حساب ارزی

7 مزایا و معایب حساب ارزی که پیش از افتتاح باید بدانید!

مزایا و معایب حساب ارزی

حساب ارزی چیست؟

حساب ارزی یا سپرده ارزی، به نوعی حساب بدون مرز گفته می‌شود که شما می‌توانید سپرده خود را به شکل ارزهای مختلف در این نوع حساب نگهداری و استفاده کنید. در واقع می‌توان گفت نوعی حساب خارجی است که در زمینه تجارت خارجی و انجام معاملات بین المللی بسیار مفید و کارآمد خواهد بود. از طرف دیگر می‌توانید سود حساب ارزی حاصل از سپرده خود را در زمان‌های مشخص برداشت و استفاده کنید.

امکان افتتاح حساب ارزی در بسیاری از بانک‌های عامل و توسط شعب ارزی آنها امکان‌پذیر می‌باشد؛ اما باید قبل از اقدام به افتتاح سپرده ارزی، نسبت به مزایا و معایب حساب ارزی آگاهی کسب کنید. افراد حقیقی و حقوقی، شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف می‌توانند متقاضی باز کردن حساب ارزی در بانک باشند.

برخورداری از حساب ارزی، این امکان را به افراد مختلف می‌دهد که با روشی مطمئن و امن، ارزش سرمایه و دارایی خود را حفظ کرده و تا حد ممکن از نوسانات اقتصادی و ارزی موجود در امان نگه دارند.

بنابراین برای افتتاح حساب ارزی و بهره‌مندی از امکانات مربوطه, علاوه بر کسب اطلاعات نسبت به شرایط افتتاح حساب در بانک‌های مختلف، باید نسبت به مزایا و معایب حساب ارزی نیز آگاه شوید تا با دانش کافی از پیشامدهای ممکن و شرایط پیش رو، اقدام کنید.

مزایای حساب ارزی

همانطور که پیش از این گفته شد، حساب ارزی برای افراد و سازمان‌ها بسیار مفید و کاربردی می‌باشد و آنها با انتخاب حساب ارزی متناسب با نیاز خود، با توجه به مدت زمان سپرده ارزی، میزان سود، نحوه پرداخت و نحوه کنترل حساب ارزی مربوطه، می‌توانند از مزیت‌های چنین سپرده‌ای بهره‌مند شوند.

در ادامه برای بررسی مزایا و معایب حساب ارزی، ابتدا به مهم‌ترین مزایای حساب ارزی خواهیم پرداخت.

۱- محافظت از سرمایه

مزایای حساب ارزی

مهم‌ترین کاربردی که سپرده ارزی می‌تواند برای افراد مختلف و به ویژه سرمایه‌داران داشته باشد، برخورداری از روشی مطمئن برای نگهداری از سرمایه می‌باشد. به این ترتیب می‌توانید سرمایه و دارایی خود را به حسابی امن و مطمئن بسپارید و در زمان مورد نیاز نسبت به برداشت از حساب اقدام کنید.

 در واقع شما از یک روش کم هزینه و به صرفه برای سپرده‌گذاری سرمایه خود به صورت ارزی بهره‌مند خواهید شد. بانک‌های عاملی که امکان افتتاح حساب ارزی و کنترل آن را در اختیار شما قرار می‌دهند، موظف به تضمین امنیت سرمایه شما در حساب مورد نظر نیز هستند. بنابراین اولین مزیت حساب ارزی، امکان محافظت از سرمایه با روشی امن و آسان است.

مزایای افتتاح حساب پی پال وریفای شده از آمریکا
بخوانید!

۲- دسترسی به ارزهای رایج

شما می توانید سرمایه خود را به واحدهای مختلف پولی خارجی در حساب ارزی خود نگهداری کنید. این کار به شما امکان دسترسی به انواع ارزهای رایج خارجی را می‌دهد. چنین مزیتی برای افراد و سازمان‌های مختلفی که در تجارت خارجی فعالیت دارند و معاملات بین المللی زیادی انجام می‌دهند، بسیار کاربردی خواهد بود.

آنها به راحتی می‌توانند تراکنش‌های خود را به واحد ارزی مورد نظر انجام دهند و همچنین به راحتی به تبدیلات ارزی مختلف دسترسی داشته باشند. علاوه بر این، برخی از بانک‌ها در شرایط حساب ارزی خود، تسویه و بازپرداخت به صورت ارزی را تضمین می‌کنند که می‌تواند مورد توجه بسیاری از مشتریان و متقاضیان سپرده‌های ارزی مختلف باشد.

۳- جلوگیری از افت ارزش سرمایه

مزایای حساب ارزی

در ادامه‌ی بررسی مزایا و معایب حساب ارزی، می‌توان به یکی از مهم‌ترین دلایل افتتاح حساب ارزی اشاره کرد. امروزه و با افزایش نوسانات اقتصادی و تغییرات غیر قابل پیش‌بینی قیمت ارز، سرمایه‌داران همواره نگرانی بزرگی در رابطه با ارزش سرمایه و دارایی خود دارند. یکی از بهترین راه‌ها تبدیل سرمایه به ارز خارجی مانند دلار و یورو است تا بتوان از افت ارزش آن در طی چالش‌های اقتصادی، جلوگیری کرد.

بنابراین با سرمایه‌گذاری در سپرده ارزی، در جهت حفظ ارزش سرمایه و دارایی خود اقدام می‌کنید و آنها را از گزند نوسانات اقتصادی و تورم که موجب کاهش ارزش آنها می‌شود حفظ می‌کنید.

۴- دسترسی سریع به سرمایه

همانطور که قبلا اشاره کردیم، حساب ارزی را حساب بدون مرز نیز می‌گویند. به این معنی که شما برای استفاده از حساب ارزی، برداشت و انتقال پول و انجام سایر تراکنش‌های مالی، محدود به کشور خود و یا هر کشور خاص دیگری نیستید. در واقع شما در سطح بین الملل می‌توانید از حساب ارزی خود استفاده کنید.

به عنوان مثال به راحتی می‌توانید نسبت به خرید از فروشگاه‌های خارجی اقدام کنید و به صورت ارز مورد نظر، مبلغ مورد نیاز را پرداخت کنید و در صورت نیاز تبدیلات ارزی لازم را انجام دهید. همچنین امکان انتقال پول به حساب‌های خارجی در کشورهای مختلف برای شما در دسترس خواهد بود.

حساب‌های پی پال وریفای شده، اکانت پرفکت مانی و وب مانی از جمله حساب‌های ارزی رایج هستند که برای خریدهای اینترنتی کاربرد دارند.

۵- راه‌اندازی کسب و کار

تاجران و صاحبان کسب و کارها، همواره به دلیل محدودیت‌های حاکم بر شرایط تجاری و اقتصادی به دلیل تحریم‌های مختلف، با مشکلات و چالش‌هایی مواجه هستند. بنابراین وجود یک حساب ارزی بدون مرز با امکانات و مزایای کاربردی که امکان پرداخت و برداشت پول را به صورت بین المللی در اختیار آنها قرار دهد، بسیار ضروری است. به این ترتیب، تعامل با مشتریان خارج از کشور به راحتی قابل انجام خواهد بود.

یکی دیگر از مواردی که هر کسب‌وکار بین‌المللی به آن نیاز دارد، یک شماره جهانی است. شماره گوگل ویس و اسکایپ از جمله شماره‌های مشهوری است که توسط بسیاری از افراد حرفه‌ای استفاده می‌شود.

نحوه پیش بینی مالی آینده استارتاپ ها
بخوانید!

معایب حساب ارزی

در ادامه آشنایی با مزایا و معایب حساب ارزی، به سراغ جنبه‌های منفی که یک سپرده ارزی می‌تواند داشته باشد، می‌رویم.

۱- اولین مسئله‌ای که باید در انتخاب بانک (یا حساب الکترونیکی مثل اکانت اسکریل) و کنترل حساب ارزی خود در نظر داشته باشید، میزان کارمزدی است که بانک عامل دریافت خواهد کرد. ممکن است برخی بانک‌ها خواهان کارمزد نسبتا زیادی باشند یا سود کمی به شما پرداخت کنند که این کار ممکن است شما را به تدریج متوجه ضرر اقتصادی کند. بنابراین در انتخاب بانک برای افتتاح حساب ارزی باید به این مسئله توجه کنید.

۲- همچنین باید در نظر داشته باشید که نرخ سود حساب‌های ارزی نسبت به سایر حساب‌ها کمتر است و نباید انتظار سود بالا را همچون سایر سپرده‌های خود داشته باشید. از طرف دیگر تغییراتی که در قیمت ارزهای مختلف رخ می‌دهد، ممکن است بر سپرده شما نیز تاثیراتی داشته باشد و باید تمام احتمالات ممکن را با توجه به شرایط اقتصادی در نظر بگیرید.

بهترین حساب ارزی برای من کدام است؟

این موضوع کاملا به شرایط شما و نوع حساب و قراردادی که بانک به شما ارائه می‌دهد بستگی دارد.

در صورتیکه با ارزهای دیجیتال آشنایی دارید، ورود به این زمینه و سپرده کردن دارایی خود در آن و کسب سود نیز می‌تواند یک گزینه باشد. صرافی های ارزز دیجیتال متعددی هستند که با سپرده کردن دارایی خود در آن‌ها می‌توانید به نوعی یک حساب ارزی در اختیار داشته باشید.

اخطار: ورود به این حوزه دارای خطراتی هست که در صورت عدم رعایت آن‌ها ممکن است دارایی شما از دست برود.

برای اطلاعات بیشتر مقاله حساب ارزی کدام بانک بهتر است را مطالعه نمایید.

نتیجه‌گیری

علاوه بر مزایا و معایب حساب ارزی که بررسی کردیم، توجه به هزینه‌های متفرقه در کنترل حساب ارزی ضروری است. هزینه‌های واریز و برداشت، هزینه‌های لازم برای معاملات مختلف، هزینه‌های رسیدگی به پول نقد و هزینه‌هایی که به صورت ماهانه برای خدمات مختلف باید پرداخت کنید، از جمله هزینه‌های لازم در کنترل سپرده ارزی است.

افتتاح حساب ارزی می‌تواند گزینه‌ای مناسب‌تر برای اشخاص حقوقی و حقیقی که صرفا به دنبال حفظ سرمایه خود هستند باشد. اینگونه سرمایه شما در مقابل اتفاقات غیرمترقبه نظیر آتش‌سوزی و دیگر بلاهای طبیعی و غیره حفظ می‌شود.

 همچنین در صورت نیاز به پرداخت‌های ارزی می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. اگر قصد شما صرفا همین است، می‌توانید به افتتاح حساب وب مانی یا اکانت پرفکت مانی بپردازید.

اگر تجربه استفاده از هرنوع حساب ارزی دارید، ممنون می‌شویم که آن را با دیگر خوانندگان به اشتراک بگذارید. همچنین در صورت وجود هرگونه سوال، کارشناسان شرکت تجارت الکترونیک جک‌بلک در خدمت شما هستند.

4 دیدگاه در “7 مزایا و معایب حساب ارزی که پیش از افتتاح باید بدانید!

  1. نازی گفت:

    سلام.
    اگر فردی ساکن کشور دیگری باشد و مبلغی پول درخواست کنیم تا به حسابمان در ایران واریز کند ما نیز باید حساب ارزی داشته باشیم ؟تا آن پول یا مبلغ مورد نظر قابل پرداخت باشه؟ یا به حساب معمولی هم میشود که واریز کند ؟

    1. سامان مرتضوی گفت:

      سلام وقت بخیر
      باتوجه به عدم اتصال بانک های کشور به سیستم جهانی، برای اینکار نیاز به افتتاح حساب ارزی بین المللی یا انجام حواله‌جات می‌باشد.

  2. ممصطفی واثق گفت:

    سلام برای خرید دالر و یورو دولتی باید چه نوع حسابی باز کرد چه شرایط داره این نوع حساب
    ایا برای همه این نوع حساب امکان پذیر است

  3. سیدجوادسیدی گفت:

    سلام با باز کردن حساب ارزی حساب یارانه ام قطع نمیشه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × یک =