طراحی کرده اند. این امر می تواند در صورت حساب ماهانه شما تاثیر زیادی داشته باشد. بنابراین، مدیریت منابع در این پلتفرم اهمیت زیادی دارد.

چرا سایت AWS گران است؟

اگر AWS را با سایر رقبای خود مقایسه کنید، متوجه می شوید که آمازون خدمات بسیار متفاوتی را ارائه می کند. در این پلتفرم، شما تنها بر اساس منابعی که مصرف کرده اید شارژ می شوید و پول اضافه تری بابت اشتراک پرداخت نمی کنید. این هزینه در مقایسه با وسعت میزبان، امنیت شبکه و سایر ویژگی های پیشرفته، معقول است.

آیا آموزش Aws رایگان است؟

سایت AWS برنامه های آموزشی و خدمات رایگان ارائه می دهد. بسته به نوع محصولی که مایل هستید استفاده کنید (خدمات پیام رسان یا اپلیکیشن های ماشین لرنینگ) آمازون به شما اجازه می دهد محصولات را برای مدت زمان مشخص، به صورت رایگان آزمایش کنید.

آیا AWS از Hostinger ارزان‌تر است؟

نه، اما افراد نیز سایت AWS را به خاطر ارزان بودنش انتخاب نمی کنند. این پلتفرم ابزارهای پیشرفته و مهم بسیار زیادی را ارائه می کند و از نظر امنیت و سرعت، در دنیا زبانزد است. بنابراین مقایسه آن با هاستینگر چندان منطقی نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × 2 =