متفرقه

رازهای تولید گوشی آیفون در کارخانه اپل (+ویدئو)

کارخانه اپل

شرکت اپل مونتاژ اکثر گوشی های آیفون خود را در چندین کارخانه اپل واقع در ژنگژو چین انجام می‌دهد؛ البته قطعات اپل در کشورهای دیگری نظیر ایالات متحده نیز تولید می‌شود. طبق تحقیقاتی که توسط نیویورک تایمز در سال 2016 صورت گرفت، کارخانه اپل ژنگژو با داشتن حدودا 350000 کارگر، قادر به تولید روزانه 500000 گوشی آیفون است. به همین دلیل مردم محلی، ژنگژو را “iPhone City” می‌نامند. در ادامه بیشتر درباره کارخانه اپل و شرکای آن صحبت خواهیم کرد. پس با ما همراه باشید.

کارخانه فاکسان، شریک اصلی شرکت اپل

تامین کننده اصلی (اما نه، تنها تامین‌کننده) این غول فناوری در واقع یک شرکت تولید کننده لوازم الکترونیکی تایوانی، به نام فاکسکان است. دفتر این شرکت در شنزن چین واقع شده است و جمعیت کارکنان آن به حدود 12.5 میلیون نفر می‌رسد.

کارخانه اپل

در تاریخ 10 ژوئیه از دو منبع به رویترز گزارش داده شد که فاکسکان قصد سرمایه گذاری 1 میلیارد دلار را در هند دارد. هدف آن از این سرمایه گذاری این است که بخشی از تولید گوشی های آیفون را به خارج از چین منتقل کند.

تیم کوک، مدیرعامل اپل ادعا کرده که قطعات اپل در کارخانه های تولید کننده لوازم الکترونیکی کورنینگ در کنتاکی و ایالات متحده تولید می‌شوند. اما نیویورک تایمز در سال 2020 گزارش داد که گوشی های آیفون عمدتا در چین ساخته می‌شوند.

به گزارش نیویورک تایمز حقوق پایه کارگران در کارخانه گوشی های اپل در ژنگژو روزانه 3.15 دلار است. همچنین تایمز گزارش داده که وجود فاکسکان در ژنگژو، شهری با حدود 10 میلیون نفر جمعیت تا سال 2018، باعث تحول در زندگی ساکنان فقیر آن شده است. چون فاکسکان در آنجا جاده ها، خانه ها و نیروگاه های جدیدی ساخته است.

کارخانه گوشی اپل

کارخانه اپل فاکسکان در شنزن نیز صدها هزار کارگر استخدام می‌کند. یکی از کارگران آنجا در سال 2018 به بیزینس اینسایدر گفته بود که آن‌ها شغل خود را در فاکسکان دوست دارند. چون یک‌شنبه‌ها و دو روز از تعطیلات ملی را تعطیل هستند؛ همچنین بر اساس عملکردشان پاداش می‌گیرند.

براساس تحقیقات مجله وال استریت در سال 2012، پس از خودکشی ده ها کارگر در سال های 2010 و 2011 و شورش کارگران معترض به خوابگاه های شلوغ، بهداشت ضعیف و غذای بد، فاکسکان تغییراتی در فرهنگ سازمانی خود ایجاد کرد.

بر اساس اطلاعات وب سایت اینوست پدیا، کارخانه گوشی های اپل با حداقل 9 تامین کننده در ارتباط است. از جمله آن‌ها فاکسکان، همچنین کارخانه هایی در هند، تایلند، مالزی، جمهوری چک،کره جنوبی، سنگاپور و فیلیپین هستند.

گوشی آیفون از جمله محصولات مدرن محبوب در جهان است. اپل از زمان آغاز به کار خود بیش از یک میلیارد از محصولات خود را و به ارزش میلیاردها دلار فروخته است. آیفون روند پیشرفت تلفن های همراه و شیوه زندگی بسیاری از افراد را متحول کرده است. با این وجود امکان دارد کاربران این گوشی‌ها هیچ درکی از ساخت آیفون توسط سازندگان آن نداشته باشند. در ادامه نگاهی کوتاه به دنیای تولید آیفون خواهیم داشت.

تامین منابع کارخانه اپل

منابع مورد نیاز برای تولید گوشی اپل از تمام دنیا برای سازندگان آن تامین می‌شوند. در واقع تولیدکنندگان تمام دنیا را برای پیدا کردن بهترین فناوری با پایین ترین قیمت، زیر و رو می‌کنند. آنها همچنین نیاز دارند با شرکت هایی همکاری کنند که تولیدکنندگان قطعات آنها ظرفیت تولید در مقیاس بزرگ را داشته باشند.

بیش از 200 شرکت در سراسر جهان قطعات مورد نیاز برای سازندگان آیفون را فراهم می‌کنند. هرچیزی که برای ساخت گوشی اپل مورد نیاز است از تراشه های حافظه گرفته تا صفحه نمایش شیشه ای، بدنه ها و دوربین های گوشی ها توسط تولیدکنندگان قطعات ساخته می‌شوند. این تولیدکنندگان در کشورهای مختلفی مانند کره جنوبی، چین، تایوان، آلمان، ژاپن، هند و بسیاری از کشورهای دیگر قرار دارند.

مونتاژ محصولات اپل

کارخانه گوشی اپل

بعد از تولید قطعات گوشی اپل توسط شرکت های تامین کنند، باید این قطعات برای مونتاژ به کارخانه های اپل فرستاده شوند. کارخانه های بزرگ مونتاژ محصولات اپل در کشورهایی مثل چین، جمهوری چک، مالزی، تایلند و خیلی جاهای دیگر واقع شده اند.

با وجود اینکه کارخانه های مونتاژ گوشی اپل در کشورهای مختلفی واقع شده ‌اند، اما همه آنها وابسته به دو شرکت فاکسکان و پگاترون هستند و بخشی از آن محسوب می‌شوند. این شرکت های تایوانی مدیریت تولید گوشی های آیفون را به عهده دارند و در طول سالیان گوشی های تکمیل شده را به موقع و برابر با استاندارد های مورد نظر اپل تحویل داده اند.

اما هیچکدام از کارخانه ها مانند کارخانه اپل فاکسکان در ژنگژو نیستند. طبق گزارش نیویورک تایمز، این کارخانه عظیم، 2.2 مایل مربع وسعت دارد و حدودا 350000 نفر در آن مشغول به کار هستند. جالب است که بدانید تولیدکنندگان اپل فقط در ژنگژو می‌توانند روزانه 500000 آیفون تولید کنند.

کارخانه گوشی اپل

زنجیره تامین اپل

تولیدکنندگان آیفون نیز مانند دیگر شرکت های دنیا، به دنبال زنجیره تامین جهانی هستند. اپل با شرکت های بزرگ حمل و نقل کالا مانند FedEx و UPS جهت انتقال آیفون به سراسر جهان قرارداد می‌بندد. یک بویینگ 747 در هر پرواز، قادر به جابجایی 150000 گوشی آیفون است.

گوشی هایی که قرار است به ایالات متحده فرستاده شوند، ابتدا از ژنگژو در چین به انکوریج در آلاسکا فرستاده می‌شوند، جایی که جت ها سوخت گیری می‌کنند. سپس آنها عمدتا به لوئیزویل در کنتاکی می‌روند، جایی که متخصصان لجستیک گوشی های آیفون را مرتب می‌کنند و آنها را به سمت مقصد نهایی خود می‌فرستند.

به این ترتیب، گوشی اپل در کجا تولید می‌شود؟ همانطور که گفتیم شرکت های مونتاژ کننده در چین تولید محصول را به پایان رساندند. پس یک گوشی آیفون که به دست شما می‌رسد، امکان دارد از قطعاتی تشکیل شده باشد که تعدادی تولید کننده در کشورهای سراسر جهان آنها را تولید می‌کنند.

سازندگان قطعات گوشی اپل

در یک گوشی اپل صدها قطعه مختلف وجود دارد؛ پس نمی‌توان از همه تولیدکنندگانی که محصولاتشان در این تلفن همراه یافت می‌شود نام برد. همچنین پی بردن به اینکه این قطعات دقیقا کجا ساخته می‌شوند سخت است، چون امکان دارد یک شرکت، یک قطعه را در چندین کارخانه ساخته باشد.

برخی از تامین کنندگان قطعات اصلی و مهم در آیفون 6، 5S و 6S و محل فعالیت آنها عبارتند از:

  • شتاب سنج: Bosch Sensortech، مستقر در آلمان با شعبه هایی در ایالات متحده، چین،کره جنوبی، ژاپن و تایوان.
  • تراشه های صوتی: Cirrus Logic، مستقر در ایالات متحده با شعبه‌هایی در بریتانیا، چین، کره جنوبی، تایوان، ژاپن و سنگاپور.
  • باتری: سامسونگ، مستقر در کره جنوبی با شعبه هایی در 80 کشور
  • باتری: Sunwoda Electronic، مستقر در چین
  • دوربین: کوالکام، مستقر در ایالات متحده با شعبه‌هایی در استرالیا، برزیل، چین، هند، اندونزی، ژاپن، کره جنوبی و بیش از ده‌ها شعبه در اروپا و آمریکای لاتین.
  • دوربین: سونی، مستقر در ژاپن با شعبه‌هایی در ده‌ها کشور مختلف
  • قطب نما: AKM Semiconductor، مستقر در ژاپن با شعبه هایی در ایالات متحده، فرانسه، انگلستان، چین، کره جنوبی و تایوان
  • صفحه نمایش شیشه ای: کورنینگ، مستقر در ایالات متحده، با شعبه هایی در استرالیا، بلژیک، برزیل، چین، دانمارک، فرانسه، آلمان، هنگ کنگ، هند، اسرائیل، ایتالیا، ژاپن، کره جنوبی، مالزی، مکزیک، فیلیپین، لهستان، روسیه، سنگاپور، آفریقای جنوبی، اسپانیا، تایوان، هلند، ترکیه، بریتانیا و امارات متحده عربی
  • ژیروسکوپ: STMicroelectronics. مستقر در سوئیس، با شعبه هایی در 35 کشور
  • حافظه فلش: توشیبا، مستقر در ژاپن با شعبه هایی در بیش از 50 کشور
  • فلش مموری: سامسونگ
  • صفحه نمایش LCD: شارپ، مستقر در ژاپن با شعبه هایی در 13 کشور
  • صفحه نمایش LCD: LG، مستقر در کره جنوبی با شعبه هایی در لهستان و چین
  • پردازنده سری A: سامسونگ
  • پردازنده سری A: TSMC، مستقر در تایوان با شعبه هایی در چین، سنگاپور، و ایالات متحده.
  • شناسه لمسی: TSMC
  • شناسه لمسی: Xintec. مستقر در تایوان.
  • کنترل کننده صفحه لمسی: Broadcom، مستقر در ایالات متحده با شعبه هایی در اسرائیل، یونان، بریتانیا، هلند، بلژیک، فرانسه، هند، چین، تایوان، سنگاپور، و کره جنوبی
  • تراشه Wi-Fi: موراتا، مستقر در ایالات متحده با شعبه‌هایی در ژاپن، مکزیک، برزیل، کانادا، چین، تایوان، کره جنوبی، تایلند، مالزی، فیلیپین، هند، ویتنام، هلند، اسپانیا، بریتانیا، آلمان، مجارستان، فرانسه، ایتالیا و فنلاند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده − 13 =