متفرقه

اپل آیدی چیست و چه کاربردی دارد؟

اپل آیدی چیست

اولین پاسخی که به پرسش «اپل آیدی چیست» داده می‌شود این است که آشنایی با اپل آیدی برای همه‌ی کاربران محصولات شرکت اپل الزامی است. اگر شما از گوشی آیفون، تبلت (iPad و iPad Mini)، لپ تاپ (MacBook)‌، و iMac یا هر وسیله‌ی دیگری از محصولات اپل (مثل ایرتگ) استفاده می‌کنید، بهتر است با اپل آیدی (Apple ID) آشنا شوید.

به عبارتی می‌توان اپل آیدی را به مثابه‌ی کد ملی شما در شرکت اپل دانست. همان طور که در دنیای واقع، ارائه‌ی کد ملی، رمز ورود شما به بسیاری از موقعیت‌ها و بهره‌گیری از آن‌ها است، در دنیای محصولات اپل نیز با ارائه‌ی اپل آیدی (یا در دنیای محصولات Huawei، هواوی آیدی این نقش را ایفا می‌کند) می‌توانید به بسیاری از خدمات و امکانات دسترسی یابید. در ادامه با ماهیت اپل آیدی، کاربردها و مزیت‌های استفاده از آن آشنا می‌شویم. در واقع با مطالعه‌‌ی این مقاله می‌فهمیم که با اپل ایدی چیکار میشه کرد؟

فهرست محتوا نمایش

اپل آیدی (Apple ID) چیست؟

خرید محصولات شرکت اپل، به معنای توانایی استفاده از آن‌ها نیست. برای فعال شدن قابلیت استفاده‌ی همه جانبه از آن‌ها باید کارت شناسایی این مجموعه را نیز دریافت کنید. همان طور که اشاره کردیم این کارت شناسایی، اپل آیدی نام دارد. نام دیگر اپل آیدی، شناسه‌ی اپل است. در واقع این شناسه طراحی شده تا از حق نشر آثار تولید و عرضه شده برای سیستم عامل‌ها و پلتفرم‌های اپل محافظت کند.

در ادامه‌ی این نوشتار در مورد این موضوعات مطالب مفیدی ارائه می‌کنیم: اپل آیدی چیست؟ اپل آیدی چه مزایایی دارد؟ قابلیت‌های اپل آیدی کدام موارد هستند؟ کاربران محصولات شرکت اپل، در چه مواردی نیاز دارند که از اپل آیدی خود استفاده کنند؟ و … به همین دلیل به شما پیشنهاد می‌کنیم اگر یکی از کاربران محصولات این شرکت هستید، و یا اگر قصد دارید به جمع استفاده کنندگان از این محصولات لاکچری بپیوندید، تا پایان این مقاله ما را همراهی کنید.

تعریف شرکت اپل از از پرسش اپل آیدی

پاسخ کمپانی اپل به پرسش «اپل آیدی چیست» به شرح زیر است: اپل آیدی یک حساب کاربری است که از طریق آن می‌توان به همه‌‌ی خدمات شرکت Apple دسترسی داشت. این خدمات عبارتند از Appstore، اپل موزیک، iCloud، iMessage، Facetime و غیره. در واقع با ساخت یک اکانت اپل آیدی، می‌توانید با همه‌ی دستگاه‌های تولید شرکت اپل، به آن اکانت وارد شوید.

اپل ایدی چیست

در واقع لازم نیست برای هر دیوایس، یک اکانت منحصر به فرد بسازید بلکه اکانت اپل آیدی شما، هویت یکتای شما را هنگام استفاده از دیوایس‌های متفاوت وریفای می‌کند. شایان ذکر است که کاربرد اپل آیدی منحصرا به نرم افزارهای اپل و یا منحصرا به دیوایس‌های ساخت اپل محدود نمی‌شود. برای به‌کارگیری همه‌ی ساخته‌های این کمپانی، داشتن اپل آیدی الزامی است.

+Apple Fitness چیست و چه کاربردی دارد؟
بخوانید!

با اپل ایدی چیکار میشه کرد؟

سوال اینجاست که با اپل ایدی چیکار میشه کرد؟ آیا اپل آیدی فقط برای احراز هویت کاربران به کار می‌رود؟ خیر. اپل آیدی مزایای بسیاری دارد. به عنوان مثال می‌توان به این مورد اشاره کرد که در صورت به روز کردن گوشی آیفون خود و خرید مدل‌های جدید آن، دیگر نیازی نیست که اطلاعات روی گوشی قبلی را به صورت دستی به گوشی جدید منتقل کنید. برای این کار فقط کافی است در iCloud نسخه‌ی بک آپ تهیه کنید. سپس باید با استفاده از گوشی جدید و وارد شدن به اپل آیدی، اطلاعات را بازگردانی کنید.

apple id چیست

لازم به ذکر است که انجام این عملیات، به تنظیمات موبایل و اپل آیدی شما نیز بستگی دارد. از دیگر مزایای اپل آیدی این است که در صورت به سرقت رفتن موبایل، می‌توان آن را قفل کرد. همچنین به کمک اپل آیدی می‌توان از موقعیت مکانی گوشی به سرقت رفته، در لحظات مختلف آگاه شد. برای آشنایی بیشتر با امکانات مفید و متنوع اپل آیدی، ما را در ادامه‌ی مقاله‌ی «اپل آیدی چیست» همراهی کنید.

نکته‌ مهم برای کاربران Apple

بسیاری از افراد اپل پسند هستند. بدین معنا که دوست دارند همه‌ی تجهیزات الکترونیکی و ارتباطی خود را از میان محصولات این شرکت انتخاب کنند. خبر خوب برای این دسته از کاربران این است که لازم نیست برای هر دستگاه خود اعم از آیفون، آیپد، مک بوک، اپل واچ و … یک اپل آیدی جداگانه بسازند. با ساخت تنها یک اپل آیدی واحد می‌توانند از طریق همه‌ی دستگاه‌های خود به آن وارد شوند. کاربران حتی می‌توانند دستگاه‌ها و تجهیزات خود را همگام سازی کنند. لازم به ذکر است که اپل آیدی متشکل از یک ایمیل و یک رمز عبور است.

آموزش تغییر کشور اپل آیدی در ۴ قدم
بخوانید!

خبر خوب برای خریداران مجدد اپل

برای کاربرانی که گوشی اپل خود (یا هر دستگاه دیگری از محصولات اپل) را کنار می‌گذارند، از دست رفتن اطلاعات معنایی ندارد. زیرا اگر در زمان استفاده از آن دستگاه اپل آیدی بسازند، می‌توانند همه‌ی اطلاعات خود را در آن اپل آیدی ذخیره کنند. این اتفاق می‌تواند امکان از بین رفتن اطلاعات را در هنگام فروش گوشی نیز به صفر برساند.

بدین صورت که اگر بعد از گذشت چند ماه یا حتی چند سال بخواهید دوباره یکی از دستگاه‌های اپل را تهیه کنید، می‌توانید با همان اپل آیدی قبلی وارد دستگاه شده و همه‌ی اطلاعات خود را بازیابی کنید. این ویژگی را که مانع گم شدن و از بین رفتن اطلاعات کاربران می‌شود، می‌توان از بهترین مزایای شناسه‌ی اپل دانست.

با اپل ایدی چیکار میشه کرد

۴ مزایای اپل آیدی چیست؟

در واقع جواب سوال «با اپل ایدی چیکار میشه کرد» را می‌توانیم همان مزایای اپل آیدی بدانیم. همان طور که گفتیم شناسه‌ی اپل، مزایا و کاربردهای فراوانی برای کاربران این محصولات دارد. عدم استفاده از اپل آیدی را می‌توان به نوعی، عدم استفاده از خود محصولات و دستگاه‌های اپل تعبیر کرد! زیرا اگر از این امکان مفید و جذاب بهره نبرید، بخش زیادی از خدمات و سرویس‌های این کمپانی را از دست داده‌اید. در اینفوگرافی زیر مزایای اپل آیدی را برشمرده‌ایم. در ادامه به تشریح هر کدام می‌پردازیم:

آیدی اپل چیست

۱- همگام سازی محتوا در دستگاه‌های مختلف شرکت اپل

همگام سازی محتواها در دستگاه‌های مختلف شرکت اپل به این معنا است که اگر شخصی از چندین محصول این شرکت استفاده می کند، می‌تواند اطلاعات را با هم سینک (Sync) کند. به عبارتی دقیق‌تر می‌توانید همه‌ی پیام‌ها، نسخه‌های پشتیبان، همه‌ی انواع فایل‌ها چه تصویری چه صوتی و چه ویدیویی و بسیاری از موارد دیگری را که روی یک دستگاه دارید، روی بقیه ی دستگاه‌ها نیز قابل مشاهده و قابل دسترسی کنید.

مثلا از طریق مک بوک خود می‌توانید به اطلاعات روی گوشی آیفونتان دسترسی داشته باشید. این کار به کمک اپل آیدی صورت می‌گیرد.

برای ساخت اپل ایدی چه کشوری را انتخاب کنیم؟
بخوانید!

۲- مشخص کردن موقعیت مکانی دستگاه های گمشده یا دزدیده شده

برای کسی که می‌پرسد کاربرد آیدی اپل چیست، کافی است همین یک مورد را ذکر کنید تا به اهمیت بالای آن پی ببرد. همان طور که می‌دانید تحریم‌ها و نوسانات ارزی دست به دست هم داده‌اند تا قیمت محصولات اپل در ایران به بالاترین حد خود برسد. خرید هر کدام از محصولات این کمپانی مبلغ قابل توجهی را می‌طلبد. بنابراین از دست دادن یکی از این دستگاه‌ها می‌تواند باعث وارد شدن ضربه‌ی اقتصادی به افراد و خانواده‌ها شود.

در نتیجه حفظ و نگهداری این محصولات بسیار مهم است. گران قیمت بودن این محصولات، سارقان را به دزدین آن‌ها ترغیب می‌کند. اما اپل آیدی برای این موضوع نیز چاره‌ای اندیشیده است. در صورت گم یا دزدیده شدن محصولات کمپانی اپل می‌توانید با استفاده از قابلیت Find My، موقعیت مکانی دستگاه را ردیابی کنید.

۳- جلوگیری از ورود به دستگاه اپل در صورت سرقت آن

قابلیت دیگری در فعال سازی اپل آیدی نهفته است که باز هم در مواقعی که دستگاه به سرقت برود، به کار می‌آید. این قابلیت که Activation Lock نام دارد، مانع دسترسی سارقین و افراد غیر مجاز به دستگاه‌های اپل شما می‌شود.

عملکرد این قابلیت بدین صورت است که می‌توانید به کمک آن دستگاه خود را از راه دور و با کمک یکی دیگر از وسیله‌های خود قفل کنید. مثلا اگر گوشی آیفون شما به سرقت رفت، می‌توانید از طریق تبلت آیپد خود گوشی را قفل کنید. این ویژگی برای کسانی که اطلاعات مهمی را روی دستگاه‌های خود ذخیره می‌کنند، اهمیت والایی دارد.

۴- استفاده از ابزارها و قابلیت های مهم شرکت اپل

به منظور استفاده از قابلیت‌های خاص و منحصر به فرد محصولات این کمپانی، کاربران باید به طور حتم اپل آیدی داشته باشند. اگر شخصی بپرسد اپل آیدی چیست، در پاسخ می‌توان عنوان کرد که اپل آیدی کلید استفاده از امکانات متنوع و ویژه‌ی محصولات اپل است. از جمله امکاناتی که شرط استفاده از آن‌ها داشتن یک اکانت اپل آیدی است می‌توان موارد زیر را نام برد: اپل تی وی پلاس، Apple Music، iCloud ، اپل وان، اپل نیوز، اپل فیتنس پلاس، اپل آرکید، اکانت دولوپر اپل، Apple Book،  Mac App store و …

پیشنهاد مطالعه: نحوه شارژ اپل ایدی با گیفت کارت

۷ کاربرد اپل آیدی

هویت افراد و کاربران محصولات کمپانی اپل توسط اپل آیدی مشخص می‌شود. در واقع به کمک این شناسه‌ است که اپل تشخیص می‌دهد آیا این کاربر مجاز به استفاده از دستگاه است یا خیر. از جمله کاربردهای این شناسه این است که می‌توان به کمک آن خریدهای کاربران را رهگیری کرد.

همچنین به کمک آن می‌توان اطلاعات مشخصی را به صورت یکپارچه و همگام، روی دستگاه‌های شرکت اپل به اشتراک گذاشت. استفاده از برنامه‌هایی چون iTunes روی دستگاه‌های اپل، منوط به ساخت و دریافت اپل آیدی است. در غیر این صورت قادر به استفاده کردن از این قبیل برنامه‌ها و خدمات نخواهید بود. در اینفوگرافی زیر کاربردهای اپل آیدی را برشمرده‌ایم. در ادامه به تشریح هر کدام از آن‌ها نیز می‌پردازیم:

با اپل ایدی چیکار میشه کرد

۱- ذخیره اطلاعات مهم و حساس در اپل آیدی

استفاده از شمار زیادی از خدمات کمپانی اپل تنها در صورتی میسر است که کاربر اپل آیدی داشته باشد. حتی بسیاری از به روز رسانی‌ها نیز تنها و تنها به شرط داشتن آیدی اپل صورت می‌گیرد.

در ضمن لازم به ذکر است که اطلاعات زیادی مانند عکس‌های شخصی، موقعیت مکانی، مسائل امنیتی، مسائل مالی و پرداخت‌ها، کلیه‌ی اطلاعات تماس و … روی اپل آیدی ذخیره می‌شوند. به همین دلیل حفظ و مراقبت از آن بسیار ضروری می‌باشد. بدین منظور لازم است امنیت آن را حفظ کنید و تایید دو مرحله ای اپل ایدی آن را فعال نمایید. همچنین درصورتیکه اپل آیدی آماده خریداری نموده‌اید، حتما به تغییر ایمیل اپل ایدی به ایمیل شخصی خود بپردازید و سوالات امنیتی آن را نیز ترجیحا تغییر دهید.

۲- امکان دسترسی به App Store و استفاده از امکانات آن

از مهم‌ترین کاربردهای اپل آیدی، ایجاد امکان دسترسی به اپ استور است. همان طور که می‌دانید اپ استور دریچه‌ای است که شما را به دنیای وسیع برنامه‌ها و اپلیکیشن‌های مخصوص اپل وصل می‌کند. اپل آیدی این امکان را فراهم می‌کند که به این فروشگاه بروید و از هر آن‌چه که در آن است، بهره ببرید. برنامه‌های موجود در اپ استور از لحاظ کارایی و ایمنی بررسی شده و کاملا بدون مشکل هستند. با اپل آیدی می‌توانید به تعداد باور نکردنی بیش از 2 میلیون برنامه‌ی موجود در اپ استور دسترسی داشته باشید.

راه‌های حل مشکل فراموشی اپل آیدی و رمز آن
بخوانید!

۳- امکان استفاده از آیتونز iTunes

اگر شما از کاربران محصولات اپل هستید، احتمالا با نام این برنامه آشنایی دارید. به کمک این برنامه می‌توانید موسیقی و فیلم‌های مورد علاقه‌ی خود را دانلود کنید. همچنین می‌توانید به کتاب‌های مورد نیاز خود نیز دسترسی داشته باشید. از دیگر امکانات آیتونز این است که از طریق آن می‌توانید به اپلیکیشن‌های دلخواه خود دسترسی یافته و آن‌ها را نصب کنید. لازم به ذکر است که استفاده از آیتونز تنها در صورتی ممکن است که آیدی اپل داشته باشید.

۴- استفاده از FaceTime

یکی از اپلیکیشن‌های محبوب و پر متقاضی شرکت اپل که برای برقراری تماس صوتی و تصویری به کار می‌رود، فیس تایم نام دارد. با استفاده از اپل واچ نیز می‌توانید به فیس تایم دسترسی داشته و از طریق آن به برقراری تماس مورد نظر خود بپردازید. مثل موارد پیشین شرط استفاده از این اپلیکیشن نیز داشتن یک اکانت اپل آیدی است.

۵- استفاده از سرویس آی کلود (iCloud)

این سرویس برای آن دسته از کاربران محصولات اپل طراحی شده است که می‌خواهند مجموعه‌ای از اطلاعات را در جایی آپلود و ذخیره کنند. آی کلود دقیقا مکان مناسب برای این کار است. فضای اختصاص داده شده به کاربران در حال حاضر، 5 گیگابایت است.

استفاده از آی کلود به شما این امکان را می‌دهد که در هر نقطه‌ای از جهان، بدون نیاز به حمل یک هارد یا حافظه‌ی خارجی یا حتی داخلی، به اطلاعات ذخیره شده‌ی خود دسترسی داشته باشید. استفاده از آی کلود نیز تنها از طریق داشتن یک اپل آیدی میسر است.

۶- استفاده از سرویس Apple Music

اپل موزیک اپلیکیشنی است که اپل طراحی کرده است تا کاربران بتوانند از طریق آن به موسیقی‌های روی آیتونز گوش دهند. استفاده از اپل آیدی به شما این امکان را می‌دهد که به مجوعه‌ی بزرگی از موسیقی‌های ایرانی و خارجی از طریق برنامه اپل موزیک دسترسی داشته باشید. اگر تا به اکنون از سرویس اپل موزیک استفاده نکرده‌اید می‌توانید به فعال كردن سه ماه رايگان اپل موزيك بپردازید و به طور آزمایشی از آن لذت ببرید. برای آموزش استفاده از اپل موزیک کلیک کنید.

اپل موزیک یا اسپاتیفای: کدام یک بهتر است؟
بخوانید!

۷- استفاده از سرویس Handoff

استفاده از این قابلیت به کاربران کمک می‌کند تا بتوانند ادامه‌ی یک فعالیت خاص را روی دستگاه دیگری از محصولات همین شرکت انجام دهند. به وسیله‌ی این قابلیتی که تنها از طریق اپل آیدی فراهم می‌شود، دیگر نگران از بین رفتن کارها و پروژه‌های خود روی یک دستگاه خاص نخواهید بود.

چگونه یک اپل آیدی بسازیم؟

بسیاری از افراد در آرزوی داشتن یکی از محصولات اپل هستند. از جمله پرطرفدارترین این محصولات، گوشی‌های آیفون و تبلت‌های آیپد هستند. اما تنها به صرف خرید این وسیله‌ها، به همه‌ی امکانات آن‌ها دسترسی نخواهید داشت. بلکه تنها با داشتن ساخت اپل آیدی وریفای شده (به همراه شماره‌ای که به تایید رسیده باشد؛ مثل گوگل ویس – برای شماره مجازی اپل ایدی کلیک کنید) است که می‌توانید از همه‌ی ظرفیت‌های این دستگاه‌ها بهره ببرید. بدین ترتیب شما می‌توانید از همه‌ی قابلیت‌های تعریف شده و نهفته‌ی این محصولات به نحو احسن استفاده کنید.

انواع اپل ایدی با کیفیت‌ها و امنیت نامرغوب (مثل اپل ایدی کارتی) در بازار وجود دارد. مجموعه جک‌بلک تنها اپل آیدی‌های معتبر و امن را در اختیار کاربران گرامی قرار می‌دهد. برای خرید اپل آیدی می‌توانید از طریق جک‌بلک اقدام نمایید.

آموزش نصب و فعالسازی اپل آیدی روی آیفون
بخوانید!

سوالات متداول

هر دستگاه از محصولات اپل به یک اپل آیدی جداگانه نیاز دارد؟

 خیر. از یک اپل آیدی واحد می‌توانید برای همه‌ی دستگاه‌های خود استفاده کنید.

برای کسانی که قبلا دستگاه اپل داشته‌اند اما اکنون آن را ندارند، اپل آیدی کاربردی دارد؟

بدون داشتن یک دستگاه اپل، داشتن اپل آیدی کمکی به شما نمی‌کند. اما اگر در آینده یک دستگاه اپل جدید تهیه کردید باز هم می‌توانید از اپل آیدی پیشین خود استفاده کنید.

بدون داشتن اپل آیدی استفاده از دستگاه‌های اپل ممکن است؟

به دلیل این‌که اپل آیدی به‌سان هویت دیجیتال افراد است، برای بهره بردن از امکانات به روز محصولات اپل، باید اپل آیدی داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × دو =